Professionalization in Music through social projects: dialoguing with literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0111

Keywords:

musical education, social projects, training

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the need for an expanded dialog with theorists from different fields of knowledge about how the concept of music profession is conceived. Based on the perspective of Music Education and the experience of the authors, the research also seeks to understand how the literature approaches professionalization in music based on social projects. Throughout the discussions, different professional spheres in which musicians work are interposed, with a view to elucidating how work in music is understood academically in Brazil and how the musician's profession is perceived within Music Education as an autonomous area of knowledge. The results also corroborate that social projects are crucial to promoting the training and professionalization in music of young people, especially those from marginalized communities, which in addition to training them in music promotes their integral formation and socio-professional insertion.

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Author Biographies

Elisama da Silva Gonçalves Santos, Universidade Federal da Bahia

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação Profissional em Música da UFBA (PPGPROM), na linha de Educação Musical e professora do curso de Licenciatura em Música da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Doutora em Artes Musicais (Piano Colaborativo/Música de Câmara e Coaching Vocal) pela Challey School of Music, NDSU, Estados Unidos (2020). É Mestre em Música com área de concentração em Educação Musical pela Universidade Federal da Bahia (2014) e graduada em Música pela UFBA (2011). Especialista em Educação Digital pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Especialista em Educação Especial Inclusiva pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (Uniasselvi). 

Anderson Brasil, Federal University of Recôncavo da Bahia

Cantor, compositor e instrumentista. Já teve suas canções interpretadas por cantores como Guinga, Fabiana Cozza, Vanessa Moreno, Ilessi, Tiganá Santana e instrumentistas, tais como Fi Maróstica, Rowney Scott e Ivan Sacerdote. Celebra parcerias em algumas de suas obras com referenciais da música brasileira como Rosa Marya Colin e Lula Barbosa. Fez pós-doutoramento em Educação pela Universidade de Lisboa (ULisboa). Possui Doutorado em Música pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Mestrado e Graduação em Música pela mesma instituição. É Professor Adjunto na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB. Pesquisador e escritor negro possui algumas suas obras prefaciadas por nomes como Carlos Rodrigues Brandão e Jusamara Souza.

Cícero da Silva, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Doutor (2018) e Mestre (2011) em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). É graduado (2001) em Letras - Licenciatura plena em Português-Inglês pela Universidade Estadual do Tocantins (Unitins) e especialista em Leitura e Produção Escrita (2006) também pela UFT. Estágio pós-doutoral (em curso) no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL/IBILCE) da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). É Professor Adjunto da Universidade Federal do Tocantins e atua no curso de Licenciatura em Educação do Campo: Códigos e Linguagens - Artes e Música - Campus de Tocantinópolis e no Programa de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura, Campus de Araguaína.

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Published

2024-12-17

How to Cite

SANTOS, Elisama da Silva Gonçalves; BRASIL, Anderson; SILVA, Cícero da. Professionalization in Music through social projects: dialoguing with literature. Orfeu, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. e0111, 2024. DOI: 10.5965/2525530409012024e0111. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/25341. Acesso em: 26 dec. 2024.

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