The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0204

Keywords:

Staging, Dramaturgy, Critical theory, Digital theatre, Epic theater

Abstract

The article presents a creative process, inspired by the text of Bertolt Brecht, The days of the Commune of Paris, held within the framework of the discipline of Staging, in the Degree in Theater of Universidades do Estado de Santa Catarina. Addressing the interruption of this creative path, determined by the COVID-19 pandemic, the article investigates the new strategies undertaken by the group, using videos and zoom's digital platform, to continue the creation, using, in this critical analysis, the concepts of utopia, from Thomas More, and from "cyborg", presented by Donna Haraway.

 

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Author Biographies

Barbara Biscaro, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutorado em Teatro – pelo Programa de Pós-Graduação em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduada em Educação Artística – Licenciatura em Artes Cênicas, pela mesma universidade. Professora Colaboradora do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina.

Ivan Delmanto Franklin de Matos, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (ECA/USP). Mestrado em Letras pela mesma universidade. Graduado em Artes Cênicas – Direção Teatral, pela Universidade de São Paulo (USP).  Professor da graduação e pós-graduação no Curso de Artes Cênicas, do Centro de Artes, da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

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Published

2022-04-06

How to Cite

BISCARO, Barbara; MATOS, Ivan Delmanto Franklin de. The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0204. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31. Acesso em: 21 nov. 2024.