Innovation, conformity and other ambivalences in fashion design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14332021014

Keywords:

fashion design, creation, innovation

Abstract

This article problematizes the creation in fashion design. A noticeable majority of companies in the fashion market accompanies trends, which are edited by bureaux de style, disseminated by fashion designers at week runway shows and advertised as successful bets by the fashion media. This investigation results from the development of a research about the agency of fashion designers. The given scope emphasizes the dialectics of creation x adequacy and innovation x security. More specifically, the paper addresses the considerations of three interviewees conducted for the validation of the research’s results. During the dialogues - which consisted of informal telephone conversations aided by a semi-structured script – the professionals reported their reflections on deliberate acts of creation and the business logic of fashion design corporations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amanda Queiroz Campos, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Design (2017) em modalidade cotutela - doutorado binacional - pela Bergische Universität Wuppertal (Alemanha) na linha de Teoria do Design (Deisgntheorie/Industrie Design) e pelo Programa de Pós Graduação em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina. Possui graduação em Moda com Habilitação em Estilismo pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2010), graduação em Design Gráfico pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012) e mestrado em Design e Expressão Gráfica pela mesma instituição (2013). Atualmente é professora colaboradora da UDESC. Atua como pesquisadora da UFSC, na coedição do periódico científico e-Revista LOGO, e como consultora de tendências e comportamento do consumidor. Tem experiência na área de Design, com ênfase em Pesquisa de Tendências, Comportamento de Consumo, Criação e Comunicação de Moda.

References

BAKEWELL, Cathy; MITCHELL, Vincent-Wayne. Male versus female consumer decision making styles. Journal Of Business Research, [s.l.], v. 59, n. 12, p. 1297-1300, nov. 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.09.008. Acesso em: 7 mar. 2023.

BIOUSSE, Frédéric. Quel avenir pour les tendances? p.70-79. In: BACRIE, Lydia. (ed.). Qu’est-ce qu’une tendance de mode?. Paris: Fédération Française du Prêt à Porter Féminin, 2012.

CAMPOS, Amanda Queiroz. O mito como incremento do produto na gestão da marca de moda: estudo de imagens gráfico publicitárias das marcas Lança Perfume e Morena Rosa. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: 2013.

CAMPOS, Amanda Queiroz. Of tradition and creation: the discourse of fashion designers on trend report use. Tese de Doutorado em cotutela. Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica. Universidade Federal de Santa Catarina & Doktorprogram in Kunst und Design der Bergischen Universität Wuppertal. Florianópolis/Wuppertal: 2017.

ČIARNIENė, Ramunė; VIENAžINDIENė, Milita. Management of Contemporary Fashion Industry: characteristics and challenges. Procedia - Social And Behavioral Sciences, [s.l.], v. 156, p. 63-68, nov. 2014. Disponível em: 10.1016/j.sbspro.2014.11.120. Acesso em: 7 mar. 2023.

DHURUP, Manilall. Impulsive Fashion Apparel Consumption: the role of hedonism, fashion involvement and emotional gratification in fashion apparel impulsive buying behaviour in a developing country. Mediterranean Journal of Social Sciences, [s.l.], p. 168-177, 1 maio 2014. Disponível em: 10.5901/mjss.2014.v5n8p168. Acesso em: 7 mar. 2023.

GODART, Fredèric. Sociologia da moda. [Sociologie de la mode]. São Paulo, SP: SENAC SP, 2010.

EDELKOORT, Li. Anti-Fashion: A Manifesto for the Next Decade | #BoFVOICES. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=LV3djdXfimI. Acesso em: 14 mar. 2018.

HANSEN-HANSEN, Erik. Learning from (luxury) fashion: entrepreneurship and design-led innovation. Proceedings of Innovation Through Design, 2012 International Design Management Research Conference; DMI: Boston, August 8- 9, 2012.

HUNG, Wei-Ken; CHEN, Lin-Lin. Effects of Novelty and Its Dimensions on Aesthetic Preference in Product Design. International Journal of Design. v.6, n.2. p. 81-90, 2012. Disponível em: http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/1146. Acesso em: 7 mar. 2023.

JONES, Susan Jenkin. Fashion design. 3. ed. London: Laurence King Publishing, 2011.

KAWAMURA, Yuniya. Fashion-ology: an introduction to fashion studies. 1. reimp. London;New York: Bloomsburry, 2014.

MOZOTA, Brigitte Borja de. Gestão do Design: usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. [Design management]. Porto Alegre: Bookman, 2011.

OECD. Oslo Manual: guidelines for collecting and interpreting innovation data. 2005. Disponível em: https://www.oecd.org/sti/inno/2367580.pdf. Acesso em: 10 abr. 2016.

SAVIOLO, Stefania; TESTA, Salvo. La gestión de las empresas de moda. [Strategic Management in the Fashion Companies]. 1. ed. 10. reimp. Barcelona: Gustavo Gili, 2015.

SCHÜßLER, Elke. Strategische Prozesse und Persistenzen: Pfadabhängige Organisation der Wertschöpfung in der Bekleidungsindustrie. Tese de doutorado. Freie Universität Berlin, 2008.

SKOV, Lise; MELCHIOR, Marie Riegels. Research approaches to the study of dress and fashion. In: EICHER, J.O. Berg Encyclopedia of World Dress and Fashion, p.1-18. Oxford: Berg, 2010.

SVENDSEN, Lars. Filosofia da moda. [Fashion: A Philosophy]. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2011.

VERGANTI, Roberto. Design-driven innovation: mudando as regras da competição: a inovação radical do significado de produtos. [Design-Driven Innovation: Changing the Rules of Competition by Radically Innovating What Things Mean]. São Paulo: Canal Certo, 2011.

Published

2021-07-01

How to Cite

CAMPOS, Amanda Queiroz. Innovation, conformity and other ambivalences in fashion design. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 14–35, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14332021014. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/17371. Acesso em: 22 nov. 2024.