What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0115Keywords:
Drama teaching, Drama pedagogy, Remote teaching.Abstract
This qualitative research presents an artistic-pedagogical inventory of the practices and actions of artist-teachers in times of pandemic, in Rio de Janeiro, Brazil. It reflected, through a critical and hopeful outline, on what happened in the first semester of 2020 with the teaching of Drama in Basic Education in the state of Rio de Janeiro. Always attentive to the voices of teachers, and substantiated by theoretical-documentary references, this article identifies the protagonism of teachers who assumed, often without realizing it, the condition of researchers, authors, producers of emergency knowledge and protagonists of this unprecedented moment of our history.
Downloads
References
ANDRE, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? In: Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013.
AGAMBEN, Giorgio. “O que é o Contemporâneo?” In: O que é o Contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.
BOAL, Augusto. Jogos para Atores e Não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 1988. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 22/07/2020.
BRASIL. Decreto legislativo que reconhece o estado de calamidade pública. Diário Oficial da União, Brasília, 20 de março de 2020, Seção: 1 – Extra, p. 1. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-legislativo-249090982
BRASIL. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID 19. CNE/CP nº 9/2020, de 28/4/2020 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192
BRASIL. Diretrizes, aprovado pelo Conselho Nacional da Educação (CNE) – homologação. Diário Oficial da União, Brasília, 1 de junho de 2020, Edição 103, Seção: 1, p. 32. Disponível em:
https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/despacho-de-29-de-maio-de-2020-259412931
CARDOSO Jr, Wilson. Artes Visuais em tempos de pandemia. Faculdade de Educação - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020. Disponível em http://www.educacao.ufrj.br/wp-content/uploads/2019/12/NVersao-Arte-em-Tempos-de-Pandemia.pdf?fbclid=IwAR3prno-1fsaY-Tx3Y0vsYP5uGYUrFS5VhSNnnnhjfCTxZGAf9NZ7ylG7Gw
FLICK, Uwe. Pesquisa Qualitativa online: a utilização da internet. In: Métodos de Pesquisa: Introdução à Pesquisa Qualitativa. Rio de Janeiro: Artmed-Bookman, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra,1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2019.
LUDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MOREIRA, H e CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
NAVARRO, Mathieu, NOUVEAU, Sylvain, POMMIEZ, François e TURBÉ, Aurore. Hugh o índio Apache - A história do grande céu. In: Site Correio Brasiliense, 2020c. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4wt-M46PFq8
NÓVOA, António. Formação de professores para um mundo plural. In: Educar e transformar em tempos de pandemia. Palestra apresentada no Festival do Conhecimento. Rio de Janeiro/UFRJ, 2020. In: Plataforma Youtube
PL Projeto de Lei 2401/2019. Dispõe sobre o exercício do direito à educação domiciliar, altera a Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990 - Estatuto da Criança e do Adolescente, e a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
SCHWARCZ, Lilia. Quando acaba o século XX. 2020a, Breve Companhia.
SCHWARCZ, Lilia. 100 dias que mudaram o mundo. in Site UOL, 2020b. Disponível em: https://www.uol.com.br/universa/reportagens-especiais/coronavirus-100-dias-que-mudaram-o-mundo/#page4
SCHWARCZ, Lilia. Crença em uma cura mágica é comum em pandemias. In: Site Correio Brasiliense, 2020c. Disponível em:
SOTER DA SILVEIRA, Silvia Camara. Saberes docentes para o ensino de dança: Relação entre saberes e formação inicial de licenciados em Dança e em Educação Física que atuam em escolas da rede pública de ensino do Rio de Janeiro e da região metropolitana. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Editora Vozes, 2012.
TIC Domicílios 2019. Principais Resultados, 2019. Disponível em: https://www.cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2019_coletiva_imprensa.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.