The Concept of Fashion Trend: meaning, history, connotation

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x11222018011

Palabras clave:

fashion trend, etymology, significance

Resumen

With the intention of contributing to the theoretical deepening of trend studies, the present research aims to understand the historical origins and transformations of the term trend and, more specifically, the fashion trend. The methodological procedure involved a consistent bibliographical review. Firstly, we investigated the etymology of the term in Portuguese, English, and German.  In addition, we combined different consolidated bibliographical references - such as Caldas, Lindkvist, and Vejlgaard - in order to historically understand the concept and its applicability.  The general interpretation of the term tendency relates to a force that leads to a finite but uncertain future. Between 1946 and 1975, trends acquired a comprehension similar to their current meaning, emphasizing their economic relevance, which coincides not arbitrarily with the birth of mass consumption. The contemporary connotation associates trends to changes and transformations that involve different sociocultural and economic aspects. In turn, fashion trends are expressions of sociocultural tendencies in visual and tactile characteristics applied to fashion products.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Amanda Queiroz Campos, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em modalidade cotutela em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina e pela Bergische Universität Wuppertal com bolsas da FAPESC e CAPES/DAAD. Tese com avaliação máxima (summa cum laude). Mestre em Gestão Estratégica do Design Gráfico pela Universidade Federal de Santa Catarina. Bacharel em Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina e em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atua principalmente nos seguintes temas: moda, tendências de moda, pesquisa de tendências de moda, bureaux de style e branding.

Citas

ARTIGUES, Bárbara Pastor; ROBERTS, Edward. Diccionario etimológico indoeuropeo de la lengua española. Madrid: Alianza Editorial, 1997.

BAILEY, Lauren R.; SEOCK, Yoo-Kyoung. The relationships of fashion leadership, fashion magazine content and loyalty tendency. Journal of Fashion Markteing and Management, v.14, n.1, p. 39-57. 2010. Disponível em: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/13612021011025429

BUARQUE DE HOLANDA, Aurélio. Novo dicionário Aurélio. Rio de Janeiro: Editora Nova Fonte, 1999.

CALDAS, Dario. Observatório de sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências. ed. at. São Paulo: Editora SENAC SP, 2015.

COLLINS, Harper. Collins English dictionary complete & unabridged. Digital edition. Glasgow: Harper Collins Publishers, 2012.

ERNER, Guillaume. Sociología de las tendencias. 1ª ed. 2ª reimp. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2012.

ESPOSITO, Elena. Originalität durch Nachahmung. pp.198-209. In: LEHNERT, Gertrud; KÜHL, Alicia; WEISE, Katja. (Hg.). Modetheorie: Klassische Texte aus vier Jahrhunderten. Fashion Studies. Bielefeld: transcript Verlag, 2014.

FARIA, Ernesto (org.) Dicionário escolar latino-português. 3ª ed. Brasília: Ministério da Educação, 1962. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001612.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2014.

FRIEDMAN, Ken. Theory construction in design research: criteria: approaches, and methods. Design studies, v.24, n.6, p. 507-522, nov. 2003. Disponível em https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142694X03000395

GIBSON, Willon. The Economist [entrevista]. 4 de dezembro de 2003. Disponível em: https://pt.wikiquote.org/wiki/William_Gibson

KÖBLER, Gerhard. Deutsches etymologisches wörterbuch. Derwbhin: Wassertrüdingen, 1995.

LINDKVIST, Magnus. O guia do caçador de tendências: como identificar as forças invisíveis que moldam os negócios, a sociedade e a vida. São Paulo: Editora Gente, 2010.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas . 10ª reimp. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MACHADO, José Pedro. Dicionário onomástico etimológico da língua portuguesa. Lisboa: Livros Horizonte, 2003.

MOCHO, Jean Pierre. Editó. p.3. In: BACRIE, Lydia. (ed.) Qu’est-ce qu’une tendance de mode? Paris: Fédération Française du Prêt à Porter Féminin, 2012.

MONÇORES, Aline. Tendências: o novo constante. 2013. 177f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Design Departamento de Artes e Design da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

MÜLLER, Florence. Tendances et innovations. pp.16-27. In: BACRIE, Lydia. (ed.) Qu’est-ce qu’une tendance de mode? Paris: Fédération Française du Prêt à Porter Féminin, 2012.

RAYMOND, M. Tendencias: que son, cómo identificarlas, en qué fijarnos, cómo leerlas. London: Promopress, 2010.

RECH, Sandra Regina. Estudos do Futuro & Moda: uma abordagem conceitual. ModaPalavra e-Periódico. v.6, n.11, p.93-100. jul-dez 2013. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/3477/6851

SANT’ANNA, Mara Rúbia. Teoria da moda: sociedade, imagem e consumo. 2ª ed. Barueri, SP: Estação das Letras, 2009.

SVENDSEN, Lars. Filosofia da moda. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

VEJLGAARD, H. Anatomy of a trend. New York: McGraw-Hill, 2008.

Publicado

2018-07-01

Cómo citar

CAMPOS, Amanda Queiroz; WOLF, Brigitte. The Concept of Fashion Trend: meaning, history, connotation. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 011–48, 2018. DOI: 10.5965/1982615x11222018011. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/11754. Acesso em: 30 jun. 2024.