Formative aspects of PANOS - Palcos novos palavras novas: a foreign, initial and exploratory look
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0205Keywords:
pedagogy of performing arts, contemporary dramaturgy in Portuguese, youth theatre, schoolAbstract
The article analyzes formative aspects of the PANOS – Palcos novos palavras novas, developed by the National Theatre Dona Maria II in Lisbon, Portugal, which establishes intersections with school and youth theatre and new dramaturgies. Based on the finding that youth theatre is a field to be expanded and made visible within Brazilian and Portuguese theatrical studies, the authors reflect on working with written text, the role of the teacher-director in the articulation of contemporary dramaturgy and scene, and advocate for an expanded view of the field of Pedagogy of Theater Arts. A theoretical review carried out, readings of dramaturgy from the PANOS, interviews and observation in loco showed: gaps in artistic and educational investigations focused on youth in Portugal; challenges that a project like PANOS faces and raises; and, above all, its relevance for expanding the actions of reading, creating and appreciating theater and dramatic literature among youth.
Downloads
References
ANDRUETTO, María Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BERTRAND, Sara. Patos e lobos-marinhos: Conversas sobre literatura e juventude. São Paulo: Solisluna Editora, 2021.
CARNEIRO, João. PANOS. Um dos mais inteligentes e generosos projectos. In. Sinais de cena 9 - Revista de Estudos de Teatro e Artes Performativas/ Dossiê Temático, Lisboa, 2008.
DUBATTI, Jorge. Teatro y territorialidad – Perspectivas de Filosofía del Teatro y Teatro Comparado. Buenos Aires: Gedisa Editorial, 2020.
FRAZÃO, Francisco. PANOS 2010. Lisboa: Culturgest, 2010.
FRAZÃO, Francisco. PANOS 2009. Lisboa: Culturgest, 2009.
FRAZÃO, Francisco. PANOS 2008. Lisboa: Culturgest, 2008.
FRAZÃO, Francisco. PANOS 2007. Lisboa: Culturgest, 2007.
JUNQUEIRA, Sandro William. PANOS 2021. Lisboa: Teatro Nacional Dona Maria II, 2021.
JUNQUEIRA, Sandro William. PANOS 2019. Lisboa: Teatro Nacional Dona Maria II, 2019.
KOUDELA, Ingrid. & JÚNIOR, José Simões de Almeida. (Org). Léxico de Pedagogia do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
MENDONÇA, Célida Salume; BEZELGA, Isabel Maria Gonçalves. Um olhar sobre o impacto da experiência teatral no exercício da alteridade e no processo de socialização de crianças em contextos educacionais. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 16, n. 4, 2020, p. 143-165. https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17957.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Cinco lições sobre emancipação intelectual. Tradução de Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SANTOS, Bárbara Tavares dos. Poéticas da encenação: tessituras de experiências cênicas em abordagem feminina sobre a docência da encenação no ensino superior / Bárbara Tavares dos Santos. - São Paulo, 2019, p. 302 f.: il.
SANTOS, Rita Matias dos. Festival Panos muda de palco para o Teatro D. Maria II. Gerador, 2019. https://gerador.eu/festival-panos-muda-de-palco-para-o-teatro-dona-maria-ii/
VIDOR, Heloise Baurich, & BISCARO, Barbara. Diálogos entre teatro, escola e universidade: o Coro dos maus alunos. Textos FCC, 59, 2021, 53–81. https://doi.org/10.18222/fcc-pprmm2021_3
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.