Performance art in the public school: study about subversion in the school 1environment
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630422020182Keywords:
performace , subversion , public schoolAbstract
This text presents theoretical, methodological and practical notes on performan- ce-specific scenic constructions, elaborated through aesthetic-sensorial experiences, their reports and repercussions in the interior of public schools located in the interior of a periphery of the South Zone of the city of São Paulo-SP. It also contemplates dia- logue between artists, including in training, school and local communities, teachers, students and society. To view an art of performance as language and to consider her like transgressive tendence, the intention is to discuss the meanings of subversion, in the literal and simple sense, in a metalinguistic form, and as a component of school performance education environment.
Downloads
References
ANDRÉ, Carminda Mendes. Teatro pós-dramático na escola: Inventando espaços: estudos sobre as condições do ensino do teatro em sala de aula. São Paulo: Editora Unesp, 2011
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 10 jun. 2017.
CORREIA, Pedro Luís Lopes Pais. Arte e tecnologia: estratégias de subversão e transgressão. Aveiro, 2010. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/1182/1/2010001973.pdf. Acesso em: 20 jul. 2017.
CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 2008.
CHAUÍ, Marilena. Sociedade brasileira: violência e autoritarismo por todos os lados. Revista Cult, n. 209, fev. 2016. Disponível em: http://revistacult.uol.com.br/home/2016/02/sociedade-brasileira-violencia-e- autoritarismo-por-todos-os-lados/#respond. Acesso em 20 jul. 2017.
COPEAU, Jacques. Reflexiones de um comediante sobre “La paradoja”, de Diderot. Buenos Aires: Editorial La Pleyade, 1929.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FERNANDES, Silvia. Grupos Teatrais anos 70. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2000.
CANTON, Katia. Novíssima Arte Brasileira: um guia de tendências. São Paulo: Iluminuras e FAPESP, v. 1, 2001.
CANTON, Katia. Temas da arte contemporânea. Coleção Temas da arte contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes Ltda., v. 6, 2009a.
CANTON, Katia. Do Moderno ao Contemporâneo. Coleção Temas da arte contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes Ltda., v. 1, 2009b.
| http://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode
CANTON, Katia. Da Política às Micropolíticas. Coleção Temas da arte contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes Ltda., v. 1, 2009d.
CANTON, Katia. Espaço e Lugar. Coleção Temas da arte contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes Ltda., v. 1, 2009g.
FOUCAULT, Michel. Corpos dóceis. In: Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1975.
LEHMANN, H-T. Teatro Pós-Dramático e Teatro Político. Sala Preta 3. USP, São Paulo, v. 3, p. 9-19, 2003.
PAZ, G. et al. Arte Ogie. Transgressão das artes/Transgressão nas artes. França, n. 8, 2016. Disponível em: https://journals.openedition.org/artelogie/623#ftn1. Acesso em: 10 jun. 2017.
TIGRE, M. P.; SACRAMENTO, S. M. P. Identidade de Gênero em Subversão: Niketche, de Paulina Chiziane. Litterata: Revista do Centro de Estudos Hélio Simões, v. 3, n. 2, 2015. Disponível em: http://periodicos.uesc.br/index.php/litterata/article/view/855. Acesso em: 10 jun. 2017.
TOSCANO, Priscila. Vídeo-performance do Laboratório do Vale. 2017. Disponível em: https://vimeo.com/182791062. Acesso em: 10 jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Thiago Camacho Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.