REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE PARA UMA EDUCAÇÃO CRÍTICA INCLUSIVA NO ENSINO DE ARTES VISUAIS
Keywords:
Educação Especial, Formação docente, inclusão e ensino de artesAbstract
Este Artigo é resultado das discussões e reflexões realizadas durante o segundo semestre de 2012 na disciplina de Arte e Inclusão do curso de Pós-Graduação de Mestrado em Artes Visuais da UDESC, suscitadas a partir do estudo bibliográfico de Oliveira (2011), Alvarado-Prada e Vieira (2009), dos trabalhos da ANPED 2003-200, os estudos de Apple (2011) e Arroyo (2008). Partimos do pressuposto que o momento atual exige de nós, professores de Artes Visuais, uma dedicação constante e comprometimento nas ações e políticas educacionais de formação docente que envolvem a Educação Especial, para uma maior compreensão em relação às concepções e ideologias que tem orientado nossa prática. Apresenta-se como principal objetivo também organizar, aprofundar, refletir e sistematizar temas como: inclusão, educação crítica, ensino de arte, formação de professores, buscando identificar nos autores citados, suas contribuições para a formação dos futuros professores de artes no que diz respeito ao processo de inclusão das pessoas com necessidades especiais na Educação Básica, na construção de uma prática mais inclusiva no ensino de artes visuais.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.