Promising the online stage as event: an analysis of Tudo que coube numa VHS by Grupo Magiluth
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0123Keywords:
Online performativity, Online representation, Online theatre, Theatrical event, Theatre within the pandemiaAbstract
This article analyses how structure and topics presented in the online performance Tudo que coube numa VHS by Grupo Magiluth address the spectator regarding the psico-social context created by the Covid-19 pandemia. It asks how these formal and thematic traits relate to unstable social relations and excited subjectivities as elements through which the capitalist system nowadays sustains its functioning. Within this focus, the article analyses the tecnocomunal proposal that designs this online performance as an example of a production of events and pseudo-events, molded by the tension between escapist and transformative gestures.Downloads
References
BADIOU, Alain e TARBY, Fabien. El acontecimiento y la filosofía. Madrid e Buenos Aires: Amorrortu editores, 2013a.
BADIOU, Alain e TRUONG, Nicolas. Elogio do Amor. Trad. Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes 2013b.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Trad. Plínio Dentzien. São Paulo: Zahar, 2001.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Org. e Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
CUPERTINO, Karine de Oliveira. Um para um: a busca por uma subjetividade dialogada. 2018. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Centro de Artes – Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018. Disponível em http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000050/0000505e.pdf - Acesso em: 21 dez. 2020.
DUBATTI, Jorge. Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, v. 9, n. 44-54, 2015.
DUBATTI, Jorge e MUNIZ, Mariana Lima. Cena de Exceção: o teatro neotecnológico em Belo Horizonte (Brasil) e Buenos Aires (Argentina). Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 366-389, abr./jun. 2018.
FACEBOOK. Perfil do Grupo Magiluth. Postagem de 04 mai. 2020. Disponível em https://www.facebook.com/magiluth/posts/tudo-que-coube-numa-vhs-experimento-sensorial-em-confinamento-um-trabalho-criado/1548813865273505/ Acesso em: 19 nov. 2020.
FACEBOOK. Perfil do Grupo Magiluth. Vídeo do Programa Bom dia Pernambuco. Postagem de 13 jun. 2020. Disponível em:
https://www.facebook.com/watch/?v=2668210176730980 - Acesso em: 3 de jan. 2021.
FACEBOOK. Perfil do Sesc Avenida Paulista. Disponível em https://www.facebook.com/sescavpaulista/posts/3037332699647334 - Acesso em: 20 jul. de 2020.
FISHER, Mark. Realismo Capitalista: É mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? Trad. Jorge Adeodato e Maikel da Silveiro Rodrigo Gonsalves. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
FREUD, Sigmund. Inibição, sintoma e angústia: o futuro de uma ilusão e outros textos (1926-1929). Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
GRUPO MAGILUTH. Tudo que coube numa VHS. Material enviado no momento da apresentação, arquivo pessoal dos autores deste artigo, não publicado. 2020.
JAMESON, Fredric. Postmodernism, or the cultural logic of late capitalism. London & New York: Verso, 1991.
JAMESON, Fredric. As Sementes do Tempo. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Ática, 1997.
JAMESON, Fredric. A Cultura do Dinheiro. Ensaios sobre a globalização. Seleção e prefácio de Maria Elisa Cevasco. Trad. Maria Elisa Cevasco e Marcos César de Paula Soares. Petrópolis: Vozes, 2001.
INSTAGRAM. Perfil do ator do Grupo Magiluth Bruno Parmera. Disponível em https://www.instagram.com/p/Bn4reQqBl6c/?igshid=zllrkk88zm1y Acesso em: 26 de novembro de 2020.
INSTAGRAM. Perfil do Grupo Magiluth. Postagem de 04 mai. 2020. Disponível em https://www.instagram.com/p/B_x7C6jnKZC/?utm_source=ig_embed Acesso em: 17 dez. 2020.
LACAN, Jacques. O tempo lógico e a asserção de certeza antecipada. In: Jacques. Lacan. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
LÖWY, Michel e SAYRE, Robert. Revolta e Melancolia. São Paulo: Boitempo, 2015.
MUK PRODUÇÕES. Amor de Quarentena. Disponível em http://amordequarentena.com/ Acesso em: 08 nov. 2020.
SIMAS, Luis Antonio e RUFINO, Luis. Encantamento: sobre políticas de vida. Rio de Janeiro: Morula, 2020.
SYMPLA. Página do evento “Amor de Quarentena”. Disponível em https://www.sympla.com.br/amor-de-quarentena__933338. Acesso em: 08 nov. 2020.
SYMPLA. Página do evento “Tudo que coube em uma VHS”. Disponível em https// www.sympla.com.br/tudo-que-coube-em-uma-vhs---2310---20h__988633 Acesso em: 11 nov. 2020.
VAIN, Madison. Kylie Minogue Is Leading a Disco Revolution. Again. ESQUIRE. Disponível em https://www.esquire.com/entertainment/music/a34369549/kylie-minogue-disco-album-interview-2020/ Acesso em: 26 nov. 2021.
UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. Trad. José Simões (coord.). São Paulo: Perspectiva, 2005.
YOUTUBE. Canal de Rozalla. Everybody’s Free (To Feel Good) Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=LM9kN4v065Y&list=PL-lMmfP4dd59LCfMi8z3A3s-hFjlfWt9c Acesso em: 26 nov. 2021.
YOUTUBE. Canal do Arte 1. TUDO QUE COUBE NUMA VHS - MAGILUTH | ARTE1 EM MOVIMENTO. Postagem de 21 jun. 2020. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=NyV9Hj_niRo - Acesso em: 19 nov. 2020.
YOUTUBE. Canal do ator do Grupo Magiluth Bruno Parmera. Disponível em https://youtu.be/ccLZYCuhUmA
Acesso em: 9 dez. 2020.
YOUTUBE. Canal Saddle Creek. Videoclipe de Land of Talk. It’s Okay. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=m53--yTPQNk Acesso em 25 mai. 2021.
ŽIŽEK, Slavoj. Em defesa das causas perdidas. São Paulo: Boitempo, 2011.
ŽIŽEK, Slavoj. Acontecimento: uma viagem filosófica através de um conceito. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.