Educational Technology and Digital Video in the Age of Pandemic: exploring new frontiers with Financial Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0101

Keywords:

mathematics education, inancial education, vídeos, memes

Abstract

During the Covid-19 pandemic period, education faced multiple challenges, but also presented the opportunity to explore new forms of teaching, especially through digital resources. In this context, an educational product stemming from a master's research, titled “Financial Literacy in School Education: digital video as a resource for Critical Mathematical Education, emerged with the purpose of offering pedagogical approaches centered on Financial Education (FE), using videos and memes as facilitating tools. Based on social, political, ethical, and environmental concerns, the conception of FE was enriched by the perspective of Critical Mathematical Education, as advocated by Ole Skovsmose. Through a virtual course on the platform Sympla.com.br, teachers and studentsshared experiences and understandings about FE, producing videos and memes.The pedagogical practices adopted explored the diverse languages of digital media, benefiting both mathematical and non-mathematical learning. The integration of digital resources,such as videos and memes, proved promising in making the teaching of Financial Education more engaging and accessible, promoting critical understanding and opportunities for skill development as outlined in the BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Z. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos Editora, 1995.

BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.; CANEDO JUNIOR, N. R. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: versão final. Brasília, DF: MEC, 2018.

CANEDO JR., N. R. A participação do vídeo digital nas práticas de modelagem quando o problema é proposto com essa mídia. 2021. 194 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2021.

DOMINGUES, N. S. D.; BORBA, M. C. Vídeos digitais nos trabalhos de modelagem matemática. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 22, p. 38-50, 2017

DAWKINS, R. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

DOMINGUES, N. S.; BORBA, M. DE C. Investigando as potencialidades do I Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática. In: ENCONTRO PAULISTA DE ENSINO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIA, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 181-213, maio/ago. 2018.

DOMINGUES, N. S. D. Festival de vídeos digitais e educação matemática: uma complexa rede de sistemas seres-humanos-com-mídias. 2020. 279 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2020.

FONTES, B. C. Vídeo, comunicação e educação matemática: um olhar para a produção dos licenciandos em matemática da educação a distância. 2019. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2019.

GIORDANO, C. C. Concepções sobre estatística: um estudo com alunos do ensino médio. 2020, 268 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2020.

KISTEMANN JR., M. A. Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. Rio Claro: Unesp, 2011.

LIMA, C.; JUNIOR, M. C. R.; PORTO, C. A Influência dos Memes no Contexto Escolar. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO (SIMEDUC),10, 2021, Aracaju. Anais [...]. Aracaju: Universidade Tiradentes, 2021, p. 1-13,

MORAN, J. M. A contribuição das tecnologias para uma educação inovadora. Contrapontos, Itajaí, v. 4, n. 2, p. 347-356, 2004. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/785 . Acesso em: 19 nov. 2022.

MUNIZ, I. Jr. Econs ou Humanos? um estudo sobre a tomada de decisão em ambientes de educação financeira escolar. 418 p. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – UFRJ/COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

NEVES, L. X.; SILVA, W. H. M.; BORBA, M. C.; NATIZKI, B. I. Festival de vídeos digitais e educação matemática 1: uma classificação. JIEEM, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 6-16, 2020.

OECHSLER, V. Comunicação multimodal: produção de vídeos em aulas de Matemática. 2018. 311 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.

OLIVEIRA NETA, J. P. Por uma tipologia dos memes da internet. Entremeios Revista Discente da Pós-Graduação em Comunicação Social da PUC-Rio, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 1-15, 2016.

PESSOA, C.; MUNIZ J. I. Editorial - Educação Financeira Escolar: construções, caminhos, pesquisas e potencialidades para o século XXI. Em Teia – Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 12, p. 1-18, 2021.

PESSOA, C. A. S.; MUNIZ J., I.; KISTEMANN Jr., M. A. Cenários sobre educação financeira escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana, Pernambuco, v. 9, n. 1, p. 1-28, 2018.

PESSOA, C. A. S. Educação Financeira na perspectiva da educação matemática crítica em livros didáticos de matemática dos Anos iniciais do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Sociedade Brasileira de Matemática, 2016.

RESENDE, A.; PEREIRA, C.; KISTEMANN JR, M. Sobre Educação Matemática, Publicidade e Consumismo Infantil. Boletim do LABEM, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, ago./dez. 2016.

SOUZA, M. F. A. Cyberformação como concepção de um curso de formação focado no uso de vídeos do Youtube. Revista Paranaense de Educação Matemática, Curitiba, v. 9, n. 20, p. 472-484, 2020.

SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.

Published

2024-10-15

How to Cite

TOLEDO, Adriana de Oliveira; KISTEMANN JUNIOR, Marco Aurélio; GIORDANO, Cássio Cristiano; CANEDO JUNIOR, Neil da Rocha. Educational Technology and Digital Video in the Age of Pandemic: exploring new frontiers with Financial Education. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0101, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0101. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0101. Acesso em: 6 nov. 2024.