Formative aspects of PANOS - Palcos novos palavras novas: a foreign, initial and exploratory look

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0205

Keywords:

pedagogy of performing arts, contemporary dramaturgy in Portuguese, youth theatre, school

Abstract

The article analyzes formative aspects of the PANOS – Palcos novos palavras novas, developed by the National Theatre Dona Maria II in Lisbon, Portugal, which establishes intersections with school and youth theatre and new dramaturgies. Based on the finding that youth theatre is a field to be expanded and made visible within Brazilian and Portuguese theatrical studies, the authors reflect on working with written text, the role of the teacher-director in the articulation of contemporary dramaturgy and scene, and advocate for an expanded view of the field of Pedagogy of Theater Arts. A theoretical review carried out, readings of dramaturgy from the PANOS, interviews and observation in loco showed: gaps in artistic and educational investigations focused on youth in Portugal; challenges that a project like PANOS faces and raises; and, above all, its relevance for expanding the actions of reading, creating and appreciating theater and dramatic literature among youth. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloise Baurich Vidor, Santa Catarina State University

Pós-doutorado em Artes Cênicas na Universidade de Évora, Portugal. Professora associada do Departamento de Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina. Docente permanente do Mestrado Profissional em Artes (Profartes/UDESC) e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC/UDESC).

Isabel Bezelga, University of Évora

Doutorado em Teatro pela Universidade de Évora/Portugal. Mestrado em Ciências da Educação -Expressões Artísticas e Interculturalidade pela Universidade de Évora. Graduação em Ciências da Educação/Formação de Professores/Formadores (Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação - U.L . Professora-doutora Associada da Universidade de Évora/Portugal (UEvora) – Escola de Artes Cênicas.

 

References

ANDRUETTO, María Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BERTRAND, Sara. Patos e lobos-marinhos: Conversas sobre literatura e juventude. São Paulo: Solisluna Editora, 2021.

CARNEIRO, João. PANOS. Um dos mais inteligentes e generosos projectos. In. Sinais de cena 9 - Revista de Estudos de Teatro e Artes Performativas/ Dossiê Temático, Lisboa, 2008.

DUBATTI, Jorge. Teatro y territorialidad – Perspectivas de Filosofía del Teatro y Teatro Comparado. Buenos Aires: Gedisa Editorial, 2020.

FRAZÃO, Francisco. PANOS 2010. Lisboa: Culturgest, 2010.

FRAZÃO, Francisco. PANOS 2009. Lisboa: Culturgest, 2009.

FRAZÃO, Francisco. PANOS 2008. Lisboa: Culturgest, 2008.

FRAZÃO, Francisco. PANOS 2007. Lisboa: Culturgest, 2007.

JUNQUEIRA, Sandro William. PANOS 2021. Lisboa: Teatro Nacional Dona Maria II, 2021.

JUNQUEIRA, Sandro William. PANOS 2019. Lisboa: Teatro Nacional Dona Maria II, 2019.

KOUDELA, Ingrid. & JÚNIOR, José Simões de Almeida. (Org). Léxico de Pedagogia do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

MENDONÇA, Célida Salume; BEZELGA, Isabel Maria Gonçalves. Um olhar sobre o impacto da experiência teatral no exercício da alteridade e no processo de socialização de crianças em contextos educacionais. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 16, n. 4, 2020, p. 143-165. https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17957.

PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Cinco lições sobre emancipação intelectual. Tradução de Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SANTOS, Bárbara Tavares dos. Poéticas da encenação: tessituras de experiências cênicas em abordagem feminina sobre a docência da encenação no ensino superior / Bárbara Tavares dos Santos. - São Paulo, 2019, p. 302 f.: il.

SANTOS, Rita Matias dos. Festival Panos muda de palco para o Teatro D. Maria II. Gerador, 2019. https://gerador.eu/festival-panos-muda-de-palco-para-o-teatro-dona-maria-ii/

VIDOR, Heloise Baurich, & BISCARO, Barbara. Diálogos entre teatro, escola e universidade: o Coro dos maus alunos. Textos FCC, 59, 2021, 53–81. https://doi.org/10.18222/fcc-pprmm2021_3

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2023-09-19

How to Cite

VIDOR, Heloise Baurich; BEZELGA, Isabel Gonçalves. Formative aspects of PANOS - Palcos novos palavras novas: a foreign, initial and exploratory look. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–25, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0205. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24167. Acesso em: 21 nov. 2024.