Survey of Scientific Productions on the Use of Visual Resources in Mathematics Teaching to Deaf Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0042

Keywords:

visual resources, teaching of deaf, mathematics teaching

Abstract

Visual aids are mathematics teaching strategies that can be used in a classroom with deaf and listerner students. This research aimed to identify in the literature the use of visual resources in the teaching of mathematics for deaf students in high school and to compile the positive and negative strategies that document and guide the development of teaching materials for this audience in future works. For this task, this research adopted a qualitative approach following the methodology of systematic literature review in SciElo and BDTD journals. The results identified a difference between the works published in the deaf literature (n-4), compared to the listener (n-61). In general, the use of the blackboard, slides, writing on paper, illustrations, manipulable material, Graphequation software and video lessons were visual strategies documented as relevant in the Education of the Deaf in the area of ​​Mathematics. It is expected to contribute to the area, mapping the studies already produced and, with this, favoring future works focused on the production and testing of teaching materials

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Author Biographies

Leonardo dos Santos Batista, Federal University of ABC

Bacharel em Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do ABC (UFABC). Membro do Grupo de Pesquisa cadastrado no CNPq Surdos e Libras - SueLi, na linha de pesquisa de produção e análise de materiais didáticos para surdos. Atualmente estou finalizando a graduação na Licenciatura em matemática pela UFABC, cursando o bacharelado em Ciências Biológicas na UFABC e também na Pós-graduação em engenharia e gestão da inovação pela mesma instituição.

Kate Mamhy Oliveira Kumada, Universidade Federal do ABC

Possui graduação em Pedagogia com habilitação em Educação Especial na área da Deficiência Auditiva pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008). Mestrado em Linguística Aplicada pelo Instituto de Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Campinas (2012) e Doutorado em Educação Especial pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2016). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do ABC e Profa Colaboradora da Faculdade de Engenharia Elétrica e da Computação da Unicamp. Professora no programa de Pós-Graduação Engenharia e Gestão da Inovação pelo UFABC. Também é líder do Grupo de Pesquisa do CNPq "Surdos e Libras - SueLi". Membro do Projeto Tecnologias Assistivas para Surdos (TAS) desenvolvido na Unicamp e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa do CNPq "Políticas de Educação Especial" desenvolvido na USP.

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Published

2023-09-06

How to Cite

BATISTA, Leonardo dos Santos; KUMADA, Kate Mamhy Oliveira; BENITEZ, Priscila. Survey of Scientific Productions on the Use of Visual Resources in Mathematics Teaching to Deaf Students. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. e0042, 2023. DOI: 10.5965/198431781820231e0042. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/20093. Acesso em: 12 may. 2024.