Presence and absence of representation in performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0207

Keywords:

Performativity, Materiality, Representation, Real, Fictional

Abstract

Performativity, based on the materiality of the scene, intends to pierce the face of the so-called “theatrical” and promulgates an escape from the sign, from the semantics, from fiction; but in this search, wouldn't you restore theatricality and representation in other possibilities? In the search for the oscillation and unmasking of representation as a semblance, wouldn't the performative as materiality of the scene generate another representation, another semblance in sensation and perception, but always a representation of an unrepresentable infinite in its entirety? This communication seeks to problematize these questions from the affirmation of the impossibility of the absence of representation in the materiality of the performance and for that, it problematizes the concept of materiality and the real in the contemporary scene.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Ferracini, Universidade Estadual de Campinas

Doutorado em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestrado em Multimeios na UNICAMP. Graduação em Artes Cênicas pela UNICAMP. Professor doutor com credenciamento permanente e orientador no Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena (UNICAMP).

References

BADIOU, Alain. Em Busca do Real Perdido. Trad. Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BAUMGARTEL, S. A. Mimesis performativa: imediatez em ação ou a ação da mediação? Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 116–150, 2018.

DOI: 10.20396/conce.v7i2.8653351. Disponível em:

https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8653351.

Acesso em: 10 mar. 2021.

BUTLER, Judith. Corpos que importam. Os limites discursivos do “sexo”. Trad. Veronica Daminelli e Daniel Yago Françoli. São Paulo: N-1 Edições, 2019.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs Capitalismo e Esquizofrenia. vol. 3. São Paulo: editora 34, 1996.

DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. Trad. Luís Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2000.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a Diferença. Trad. Maria Beatriz Marques da Nizza da Silva. São Paulo. Perspectiva, 2002.

FERÁL, Josette. Além dos Limites. Tradução. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2015.

LEHMANN, Hans-This. Teatro Pós-Dramático. Trad. Pedro Sussekind. São Paulo: Cosacnaif, 2007.

QUINET, A. Psicanálise e teatro: o analista-ator. In: T. Rivera, L. A. M. Celes, & E.L. Sousa (Org..), Coleção ensaios brasileiros contemporâneos: Psicanálise. Rio de Janeiro, RJ: Funarte, 2018, (p.391-403).

RAMOS, Luiz Fernando. Mimesis peformativa: a margem de invenção possível. São Paulo: Annablume, 2015.

Published

2022-12-12

How to Cite

FERRACINI, Renato. Presence and absence of representation in performance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–12, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0207. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22483. Acesso em: 21 nov. 2024.