Inclusion in the Professional Education Center (CEFORES):perspective of students with disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178172021e0012

Keywords:

person with disabilty, professional formation, inclusive education, special education

Abstract

The inclusion of a person with disability in the Professional and Technological Education (EPT) is the theme of this study – part of a master's research – and has as objective to analyze how students with disability understand the inclusion process in the technical courses of the Professional Education Center (CEFORES), atechnical school linked to Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM), which offers professional education, mainly in the health area, since 1990. The investigation is also characterized by: a) understanding how the coexistence is among students with disability, teachers and classmates; b) identifying if students consider that their demands are assisted and c) knowing these students' expectations after the professional formation. This study presents a qualitative approach of exploratory and descriptive character. It was used a semi-structure guideline interview as procedure for collecting data and it was analyzed through thematic analysis. The research understood that besides the support of a specialized education it is also importante that teachers have a continued formation, with intention of supplying the students with disability a solid formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marieles Silveira, Federal University of Triângulo Mineiro

Possui graduação em Ciências Biológicas pelo Centro de Ensino Superior de Uberaba (2004), especialização em Educação Especial - Deficiência Visual pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2015) e mestrado em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Triângulo Mineiro - IFTM (2019). Atualmente é técnica em assuntos educacionais da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial e atendimento educacional ao deficiente visual.

Paula Teixeira Nakamoto, Instituto Federal do Triângulo Mineiro

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Goiás (2001), mestrado em Ciências pela Universidade Federal de Uberlândia (2004), doutorado em Ciências pela Universidade Federal de Uberlândia (2011) e pós-doutorado em Educação pela Universidade de Coimbra - Portugal. É professora titular do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro; Atuou como coordenadora do curso de Licenciatura em Computação (2014-2017). 

References

ÁVILA, M.; ALVES, M. R.; NISHI, M. As condições de saúde ocular no Brasil. São Paulo: CBO, 2015.

AZEVEDO, M. M.; FERNANDES, S. A.F.; ROSSI, L. Trabalho e Educação: instrumentos de inclusão da pessoa com deficiência na sociedade. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 13, n. 29, p. 136-158, jan.-abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1039. Acesso em: 5 ago. 2021.

BARROS, K. R. S.; OLIVEIRA, S. S. Desafios e dificuldades na formação do professor no atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos deficientes inseridos em salas regulares. In: MARTINS, S. E. S. O.; GIROTTO, C. R. M.; SOUZA, C. B. G. (org.). Diferentes olhares sobre a inclusão. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2013. v. 1, p. 71-86.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei 10.436, de 24 de abril de 2002, [...] e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9961-decreto-5626-2005-secadi&Itemid=30192. Acesso em: 13 mar. 2019.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 11 fev. 2019.

BRASIL. Presidência da República. Lei 10.346 de 24 abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 abr. 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 20 dez. 2019.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 8.213 de 24 de julho de 1991. Dispõe sobre os Planos de Benefícios da Previdência Social e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 julho 1991. Disponível em: http://ftp.medicina.ufmg.br/osat/legislacao/Lei_8213_MPAS_22092014.pdf. Acesso em 6 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 12 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, DE 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 set. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 20 fev. 2019.

BRASIL. Superior Tribunal de Justiça. Súmula nº 377. O portador de visão monocular tem direito de concorrer, em concurso público, [...]s. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 abr. 2009. Disponível em: https://sisu.furg.br/images/stories/legislacao/stj-revista-sumulas-2013_34_capSumula377.pdf. Acesso em: 27 fev. 2019.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, London, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006.

CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. 11. ed. Porto Alegre: Mediação, 2016.

FIGLIUZZI, R. C.; SANTOS, W. R.; GUIMARÃES, K. C. T. Inclusão do aluno surdo na educação profissional: a importância da interação entre o intérprete de libras e os demais atuantes no processo de ensino do curso técnico da Escola Estadual Leopoldino Rocha em Itapemirim-ES. Revista Estação Científica, Juiz de Fora, n. 15, jan.-jun. 2016.

FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GONSALVES, E. P. Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. 4. ed. Campinas: Alínea, 2007.

GOULARTE, S. F. S.; GONÇALVES, A. F. Inclusão escolar na educação profissional: das percepções docentes aos desafios e possibilidades. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 5., 2018; SEMINÁRIO CAPIXABA DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 16., 2018, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: EDUFES, 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica 2018. Brasília, DF: INEP, 2019. 66 p. E-Book. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6386080. Acesso em 13 maio 2019.

JANUZZI, G. de M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

LACERDA, C. B. F. Intérprete de Libras em atuação na educação infantil e no ensino fundamental. Porto Alegre: Mediação, 2011.

LACERDA, C. B. F.; ALBRES, N. A.; DRAGO, S. L. S. Política para uma educação bilíngue e inclusiva a alunos surdos no município de São Paulo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 65-80, mar. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v39n1/v39n1a05.pdf. Acesso em: 4 abr. 2019.

LANCILLOTTI, S. S. P. Deficiência e trabalho: redimensionamento no contexto universal. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

MAZZOTTA, M. J. S.; D'ANTINO, M. E. F. Inclusão social de pessoa com deficiências e necessidades especiais: cultura, educação e lazer. Revista Saúde e Sociedade, São Paulo, n. 2, v. 20, p. 377-389, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sausoc/v20n2/10.pdf. Acesso em: 26 jun. 2019.

MOURA, K. C. B. A política de inclusão na educação profissional: caso do Instituto Federal do Pernambuco/Campus Recife. 2013. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/4751/1/arquivototal.pdf. Acesso em: 26 jun. 2019.

OMOTE, S. Atitudes em relação à inclusão no ensino superior. Journal of research in special educational needs: JORSEN, England, v. 16, p. 211-215, 2016. Suppl. 1. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1471-3802.12283. Acesso em: 03 abr. 2018.

OLIVEIRA, F. C. de. Educação profissional de pessoas com deficiência: política e produção acadêmica, no Brasil, pós lei 8.213/1991. 2017. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação). – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-28112018-151700/pt-br.php. Acesso em: 04 ago. 2021.

PEREIRA, C. F. A relação do professor com aluno surdo no ambiente escolar. 2021. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especilização em Libras - EAD). Instituto Federal da Paraíba, Patos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/jspui/handle/177683/1543?mode=full. Acesso em: 6 ago.2021.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RODRIGUES, R. A. C. Contribuições aos saberes em inclusão escolar dos profissionais que atuam nos Núcleos de Atendimento às Necessidades Específicas (NAPNEs). 2019. 74 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/604. Acesso em: 6 ago. 2021.

SILVA, K. N. P.; RAMOS, M. O ensino médio integrado no contexto da avaliação por resultados. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 39, n. 144, p. 567-583, jul.-set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mMBRdc48cqBFxSCJjpzLSPb/?format=html. Acesso em: 5 ago. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIANGULO MINEIRO. Centro de Educação Profissional. Projeto pedagógico do CEFORES. Uberaba, MG: UFTM, 2014.

XAVIER, N. S. de. O percurso dos estudantes surdos no ensino profissional e tecnológico no Instituto Federal do Sertão - PE. 2020. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). Instituto Federal do Sertão de Pernambuco, Salgueiro, 2020. Disponível em: https://releia.ifsertao-pe.edu.br/jspui/handle/123456789/628. Acesso em: 05 ago. 2021.

Published

2021-08-16

How to Cite

SILVEIRA, Marieles; NAKAMOTO, Paula Teixeira. Inclusion in the Professional Education Center (CEFORES):perspective of students with disability. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, p. e0012, 2021. DOI: 10.5965/19843178172021e0012. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/16110. Acesso em: 21 nov. 2024.