Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0116Keywords:
Performance, Exhibition, Body Arts, Meaning creation, Performing artsAbstract
This article addresses so-called "body arts", covering discussions on performing arts, choreography and performance art, drafting a concept for the word "exhibit", proposing it as a measure for control levels on the exhibition and enjoyment of works on these fields. The hypothesis is that performance art, today, is the language in which the exhibition elements engender themselves best suited for what defines the word "exhibit". Transversally, it also addresses questions related to curating and exhibition design, paradigm changes on the presence of human body on arts and the creation of aesthetic meaning from the materiality of the very elements forming the artwork.
Downloads
References
AFFONSO, Betty Arantes. Terminologia Instável. 2016. Disponível em: https://silo.tips/download/terminologia-instavel. Acesso em: 20 jan. 2021.
AGRA, Lúcio de Sá Leitão. Performance e Documento, ou o que chamamos por esses nomes?. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v.4, n.1, p.60-69, 2014.
BRYAN-WILSON, Julia. Practicing Trio A. OCTOBER 140, Spring 2012, p. 54-74. © 2012 October Magazine, Ltd. and Massachusetts Institute of Technology.
DELEUZE, Gilles. Post-Scriptum Sobre As Sociedades De Controle. Conversações: 1972-1990. Tradução: Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992, p. 219-226.
GREINER, Christine. A dança como estratégia evolutiva da comunicação corporal. Logos: Comunicação e Universidade. Ano 10, n. 18, p. 48-61, 1º semestre de 2003.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Tradução: Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC – Rio, 2010.
KATZ, H., GREINER, Christine. Por uma teoria do corpomídia ou a questão epistemológica do corpo. Archivo Atea – Artes Vivas – Artes Escènicas. 2005. Disponível em:
http://archivoartea.uclm.es/textos/por-uma-teoria-do-corpomidia-ou-a-questao-epistemologica-do-corpo/. Acesso em: 21 jan. 2021.
KATZ, H., GREINER, Christine. Corpo e processos de comunicação. Fronteiras - estudos midiáticos, v. 3, n.2, p. 65-74, 2001.
KRAUSS, Rosalind E. A escultura no campo ampliado. Originalmente publicado no número 8 de October, na primavera de 1979 (31 - 44). No original: Sculpture in the Expanded Field, em The AntiAesthetic: Essays on PostModern Culture, Washington: Bay Press, 1984.
McEVILLEY, Thomas. Marina Abramović/Ulay. New York, ARTFORUM, v. 22/ n.1, p. 52-55, 1983.
PERNIOLA, Mario. Do sentir. Tradução de António Guerreiro. Editorial Presença, Lisboa, 1993.
ROSSINI, Élcio. Cenografia no teatro e nos espaços expositivos: uma abordagem além da representação. Transinformação, Campinas, v. 24, n.3, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.