The decolonial turn in performing arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0117

Keywords:

decoloniality, theater, creation processes

Abstract

The article proposes, based on the analysis of dramaturgy – Macacos and Makunaimã. O mito através do tempo – to debate the decolonial turn in Brazilian theater. I start from the hypothesis that the artistic questioning of the country's political reality in its recent confrontations - threat of a military coup in the Bolsonaro Government, censorship of countless artistic works in the period, loss of thousands of lives due to the Covid-19 pandemic - contributed to the problematization and, consequently, growth of identity themes in opposition to repression, far-right conservatism and the fight for equal rights and social justice.

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Author Biography

Gabriela Lirio Gurgel Monteiro, Federal University of Rio de Janeiro

Pós-doutorado na Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3. França. Doutorado e Mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). Professora Associada IV do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena (PPGAC/UFRJ), do Programa de Estudos Contemporâneos das Artes (PPGCA/UFF) e do curso de Direção Teatral na Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ)  

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Published

2024-07-24

How to Cite

MONTEIRO, Gabriela Lirio Gurgel. The decolonial turn in performing arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0117. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25561. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: O que fazer com a teoria teatral?