Aesthetic (dis)education in Weapon is a part of my body: Body and politics in discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0102

Keywords:

Aesthetic (dis)education, Body, Politics, Discourse

Abstract

The article presents reflections triggered by the show Weapon is a part of my body, a co-production between Brazil, Israel and the United Kingdom, with the performance of the Brazilian Pedro Granato and the Israeli Ruthie Osterman, taking as a guiding principle the set of potentialities that the work offers to think about what we call, in this essay, as aesthetic (dis)education and the intersections with the debates about body and politics in the contemporary scene. The theoretical-methodological framework has its framework varnished by the Dialogical Analysis of Discourse, of which we chose as the base text the essay The problem of content, material and form in literary creation, written by Bakhtin in 1934, in which the author proposes a discussion about general aesthetics.

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Author Biographies

Jean Carlos Gonçalves, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP/CNPq). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (FURB/CAPES). Licenciatura e Bacharelado em Teatro pela FURB. Professor da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Atua no Setor de Educação Profissional e Tecnológica e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Professor credenciado no Programa de Pós-Graduação em Letras - Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande (PPGL - FURG). Pesquisador com bolsa de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Michelle Bocchi Gonçalves, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI. Doutora em Educação e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Especialista em Ciência e Tecnologia Ambiental (UNIVALI). Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas - Biotecnologia(UNIVALI) . Professora da Universidade Federal do Paraná,  Departamento de Teoria e Prática de Ensino - Setor de Educação (Curitiba/PR).  Professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPR) e Educação: Teoria e Prática de Ensino (PPGE: TPEn/UFPR).

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Published

2022-04-06

How to Cite

GONÇALVES, Jean Carlos; GONÇALVES, Michelle Bocchi. Aesthetic (dis)education in Weapon is a part of my body: Body and politics in discourse. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0102. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21457. Acesso em: 21 nov. 2024.