Performing academic writing... F(r)ictional writing: purity and danger

Authors

  • Luciana de Fátima Rocha Pereira Lyra Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200033

Keywords:

Performing academic writing, F(r)ictional writing, F(r)iction artist

Abstract

This article discusses how we transform artistic experience into writing, reaching the performance dimension of this preliminary act (Turner apud Dawsey, 2005). From the friction between body/writing unveiled here, he suggests what he calls an artist/researcher of fiction (Lyra, 2011), a kind of cartographer who traces landscapes in the relationship with the self/otherness, generate electrifying moments of an academic f(r)ictional writing. It is necessary to emphasize that the framework of this text is based at the Center for Anthropology, Performance and Drama (Napedra/2005-2013); in the experiences with the subject taught by me in the graduate programs in arts at UERJ, UDESC and UFRN (2017-2019); and finally, in the production of articles, dissertations and theses developed with the research group MOTIM - Myth, Rite and Feminist Cartography in the Arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana de Fátima Rocha Pereira Lyra, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Atriz, performer, dramaturga, escritora, encenadora e professora na área das Artes da Cena. Docente adjunta efetiva do Departamento de Ensino da Arte e Cultura Popular e do Programa de Pós Graduação em Artes no Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Docente colaboradora do Programa de Pós graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Docente colaboradora e Pós doutora pelo Programa de Pós graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pós-doutora em Antropologia, pela Universidade de São Paulo (FFLCH/USP), é também Mestre e Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Campinas. Editora da Revista Arte da Cena (UFG).

References

AGUIAR, Franciele. Descolonizar para reencantar: por uma audição do mundo no jogo com a voz. Texto produzido a partir de comunicação oral no VI Encontros Arcanos: Movimentos Decoloniais da Cena e o Imaginário Amazônico: o instável caminho do Carro à Justiça. Manaus: Universidade do Estado de Manaus, 2019. Não publicado.

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

DAWSEY, John. Victor Turner e a Antropologia da Experiência. São Paulo: USP, 2005.

DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo. São Paulo: Editora perspectiva, 2012.

FELDENKRAIS, Moshe. Consciência pelo movimento. São Paulo: Summus editorial, 1997.

hooks, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2019.

LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

LYRA, Luciana de Fátima Rocha Pereira de. Guerreiras e Heroínas em Performance: Da Artetnografia à Mitodologia em Artes Cênicas. 2011. 533 f. Tese (Doutorado em Artes). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

PRECIOSA, Rosane. Rumores discretos da subjetividade: Sujeito e escritura em processo. Porto Alegre, Editora da UFRGS, 2010.

RAGO, Margareth. A Aventura de Contar-se: Feminismos, Escrita de Si e Invenções de Subjetividades. Campinas: Ed. Unicamp, 2014.

RIBEIRO, Adriana Rolin Lopes Oliveira. Yriádobá da Ira à Flor: Influxos Artaudianos via Mitodologia em Arte. 2019. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.

SILVA, Karla Lidiane Costa Martins. Thérese, êxtase de um corpo ofertado: trajeto mitodológico de uma artista de f(r)icção. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

ZERBINATTI, Camila Durães. Memorial para a disciplina Escrita Acadêmica e Performática: Pureza e Perigo. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018. Não publicado.

Published

2020-09-24

How to Cite

LYRA, Luciana de Fátima Rocha Pereira. Performing academic writing... F(r)ictional writing: purity and danger. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–13, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200033. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17759. Acesso em: 21 nov. 2024.