Drawing at Visual Art’s teachers education: reflections from Designare

Autores

  • Flávia Pedrosa Vasconcelos Grupo de Pesquisa Multi, Inter e Trans em Artes - MITA - CNPQ Laboratório de Produção Didática em Artes Visuais - LAPDAVIS Colegiado de Artes Visuais - Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF Av Antonio C Magalhães, 510, Country Club, Juazeiro - BA, Cep: 48902-300, Brasil http://orcid.org/0000-0001-9853-5588

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984317815022019007

Palavras-chave:

Artes Visuais, Desenho, Educação Artística,

Resumo

This work aims to present some reflections of my PHD research, with the title Designare: pontes artistico/educativas na formação docente em Artes Visuais. This research sought to build an interpretation about the Drawing and its teaching in the Visual Arts teachers education, questioning the "how to draw" and the "not knowing how to draw" in the view of the teachers who teach in this area at the university. At the methodological process, based the investigative ways in three research methodologies of Educational Research Based on Visual Arts (Viadel, 2005): Narrative, Autoetnography and A/r/tography and with research in specialized literature, problematization and justification in narrative memory and interviews making  with professors who teach Drawing in graduation courses in the area of Visual Arts at the University of Porto - UPORTO and at the Federal University of the Valley of São Francisco – UNIVASF. Focused on the understanding of the influence of drawing discourses and from drawings as visual narratives on teaching/learning of teachers practices in Visual Arts as rethinking historical issues in curricula, I analyzed issues of pedagogical practices of university professors and their repercussions on contemporary Visual Arts Teachers Education in Brazil and Portugal.


Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Flávia Pedrosa Vasconcelos, Grupo de Pesquisa Multi, Inter e Trans em Artes - MITA - CNPQ Laboratório de Produção Didática em Artes Visuais - LAPDAVIS Colegiado de Artes Visuais - Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF Av Antonio C Magalhães, 510, Country Club, Juazeiro - BA, Cep: 48902-300, Brasil

Doutora em Educação Artística pela Universidade do Porto - Portugal, bolsista CAPES Doutorado Pleno no Exterior. Diplomação reconhecida no Doutorado em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás - UFG. Mestra em Artes Visuais - UFPB/UFPE, linha: Ensino das Artes Visuais no Brasil, com pós Lato sensu em Arte-Educação e Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri - URCA, graduada em Artes Plásticas com habilitação para o ensino de Arte pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. No Curso de Licenciatura em Artes Visuais da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF, é responsável por disciplinas na área de Teoria e Prática de Ensino em Artes Visuais.

Referências

BARROS, M. de. O guardador de águas. Rio de Janeiro: Record, 1998.

BAUER, M. & JOVCHELOVIT, S. Entrevista Narrativa. In: BAUER, M.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes. pgs. 90-113, 2002.

BALDINUCCI, F. Vocabulario Toscano dell ́Arte del Disegno. Accademici dela Crusca. Florença, Itália, 1681.

BRUNER, J. The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, Chicago, v. 18 (1), 1991, pgs. 1-21.

CABAU, P. O dispositivo do desenho: A implementação da prática do desenho no ensino artístico contemporâneo. Leiria: Edições ESAD, 2012.

CHANG, H. Autoethnography as Method. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2008.

DIDI-HUBERMAN, G. Quando as imagens tocam o real. Pós. Revista do

Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG. v.2., nº 4. Belo Horizonte: UFMG, 2012, pgs.204-219.

ELLIS. C. The Etnographic I: The autoethography. New York: Altamira Press, 2004.

GALVÃO, C. Professor: o início da prática profissional. Tese de Doutorado em Educação. Departamento de Educação. Faculdade de Ciências. Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal, 1998.

HALL, S. The work of representation. In Hall, S. (Ed.). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage, 2003, pgs. 13-64.

HERNÁNDEZ, P. Reseñas sobre el diseño de la enseñanza. In: HERNÁNDEZ, P. (org.). Diseñar y enseñar: teoría y técnicas de la programación y del proyecto docente. Madrid: Narcea,1989, pgs. 5-21.

IRWIN, R L. A/r/tography: a metonymic métissage. In Irwin, R. L.; Cosson, A. de. (eds.). A/r/tography: rendering self through arts-based living inquiry. Vancouver, Canada: Pacific Educational Press. p. 27-38, 2004.

_________. & SPRINGWAY, S. A/r/tography as practice-based research. In: CAHNMANN-TAYLOR, M.; SIEGESMUND, R. (Eds). Arts-Based Research in Education. Foundations for Practice. New York: Routledge. 2008, pgs. 103-124.

KNOWLES, J. G. & COLE, A. L. Handbook of the Arts in Qualitative Research: perspectives, methodologies, examples and issues. Los Angeles: Sage Publications, 2008.

McEWAN, H. & EGAN, K. (comps.). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu, 1998.

MOLINA, J. J. G. Máquinas de dibujar: territórios y escenarios del dibujo. In: MOLINA, J. J. G. (coord.). Máquinas y herramientas de dibujo. Madrid: Cátedra, 2002, pgs. 15-81.

PARDIÑAS, M. J. A. El vuelo de la mariposa: la investigación artístico-narrativa como herramienta de formación. In: VIADEL, R. M. (ed.). Investigación en Educación Artística: temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje de las artes y culturas visuales. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2005.

PEREIRA, M. V. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria, RS: Editora da UFSM, 2013.

PETHERBRIDGE, D. On models and Mickey Mouse. International Journal of Art and design Education. 24 (2), 2005. pgs.126-135.

_______________.The primacy of drawing. Histories and theories of practice. New Haven and London: Yale University Press, 2011.

REED-DANAHAY, D. (Ed.). Auto/Ethnography: rewriting the self and the social. Oxford: Berg, 1997.

SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP, Annablume, 1998.

SPRY, T. Performing autoethonography: an embodied methodological praxis. Qualitative Inquiry, 7, 2001.pgs. 706-732

VIADEL, R. M. ‘La Investigación Educativa Basada en las Artes Visuales’ o ‘ArteInvestigación Educativa’. In VIADEL, R. M. (ed.). Investigación en Educación

Downloads

Publicado

01-04-2020

Como Citar

VASCONCELOS, Flávia Pedrosa. Drawing at Visual Art’s teachers education: reflections from Designare. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 007–025, 2020. DOI: 10.5965/1984317815022019007. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/12257. Acesso em: 28 mar. 2024.