Fashion lab as a factor of innovation in fashion authoring design
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x13302020009Keywords:
fashion lab, authorial design, innovationAbstract
The post - industrial revolution transformations continue to echo in our society, allowing advances in the area of technology, production, and consumption of products in different segments, especially fashion. In view of this, this article proposes to understand, in an initial and concept ual way, the use of space Fashion lab by fashion designer designers. It is considered that the use of this laboratory can qualify the innovation process during the production of new products. In this work, the basic research was used with a descriptive qua litative approach and the theoretical foundation contemplates the concepts of innovation, fab lab, fashion lab, and authorial design. Finally, the research results indicate that the principles of sharing, experimentation, and prototyping corroborate to the innovation in fashion authoring design in fashion labs.Downloads
References
ANDERSON, C. Makers: a nova Revolução Industrial. São Paulo: Elsevier Campus, 2012.
BAXTER, M. Projeto de produto: guia prático para o designde novos produtos. 3. ed. São Paulo: E. Blucher, 2011.
BASTOS, V. F. Moda e Fabricação Digital em um contexto Fab lab: equipamentos, métodos e processos para o desenvolvimento de produtos. Dissertação (Mestrado em Design) —Universidade Federal de Pernambuco —Centro de Artes e Comunicação —Programa de Pós-graduação em Design. Recife, p. 153. 2014.
BERTONI, C.;MOURA, H. Por que a economia criativa é sinônimo de inovação? In:Indústrias criativas[recurso eletrônico] / organizadores Cristiano Max Pereira Pinheiro, Maurício Barth –Novo Hamburgo: Feevale, 2016.
CASTELLS, M. A Sociedade em rede. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
EYCHENNE, F.; NEVES, H. FAB LAB:a vanguarda da nova revolução industrial. São Paulo: Editorial FabLab Brasil, 2013.
FLETCHER, K. Sustainable Fashion and textiles: Design Journeys. Londres: Sterling. 2008.
FLORIDA, R. A ascensão da classe criativa. Porto Alegre: L&PM, 2011.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GONÇALVES, A. S. Q. Criação Autoral Na Perspectiva Do Design Estratégico: uma análise de projetos acadêmicos de moda. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Design). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2014.
GWILT, A. A Practical Guide to Sustainable Fashion. 2014.
HARTLEY, J. Creative industries. Malden, MA, Oxford e Victoria: Blackwell, 2005.
HOWKINS, J. The creative economy: how people make Money from ideas. 2nd ed. London: Penguin Books, 2007.
HUGO, M.; MOURA, H. A contribuição do design para a inovação social sustentável. Anais...XI Semana de Extensão, Pesquisa e Pós-graduação –SEPesq. Centro Universitário Ritter dos Reis, 2015. Disponível em: https://www.uniritter.edu.br/xiii-sepesq. Acesso em:10 nov.2018.
JACKSON, K. Make space for others. Disponível em: http://www.makingspaceforothers.com. Acesso em:20 nov. 2018.
MANZINI, E. Design para inovação social e sustentabilidade: comunidades criativas, organizações colaborativas e novas redes projetuais. Rio de Janeiro: E-papers, 2008.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 8° ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MORACE, F. Consumo autoral: os novos núcleos geracionais. Francesco Morace; 4° ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores Editora, 2018.
MANUAL DE OSLO: diretrizes para a coleta e interpretação de dados sobre inovação tecnológica. Publicado pela FINEP (Financiadora de Estudos e Projetos), 3° ed. 2006.
OLIVEIRA, D. J. L. O uso da Prototipagem e Fabricação Digital no ambiente Fab lab. Dissertação (Mestrado em Design) —Programa de Pós-Graduação em Design, Faculdade de Engenharia. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
PARODE, F. P.; SCALETSKY, C. C. Design de autor: uma outra comunicação desafiando cultura e mídia global. Journal GHREBH, v. 1, n.13, 2009.
SILVA, M. G. e. Ambientes de inovação para a Indústria Criativa. In: Processos e práticas nas atividades criativas e culturais: reflexões e interfaces da comunicação e da indústria criativa/ Marcela Guimarães e Silva, Renata Corrêa Coutinho (org.). Santiago: Oliveira Books, 2017.
SILVA, M. G.; SILVEIRA, A. C. M. Das garagens às cidades: espaços sociais para a indústria criativa. In: Comunicação e Indústria Criativa: políticas, teorias e estratégias/ organizadores Joel Felipe Guindani e Marcela Guimarães e Silva. Jaguarão, RS: CLAEC, 2018.
SILVEIRA, I. Procedimentos Metodológicos de Pesquisa: ciência e conhecimento. Programa de Pós-graduação em Moda, UDESC, 2018.
SOHN, A. P. L.;LASTE, L. N. B.;RIOS, M. A. T. Design autoral: um estudo na região do Vale do Itajaí. In:e-Revista LOGO, v. 6, n. 3, UFSC, 2017. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/eRevistaLOGO/article/view/4922. Acesso em: 18 nov.2018.
STUMPF, I. R. C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
TCBL. Labs. Disponível em: https://tcbl.eu/labs. Acesso em:25 out.2018.
TEIXEIRA, C. S.; ALMEIDA, C. G.; FERREIRA, M. C. Z. Habitats de Inovação: alinhamento conceitual. Florianópolis: Perse, 2016.
TEXTILE ACADEMY. About Fabriacademy. Disponível em: http://textile-academy.org/about/. Acesso em: 12 out.2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Moda Palavra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.