User experience in the process of reformulating the design of a Virtual Learning Environment:
a look centered on the perspective of the teacher user
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630432020135Abstract
The contemporaneity is marked by intense transformations that began in the Industrial
Revolution of England in the 18th century and continues until the present moment, identified
as the Fourth Phase of the Industrial Revolution that is responsible for affecting several characteristics
of the production process. These changes will be responsible for changing the
economic, commercial, social, environmental, technological and educational dimensions. In
this context, we can understand the creation of different platforms within the educational environment.
Thus, in this universe of hyperconnection, we increasingly interact with platforms
that are responsible for helping us organize daily tasks. Faced with all these changes brought
about by the modern world, this work aims to analyze and characterize the interactions and modifications performed by the teacher user in the Virtual Learning Environment (VLE), PVANet.
Downloads
References
BABOSA, Anabela Aparecida Silva; ANDRADE, Fábio Santos; DE CARVALHO, Rafael Nink. Mineração de Dados em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Aportes para a Pesquisa em Educação a Distância. Interfaces Científicas-Educação, v. 6, n. 1, p. 125-136, 2017.
BARROS, Vanessa Tavares de Oliveira. Avaliação da interface de um aplicativo computacional através de teste de usabilidade, questionário ergonômico e análise gráfica do design. 2003. 146f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. UFSC, Florianópolis.
BÉGUIN, Pascal; RABARDEL, Pierre. Concevoir pour les activités instrumentées. Revue d’intelligence artificielle, v. 14, n. 1-2, p. 35-54, 2000. Disponível em: <http://tecfa.unige.ch/tecfa/maltt/cofor-1/textes/beguin_rabardel00.pdf>.
BEZERRA, Pablo Felipe Marte; ARRUDA, Amilton José Vieira de. ANALISE DE INTERFACES VISUAIS APLICADA A AMBIENTES INTERATIVOS: HEINEKEN EXPERIENCE COMO ESTUDO DE CASO. Blucher Design Proceedings, v. 2, n. 1, p. 1464-1475, 2015.
BRUZZI, Demerval Guilarducci. Uso da tecnologia na educação, da história à realidade atual. Revista Polyphonía, v. 27, n. 1, p. 475-483, 2016.
CARDOSO, Rafael. Design para um mundo complexo. São Paulo: Cosac Naify. 2013
CAVALCANTE, Zedequias Vieira; SILVA, Mauro Luis Siqueira da. A importância da revolução industrial no mundo da tecnologia. In: VII EPCC – ENCONTRO INTERNACIONAL DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA CESUMAR. Anais.... Maringá: Cesumar, 2011. Disponível em: <http://rgomes.yolasite.com/resources/A%20IMPORT%C3%82NCIA%20DA%20REVOLU%C3%87%C3%83O%20INDUSTRIAL%20NO%20MUNDO%20DA%20TECNOLOGIA.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2019.
ELLWANGER, Cristiane, ANTUNES DA ROCHA, Rudimar, PIERRE DA SILVA, Régio. Design de interação, design experiencial e design thinking: a triangulação da interação humano-computador (IHC). Revista de Ciências da Administração. 2015, 17(43), 26-36. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273543309003>. Acesso em: 10 dez. 2019.
GLODEK, Michael et al. Fusion paradigms in cognitive technical systems for human–computer interaction. Neurocomputing, v. 161, p. 17-37, 2015.
GOMES, Silvane Guimarães Silva; MOTA, João Batista; LEONARDO, Estela da Silva. CEAD 15 ANOS: Reflexões sobre experiências didáticas em EaD. 33. ed. Viçosa: Coordenadoria de Educação Aberta A Distância, 2016. 206 p.
GOMES, Silvane Guimarães Silva; SOARES, Luciano Fialho. Manual do PVANet: Ambiente Virtual de Aprendizagem. Viçosa: Cead/ufv, s/d. 45 p. Disponível em: <https://www2.cead.ufv.br/tutorialpvanet/estudante/docs/manual-pvanet.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2019.
MARGOLIN, Victor. Getting to know the user. Design studies, v. 18, n. 3, p. 227-236, 1997.
MOURA, Marina Palma de et al. A quarta revolução industrial e os desafios para a indústria e para o desenvolvimento brasileiro. 2018.
SANTANA, Débora Viviane Albuquerque Granja. Análise da usabilidade da Plataforma Brasil: uma abordagem ergonômica. 2017. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco.
SCHLEMMER, Eliane; SACCOL, Amarolinda Zanela; GARRIDO, Susane. Um modelo sistêmico de avaliação de softwares para educação a distância como apoio à gestão de EaD. REGE Revista de Gestão, v. 14, n. 1, p. 77-91, 2007.
Downloads
Published
Versions
- 2020-10-01 (2)
- 2020-10-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Thalita Rodrigues Rossi, Tereza Angelica Bartolomeu, Silvane Guimarães Silva Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.