The artistic object, the handmade object and the design object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630522021128

Keywords:

Art, Design, Handicraft

Abstract

There are several intersections, in various aspects, between art, crafts, design and they contribute to the conceptual evolution of each of the sectors and, at the same time, to the interaction between them. In this study, there is a concern with the concepts related to art, handicrafts and design, their ambiguities, interrelationships, connections, in their respective updates during different times, which involve actions, technical and material terms, based on social and contextualizations. The methodology used opts for a synthesis and adaptation of the authors: Löbach, Munari and Baxter, in addition to Dijon De Moraes. The image, as visual communication, has different values, according to the context where they are inserted, and offer different information. In the same way that they will remain with greater or lesser intensity (condensing or diluting), for a greater or lesser time in people's repertoire of images. All these integrative possibilities are offered in relation to the already existing elements and the possibilities of "connections" that they will offer. Your permanence warning will be that of pregnancy in memory, that is, the real time of your true existence, not physical time, but, on the contrary, that of your psychophysical pregnancy, which gives consistency to the Gestalt laws, especially with regard to to its basic law of the pregnancy of form. The creator too. with his non-verbal communication in the artistic universe, he will use the same resource as his "archive of representative meanings" that he brings to memory, in accordance with the ethos of a collective body, as defined by Maffesoli.

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Author Biography

Maria Sílvia Barros de Held, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Artes (1974) e em Publicidade / Propaganda (1974) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Mestrado em Artes pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (1983) e Doutorado em Artes pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (1990). Foi professora da Pontifícia Universidade Católica de Campinas de 1977 a junho de 2008 nos cursos de Artes Visuais e Publicidade-Propaganda. Foi Co-fundadora e Coordenadora do Lato-Sensu "Arte: Ensino e Produção", onde também lecionou a disciplina "Aspectos Tridimensionais da Expressão Plástica", de agosto de 1996 a dezembro de 1999. Fundou e coordenou o Grupo de Pesquisa "A Imagem:Arte e Design", que atuou de 2004 a 2008 na Pontifícia Universidade Católica de Campinas, com Linhas de Pesquisa, dentre elas "Aspectos Contemporâneos da Imagem: Teoria e Prática", onde desenvolveu seus projetos de pesquisa e orientou vários alunos de Iniciação Científica, alguns voluntários, outros com bolsas FAPIC E PIBIC. Tem experiência na área de Artes, Design e Publicidade, e atua principalmente nos seguintes temas: arte, design, comunidade, sociologia da arte, moda, arte-educação, interdisciplinaridade e produção. Atualmente é Professora Doutora efetiva da Universidade de São Paulo, na Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH-USP) em RDIDP no Curso de Têxtil e Moda, na área de Design e Moda e é Membro do ICOM - International Council of Museums / UNESCO, desde 2000. Hoje é também professora visitante da Universidade de Lisboa (Portugal), do Instituto Politécnico de Castelo Branco (Portugal) e pesquisadora do Centro de Investigação em Arquitetura, Urbanismo e Design (CIAUD) da Universidade de Lisboa (Portugal), onde desenvolve o Pós-Doutorado.

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Published

2021-06-01

How to Cite

HELD, Maria Sílvia Barros de. The artistic object, the handmade object and the design object. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 128–150, 2021. DOI: 10.5965/25944630522021128. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/19854. Acesso em: 22 nov. 2024.

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