Pandemic narratives: perception and preparation of body in the contemporary dance scene in São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0206%20

Keywords:

body, preception, preparation, contemporary dance

Abstract

Body' artists faced challenges in reinventing their production methods, also dealing with the absence of physical presence during the covid-19 pandemic. This disrupted and mobilized alternative modes of body perception and preparation, impacting the contemporary dance scene. Through Narrative Interviews, we listened to individuals who produced dance in this scenario, including two representatives from official companies and 15 from independent nuclei in São Paulo. We aimed at giving visibility to artists’ voices and how they signified their experience of the dancing body in that period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Brassarola Borsani Marques, Federal University of Minas Gerais

Pós-doutoranda em Arte pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestra em Arte e Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Especialização em Processos didático-pedagógicos para cursos na modalidade a distância pela Universidade Virtual do Estado de São Paulo (Univesp). Graduada em Dança pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professora de Arte no Colégio Franciscano Pio XII (São Paulo) e professora da Pós-graduação em Dança e Consciência Corporal (Universidade Estácio de Sá).

Alba Pedreira Vieira, Federal University of Viçosa

Pós-doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia. Doutorado em Dança pela Temple University (EUA). Mestrado em Educação Física/Educação pela Valdosta State University (EUA).  Graduação em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física de Goiás. Professora titular, fundadora e pesquisadora dos Cursos de Licenciatura e de Bacharelado em Dança do Departamento de Artes e Humanidades da Universidade Federal de Viçosa. Professora e pesquisadora nos Programas de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, e em Artes da Universidade Federal de Minas Gerais.

Odilon José Roble, State University of Campinas (UNICAMP)

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestrado em Educação pela UNICAMP. Graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCA/CAMPINAS). Professor doutor da UNICAMP.

References

ABRANCHES, Marcos. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 12 nov. 2021.

AGAMBEN, Giorgio. A invenção de uma pandemia. In: Reflexões sobre a peste: ensaios em tempos de pandemia. São Paulo: Boitempo, 2020.

AMARAL, Fernanda. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 15 nov. 2021.

AUGUSTO, Mônica. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 4 nov. 2021.

BOGÉA, Inês. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 4 nov. 2021.

BOLSANELLO, Débora. A Educação Somática e o Contemporâneo Profissional da Dança. DAPesquisa, Florianópolis, n. 9, p. 1-17, ago. 2011/jul. 2012.

BORELLI, Sandro. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 31 out. 2021.

CALABRE, Lia. (2020). A arte e a cultura em tempos de pandemia: os vários vírus que nos assolam. Revista Extraprensa, 13(2), 7-21. https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.170903.

COSTA, Raimundo. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 2 nov. 2021.

DRUWE, Miriam. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 4 nov. 2021.

FAVORETTO, Lu. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo: 12 dez. 2021.

FUKUSHIMA, Eduardo. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 26 nov. 2021.

GASPARINI, Igor. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 31 nov. 2021.

GREYK, Marcio. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 29 out. 2021.

LAMAS-BAIAK, Miriam. Del templo al escenario digital: La danza clásica india en tiempos pandémicos. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–22, 2021. Disponível: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20403. Acesso: 28 mai. 2024.

LIMA, Gabriel Ramon Ferreira. Ensino remoto de dança na Escola Livre de Dança da Maré em 2020 durante a pandemia de COVID-19. Urdimento, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–21, 2021. Disponível: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509. Acesso: 28 mai. 2024.

MACEDO, Vanessa. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo: 12 nov. 2021.

MARCOS, Antonio. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 31 out. 2021.

MARQUES, Flávia Brassarola Borsani. Narrativas pandêmicas: modos de produção da dança contemporânea na cena paulista. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, 2023. Acesso em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/8548.

SILVEIRA, Saulo Silva da. Técnica e(m) Criação Somática: uma proposta corporal para artistas cênicos com (d)eficiência física através dos princípios e fundamentos corporais Bartenieff. 2009. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

STRAZZACAPPA, Márcia. O Corpo e suas Representações: as técnicas de educação somática na preparação do artista cênico. Cadernos CERU, série 2, n. 12, p. 79-90, 2001.

TOMAZZONI, Airton. Essa tal de dança contemporânea, 2006. Disponível: http://idanca.net/esta-tal-de-danca-contemporanea/. Acesso: 27 mai. 2024.

TOMAZZONI, Airton. Ainda essa tal de dança contemporânea, 2020. Disponível: https://txtcena.art.blog/2020/03/11/ainda-essa-tal-de-danca-contemporanea/ Acesso: 27 mai. 2024.

TOURINHO, Ligia Losada; SPUZA, Maria Inês Galvão. A Preparação Corporal para a Cena como Evocação de Potências para o Processo de Criação. ARJ, v. 2, n. 2, p. 178 – 193, 2015. Disponível: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/9535/7813. Acesso: 26 mai. 2024.

VIEIRA, Marcilio Souza. Abordagens Somáticas do Corpo na Dança. Rev. Bras. Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 127-147, jan./abr. 2015.

VIEIRA, Alba Pedreira (2007). The nature of pedagogical quality in higher dance education. 2007. Tese (PhD. em Dança). Temple University. Philadelphia, EUA, 2007. Disponivel: https://www.academia.edu/28287828/The_Nature_of_Pedagogical_Quality_in_Higher_Dance_Education Acesso: 28 mai. 2024.

VIEIRA, Alba Pedreira; KRAHÔ, Francisco Hyjnõ. Videodanças em sintonia com cosmologias de povos originários do Brasil. In: Silvia Geraldi ... [et al.] (org.). Artes da cena e direitos humanos em tempos de pandemia e pós-pandemia. Rio Branco: Stricto Sensu, 2022, p. 195-217. Disponível em: https://www.academia.edu/110823931/Videodan%C3%A7as_Em_Sintonia_Com_Cosmologias_De_Povos_Origin%C3%A1rios_Do_Brasil Acesso em: 28 mai. 2024.

XAVIER, Uxa. Entrevista à Flávia B. B. Marques. São Paulo, 4 nov. 2021.

WELLER, W.; ZARDO, S. Entrevista narrativa com especialistas: aportes metodológicos e exemplificação. Educação e Contemporaneidade, v. 22, n. 40, p. 131-143, 2013.

Published

2024-07-24

How to Cite

MARQUES, Flávia Brassarola Borsani; VIEIRA, Alba Pedreira; ROBLE, Odilon José. Pandemic narratives: perception and preparation of body in the contemporary dance scene in São Paulo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0206 . Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24830. Acesso em: 21 nov. 2024.