Silence as a gesture in 4′33″, by John Cage
DOI:
https://doi.org/10.5965/23589252812024e05338Keywords:
Gesture, Silence, John CageAbstract
This article aims to understand silence as a gesture in the musical work 4′33″, composed by John Cage (1952). Theoretical references were taken from Galard (2008) and Flusser (2014) for a relevant understanding of the concept of gesture, which aimed to culminate in the meaning of the contemporary philosopher Agamben (2018). The musical discussion was observed through Durão (2005) and Zagonel (2007), as well as technical references pertinent to understanding the theme. In addition to the literature review, the methodology used a qualitative approach, which allowed for an appreciation of the gesture, characterizing it as an act or (im)posture, deviant from everyday life, which has both aesthetic and political dimensions. It was concluded that 4′33″ is a gesture against passive listening, co-opted by the contextualized logics of an immediate and predictable culture, given that the musical work itself suggests the resignification and understanding of silence, promoting active and reflective listening.
Downloads
References
AGAMBEN, G. O que é o Contemporâneo? In: AGAMBEN, G. O que é o Contemporâneo? e outros ensaios. Tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.
AGAMBEN, G. Por uma ontologia e uma política do gesto. Tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Cadernos de leitura, [s.l.], n. 76, 2018. Disponível em: https://chaodafeira.com/wp-content/uploads/2018/04/cad76ok.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.
AUGÉ, M. Não-lugares: introdução a uma antropologia da sobre modernidade. Tradução de Miguel Serras Pereira. Lisboa: Graus, 2005.
AUNER, J. Music in the Twentieth and Twentieth-First Centuries. New York: Norton, 2013.
BARRAUD, H. Para compreender as músicas de hoje. Tradução de Maria Lúcia de Moraes Machado. São Paulo: Perspectiva S.A., 1997.
BERLINER PHILHARMONIKER. John Cage: 4'33'' / Petrenko· Berliner Philharmoniker. YouTube, 3 nov. 2020. Disponível em:https://www.youtube.com/watch?v=AWVUp12XPpU. Acesso em: 9 abr. 2023.
CAGE, J. Silence. Middletown: Wesleyan U.P., 1961.
COSTA, R. A idéia de jogo em obras de John Cage e no ambiente da livre improvisação. Per Musi, Belo Horizonte, n. 19, 2009, p. 83-90.
FLUSSER, Vilém. Gestos. São Paulo: Annablume, 2014.
GAGLIARDO, V. Aspectos vanguardistas na música de John Cage. História e Cultura, Franca, v. 2, n. 1, p. 120-131, 2013.
GALARD, J. A beleza do gesto. São Paulo: Edusp, 2008.
JOEL HOCHBERG. Audience Reactions to 4'33". YouTube, 19 dez. 2010 Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=u8lXRusTpY4. Acesso em: 9 abr. 2023.
JOEL HOCHBERG. John Cage's 4'33". YouTube, 15 dez. 2010. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JTEFKFiXSx4. Acesso em: 9 abr. 2023.
K2Orch. 4'33" John Cage (Orchestra with Soloist, K2Orch, Live) / 4分33秒ジョン・ケージけつおけ!. YouTube, 30 dez. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Oh-o3udImy8. Acesso em: 9 abr. 2023.
MATOS, O. Universalidade, civilização e incivilidades contemporâneas. In: MATOS, O. Contemporaneidades. São Paulo: Lazuli, 2009. p. 126-147.
NACCARATO, P. O silêncio e a fúria: leitura da peça 4’33’’, de John Cage através da filosofia de Agamben (ou talvez o contrário). In: Argumento, Salvador, n. 16, p. 69 - 89, novembro. 2020
PARA HERDEIROS DE JOHN CAGE, SILÊNCIO É PLÁGIO. Estadão, 24 jun. 2002. Disponível em: https://www.estadao.com.br/cultura/musica/para-herdeiros-de-john-cage-silencio-e-plagio/. Acesso em: 11 abr. 2023.
PEREIRA, C. O silêncio na obra de John Cage: uma poética musical em processo. In: Anais do III SIMPOM 2014 - Simpósio Brasileiro de Pós-graduandos em Música. 2014, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2014. Disponível em: https://seer.unirio.br/simpom/article/view/4682. Acesso em: 16 jun. 2024.
PRITCHETT, J. What silence taught John Cage: The story of 4′ 33″. The piano in my life, 2009. Disponível em: https://rosewhitemusic.com/piano/writings/silence-taught-john-cage/. Acesso em: 30 mar. 2023.
SILENT 'COMPOSITION' PLAGIARISM CHARGE SETTLED. The Sidney Morning Herald, 24set. 2002. Disponível em: https://www.smh.com.au/entertainment/music/silent-composition-plagiarism-charge-settled-20020924-gdfnvs.html. Acesso em: 11 abr. 2023.
THE JOHN CAGE COLLECTION: blogging the american composer. John Cage’s score to 4’33”. 2016. Disponível em: https://johncagecollection.wordpress.com/2016/02/04/a-hologram-of-john-cage-performing-433/. Acesso em: 9 abr. 2023.
VARTANIAN, H. The Original: John Cage, “4’33” (In Proportional Notation)” (1952/1953). 2012. Disponível em: https://hyperallergic.com/85779/the-original-john-cage-433-in-proportional-notation-19521953/. Acesso em: 9 abr. 2023.
ZAGONEL, B. Descobrindo a música contemporânea. In: Lamas, Nadja de Carvalho (org). Arte contemporânea em questão. Joinvile: Univille; Instituto Schwanke, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.