The architecture theatrical to contemporary scenic languages
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0202Keywords:
Architecture, Theater, Contemporary scene, Scenic languageAbstract
This article presents a discussion of architecture for contemporary theater spaces. The following were established: to characterize and discuss contemporary practices of the scenic arts, identifying their spatial needs; and present guidelines for the construction of contemporary theaters. The methodology used was the bibliographical discussion, the examination of architectural examples and the study of the theatrical context. As conclusions it was possible to realize that cities have demands of new theaters and that these spaces should be flexible environments and that favor a closer and interactive relationship between the public and actors, favoring modern scenography, sound, projection and lighting technologies.
Downloads
References
AMORIM, Kelly. Projetado por Lina Bo Bardi em São Paulo, Teatro Oficina é eleito o melhor do mundo pelo The Guardian. Portal AU, 16 dez. 2015. Disponível em: http://au17.pini.com.br/arquitetura-urbanismo/edificios/projetado-por-lina-bo-bardi-em-sao-paulo-teatro-oficina-366896-1.aspx Acesso em: 30 abr. 2019.
BROOK, Peter. O Teatro e seu espaço. Petrópolis: Vozes, 1970.
CARPEAUX, Otto Maria. Teatro e estado do barroco. Revista Estudos Avançados. São Paulo, v.4, n.10, Set./Dez. 1990. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40141990000300002 Acesso em: 17 abr. 2019.
DANCKWARDT, Voltaire P. O edifício teatral: resultado edificado da relação palco-plateia. 2001. [Mestrado em Arquitetura] – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2001.
DINULOVIC, Radivoje. Space in the 20th Century Theatre: Theatre and Architecture. South East European Journal of Architecture and Design, Nov. 2015.
FAURO, Daiana; ROCHA, Bibiana da; PEREIRA, Clarissa de Oliveira. A influência da forma no desempenho acústico dos ambientes. Anais do XV Simpósio de Ensino Pesquisa e Extensão, UNISINOS, 5 a 7 out. 2011.
FERREIRA, Isabel Cristina Rodrigues. O Teatro Elisabetano. Belo Horizonte: Espaço Márcio Costa, 2016. Disponível em: http://www.espacomarciocosta.com/pdf/literatura/teoria-da-literatura/o-teatro-elisabetano-isabel-cristina-rodrigues-ferreira.pdf Acesso em: 17 abr. 2019.
LIMA, Evelyn Furquim Werneck. O espaço cênico de Lina Bo Bardi: uma poética antropológica e surrealista. ArtCultura, Uberlândia, v. 9, n. 15, p. 31-42, jul.-dez., 2007.
MACKINTOSH, Iain. Architecture, Actor and Audience. London e New York: Routledge, 2005.
NORBERG-SCHULZ, Christian. La signification dans l'architecture occidentale. Bruxelas: Éditions Mardaga, 1977.
OSTROWER, Fayga. Universos da Arte. Rio de Janeiro: Campus, 1986.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
PEREIRA, Matheus. Clássicos da Arquitetura: Teatro Oficina / Lina Bo Bardi e Edson Elito. Archdaily, 23 ago. 2017. Disponível em: https://www.archdaily.com.br/br/878324/classicos-da-arquitetura-teatro-oficina-lina-bo-bardi-e-edson-elito Acesso em: 30 abr. 2019.
RODRIGUES, Cristiano Cezarino. Cogitar a arquitetura teatral. Arquitextos, São Paulo, ano 09, n. 104.06, Vitruvius, jan. 2009. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/09.104/85 Acesso em 11 abr. 2019.
SILVA, Robson Jorge Gonçalves da. Teatros multiconfiguracionais: o espaço cênico experimental como um jogo de armar. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2017.
URSSI, Nelson José. A linguagem cenográfica. 2006. Dissertação [Mestrado em Teatro] – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
ZOLLINGER, Carla. Lina Bo Bardi and the Bahian Modern Art Museum: museum-school, museum in progress. 2012. Disponível em: http://linabobarditogether.com/2012/09/02/lina-bo-bardi-and-the-bahian-modern-art-museum-museum-school-museum-in-progress/ Acesso em: 22 mai. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.