The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0204Keywords:
Staging, Dramaturgy, Critical theory, Digital theatre, Epic theaterAbstract
The article presents a creative process, inspired by the text of Bertolt Brecht, The days of the Commune of Paris, held within the framework of the discipline of Staging, in the Degree in Theater of Universidades do Estado de Santa Catarina. Addressing the interruption of this creative path, determined by the COVID-19 pandemic, the article investigates the new strategies undertaken by the group, using videos and zoom's digital platform, to continue the creation, using, in this critical analysis, the concepts of utopia, from Thomas More, and from "cyborg", presented by Donna Haraway.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Aventura. São Paulo: Autêntica, 2018.
BRECHT, Bertolt. Os dias da Comuna. São Paulo: Editorial Caminho, 1981.
DEBORD, Guy. Comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.
FERNANDES, Silvia. Performatividade e Gênese da Cena. Revista Brasileira Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 3, n. 2, p.404-419, maio/ago., 2013. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/presenca.
FICHTE, J.G. “Reivindicacion de la libertad de pensamiento”. Fichte. Madrid: Gredos, 2013.
GOUVEIA JR, Márcio Meirelles. Prefácio. In: MORE, Thomas. Utopia. Tradução: Márcio Meirelles Gouvêa Jr. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
HAN, Byung Chul. No enxame. Reflexões sobre o digital. Lisboa: Antropos, 2016.
HAN, Byung Chul. Teletrabalho, Zoom e depressão. Disponível em: https://brasil.elpais.com/cultura/2021-03-23/teletrabalho-zoom-e-depressao-o-filosofo-byung-chul-han-diz-que-nos-exploramos-mais-que-nunca.html. Consultado em: 3 ago.2021.
HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue. TADEU, Tomaz (org.). Antropologia do ciborgue. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.
LANE, Jill. “Digital Zapatistas,” TDR: The Drama Review, Volume 47, N. 2 (T 178), Verão 2003, p.129-144.
MATOS, Andytias. Utopia: passado, presente e futuro de um não-lugar, Variações sobre um tema de Thomas More Posfácio. In: MORE, Thomas. Utopia. Tradução: Márcio Meirelles Gouvêa Jr. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
MORE, Thomas. Utopia. Tradução: Márcio Meirelles Gouvêa Jr. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
ROBINSON, Earl. Notes on the music. In: The Brecht-Eisler Song Book. New York: Oak Publications, 1967.
ROSS, Kristin. Luxo Comunal – O Imaginário Político da Comuna de Paris. Tradução: Gustavo Racy. São Paulo: Autonomia Literária, 2021.
SILVA, Arthur Ferreira da. Fundamentos da metodologia de reunião em espaço em aberto. 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/1501843/Fundamentos_da_Metodologia_de_Reuni%C3%A3o_em_Espa%C3%A7o_Aberto?bulkDownload=thisPaper-topRelated-sameAuthor-citingThis-citedByThis-secondOrderCitations&from=cover_page Consultado em: 03 ago. 2021.
TADEU, Tomaz (org.). Antropologia do ciborgue. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
VIRILIO, Paul. The Art of the Motor. Mineapolis: University of Mineesota Press, 1995.
ZUMTHOR, Paul. La presenza della voce: introduzione alla poesia orale. Tradução: Costanzo di Girolamo. Bologna: Il Mulino, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.