Bodily memories and writing that arises from the body: processes in performing arts in the Pedagogy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e106

Keywords:

body, performing arts, teacher educación, writing

Abstract

This article addresses a teacher education process based on performing arts in the Pedagogy course that aroused bodily memories that were decisive for the research topic regarding the perceptions of Early Childhood Education professionals regarding the constitution of the bodies of girls and boys. The research has a qualitative approach, bibliographical character, field insertion and involved the autobiographical narrative. The results indicate that reflecting on marks registered in the body facilitates the establishment of connections relevant to pedagogical practice, promotes powerful education aimed at reducing gender discrimination and mobilizes teachers to prioritize children's points of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Romero de Carvalho, Federal University of São Carlos

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos campus Sorocaba (UFSCar).

Lucia Maria Salgado dos Santos Lombardi, Federal University of São Carlos

Pós-doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP) e University of Melbourne (Austrália). Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Licenciada em Educação Artística com Habilitação em Artes Cênicas pela USP. Professora Associada da Universidade Federal de São Carlos campus Sorocaba (UFSCar).

References

BUSS-SIMÃO, Márcia. Gênero como possibilidade ou limite da ação social: um olhar sobre a perspectiva de crianças pequenas em um contexto de educação infantil. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 18, n. 55, Dez. 2013, p. 939-960. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/VWWfRYYzLPQxXrSmVk6Rq5J/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 21 Set. 2024.

CANTON, Katia. Da política às micropolíticas: temas da arte contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

CARVALHO, Letícia Romero de. Discursos de professoras sobre os corpos de meninas e meninos na Educação Infantil. 2020. 62 fls. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13770. Acesso em: 21 Set. 2024.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Representações visuais de meninos e meninas: Relações entre imaginário e gênero. Relatório de pesquisa. 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/25856658/Representa%C3%A7%C3%B5es_visuais_de_meninos_e_meninas_Rela%C3%A7%C3%B5es_entre_imagin%C3%A1rio_e_g%C3%AAnero_RELAT%C3%93RIO_FINAL_2011. Acesso em: 21 set. 2024.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. As infâncias nas tramas da cultura visual. In: Martins, Raimundo e Tourinho, Irene (org..). Cultura visual e infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. UFSM, 2010, p. 131-161.

DOWBOR, Fátima Freire. Quem educa marca o corpo do outro. São Paulo: Cortez, 2017.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Pequena infância, educação e gênero: subsídios para um estado da arte. Cad. Pagu, Campinas, n. 26, p. 279-287, Jun. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/MWbkd5gNtMT77mSwpRtPMry/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 set. 2024.

FINCO, Daniela. Questões de gênero na educação da pequena infância brasileira. Revista Studi sulla formazione, v. 1, 2015, p. 47-58. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/228534253.pdf Acesso em: 21 set. 2024.

FINCO, Daniela. Educação infantil, espaços de confronto e convívio com as diferenças: análise das interações entre professoras e meninas e meninos que transgridem as fronteiras de gênero. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-20042010-135714/pt-br.php. Acesso em: 21 set. 2024.

FERNANDES, Noeli; FINCO, Daniela. Diálogos necessários de gênero: Olhares e Culturas que se Entrecruzam na Educação Infantil. Revista Interacções, [S. l.], v. 18, n. 61, p. 233–257, 2022. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/26981. Acesso em: 16 set. 2024.

GUEDES, Adrianne Ogêda; ROSA, Carolina Cony Dariano da; BEMVENUTO, Virna da Silva; BEMVENUTO, Vitória da Silva. Quando escrever é mover: Por uma (des)educação performativa na escrita acadêmica. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis-SC, v. 2, n. 44, set. 2022. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21556. Acesso em: 07 jun.2024.

LISPECTOR, Clarice. Crônicas para jovens: de escrita e vida. Rio de Janeiro: Rocco Jovens Leitores, 2010.

LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. (Des)Educação do corpo pelas artes na formação de pedagogas(os). Urdimento- Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, 2022, p. 1-26. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566. Acesso em: 20 set. 2024.

LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Temas emergentes em estudos do e no corpo no curso de Pedagogia. Revista Contrapontos (online), v. 20, p. 289-311, 2021. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/16249 Acesso em: 20 set. 2024.

LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MARTINS, Mirian Celeste e LOMBARDI, Lucia. Ensino de Arte no curso de Pedagogia: travessia e perigo. In: LIMA, Caciano Silva; FERNANDES, Vera Lúcia Penzo (Org..) XXVII Congresso Nacional da Federação de Arte/Educadores do Brasil; V Congresso Internacional dos Arte/Educadores; II Seminário de Cultura e Educação de Mato Grosso do Sul [recurso eletrônico]: anais. Campo Grande, MS: Federação de Arte/Educadores do Brasil, 2017, p. 1944-1955. Disponível em: https://faeb.com.br/anais-confaeb-2017/ Acesso em: 07 maio. 2024.

MILLER, Jussara. A escuta do corpo: sistematização da técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2007.

MORAES, Jéssica; FELIPE, Jane. Scripts de gênero e as performances das crianças que reverberam no contexto da Educação Infantil. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. e132192, 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132192. Acesso em: 10 set. 2024.

NEVES, Neide. Presença [Verbete]. Revista TKV, v. 1, nº. 2. 2018, p. 4. Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/segunda-edicao-n-2-2018 Acesso em: 07 set. 2024.

NEVES, Neide. Klauss Vianna: estudos para uma dramaturgia corporal. São Paulo: Cortez, 2008.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: Pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.27, n.01, abr. 2011, p.369-386. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/hkW4KnyMh7Z4wzmLcnLcPmg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 maio. 2024.

SANTIAGO, Flavio. “Não é nenê, ela é preta”: educação infantil e pensamento interseccional. Educação em Revista, v. 36, p. e220090, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/tyzm4v7TDVpDtsBcNmvhKzz/ Acesso em: 13 set. 2024.

SANTOS, Sandro; SILVA, Isabel. Relações de gênero na Educação Infantil: estrutura e agência no processo de construção de sentidos sobre ser menino e ser menina. Educar em Revista, v. 36, p. e69973, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/xmkxwZbvLJG5dmgHxGVYdNM. Acesso em: 12 ago. 2024.

STACCIOLI, Gianfranco. Diário do Acolhimento na escola da infância [livro eletrônico]. Coordenação Ana Lúcia Goulart de Faria. Campinas: Editora Autores Associados, 2021. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br/Acervo/Publicacao/195478. Acesso em: 14 julho. 2024.

VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cad. Pagu, Campinas-SP, n. 33, p. 265-283, Dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/GXVR8FrdMjrcWHvLWcv7xrF/?lang=pt. Acesso em: 21 set. 2024.

VIANNA, Klauss. A dança. São Paulo: Siciliano, 1990.

Published

2024-12-18

How to Cite

CARVALHO, Letícia Romero de; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Bodily memories and writing that arises from the body: processes in performing arts in the Pedagogy course . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e106. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26282. Acesso em: 22 dec. 2024.