Traces of coloniality in narratives of music graduates: (auto)biographical approaches as a bridge between life experiences and training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0201

Keywords:

music education, degree in music, (auto)biographical research

Abstract

This article aims to present partial data from a master's research that analyzed the influence of institutionalized and non-institutionalized music education environments on the training of students in a music degree course at a university in the North of the country, from the perspective of the students themselves. The research that originated such data covered (auto)biographical theoretical-methodological assumptions and was designed from a narrative construction inspired by educational and music-educational biography. The study of this biographical material was carried out based on Discourse Analysis, in which were considered traces of coloniality present in the research participants' discourses that seem to hinder dialogues and musical creations from a counter-hegemonic perspective. In order for this difficulty to be minimized, there is a need for a bridge between musical experiences that occurred in different musical learning spaces, which can be accomplished through the exploration of (auto)biographical methodologies in training contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pâmela Barroso de Araújo Cruz, Federal University of Roraima

Graduada em Música pela Universidade Federal de Roraima (2019.1).  Mestrado em Educação (UFRR 2020) com bolsa Capes - DS. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação Musical (GEPAEM), vinculado à PRPPG-UFRR. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino. Atuou como professora voluntária (sem vínculo empregatício) de Canto coral em São Gabriel da Cachoeira - Amazonas, cidade mais indígena do Brasil, durante o ano de 2021.

Jéssica de Almeida, University of Brasília

Professora do Curso de Licenciatura em Música da Universidade de Brasília (UnB) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima (UFRR). Doutora em Educação (Linha de Pesquisa Educação e Artes) pela Universidade Federal de Santa Maria (2019), Mestre em Educação (2016) e Licenciada em Música (2012) pela mesma instituição. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação Musical (GEPAEM) a partir do qual desenvolve pesquisas sobre a formação e atuação de professores, especialmente, de música, em diferentes contextos a partir de abordagens (auto)biográficas. Integra a diretoria da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) como secretária e representa o estado Roraima no Fórum Latinoamericano de Educação Musical (Fladem).

References

ALMEIDA, Jéssica de. Biografia músico-educativa: produção de sentidos em meio à teia da vida. 2019. 368 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15690. Acesso em: 17 maio 2023.

ALMEIDA, Jéssica de. Biografias músico-educativas de licenciandos em música: histórias de vida e seus processos formativos na graduação. Revista da ABEM, Londrina, v. 29, p. 178-198, 2021a. Disponível em: http://doi.org/10.33054/ABEM20212910. Acesso em: 17 maio 2023.

ALMEIDA, Jéssica de. Formação e experiência: biografia músico-educativa como procedimento de pesquisa e formação. Revista Teias, [s. l.], v. 22, n. 64, p. 102-115. 2021b. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2021.48697. Acesso em: 18 maio 2023.

ALMEIDA, Jéssica de. Perspectivas da pesquisa (auto)biográfica para a educação musical: um exercício metanarrativo. Revista Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 12 - 24, abr. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0103. Acesso em: 18 maio 2023.

ALMEIDA, Jéssica de; LOURO, Ana Lúcia. Biografia músico-educativa: aspectos teóricos e metodológicos. Revista da ABEM, Londrina, v. 27, n. 42, p. 94-112, jan./jun., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.33054/ABEM2019a4205. Acesso em: 23 mai. 2023.

ALEXIA. Entrevista narrativa coletiva. [Entrevista cedida a]: Pâmela Barroso de Araújo Cruz. [Entrevista não publicada], Boa vista, UFRR, 2021.

APPLE, Michael W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Currículo, cultura e sociedade. Tradução de Maria Aparecida Baptista. 7. ed. São Paulo, Cortez, 2002, p. 39-91.

ARAÚJO, Eli de Matos. Interculturalidade no curso de Licenciatura em Música da UFRR: currículo e prática pedagógica de seus acadêmicos-docentes. 2021. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2021.

ARAUJO, Eli de Matos; ALMEIDA, Jéssica. A (in)visibilidade da interculturalidade em um Curso de Licenciatura em Música. Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais, UFSM/RS, v. 15, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/66845. Acesso em: 25 maio 2023.

ARROYO, Margarete. Educação Musical na contemporaneidade. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM MÚSICA DA UFG, 2., 2002, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2002, p. 18-29. Disponível em: http://www.musicaeeducacao.ufc.br/Para%20o%20site/Revistas%20e%20peri%C3%B3dicos/Educa%C3%A7%C3%A3o%20Musical/Ed%20Mus%20contemporaneidade%20Arroyo.pdf. Acesso em: 23 mai. 2023.

BATISTA, Leonardo Moraes et al. Pesquisa Etnomusicológica e Contemporaneidade: abordagens e perspectivas outras. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PÓS-GRADUANDOS EM MÚSICA, 6., 2020, Online, Anais [...]. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2020, p. 418-130. Disponível em: http://seer.unirio.br/index.php/simpom/article/view/10678. Acesso em: 18 maio 2023.

BATISTA, Leonardo Moraes. Educação Antirracista e Educação Musical: interações e perspectivas para a Educação Básica. Revista Interlúdio, Londrina, v. 6, n. 10, p. 54-74, 2018. Disponível em: https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/interludio/article/view/1955. Acesso em: 29 maio 2023.

BOWMAN, Wayne D. “Why Narrative? Why Now?”. Research Studies in Music Education, [s. l.], v. 27, n. 1, p. 5-20, jun. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1321103X060270010101. Acesso em: 18 maio 2023.

BOWMAN, Wayne. The social and ethical significance of music and music education. Revista da ABEM, Londrina, v. 26, n. 40, p. 167-175, jan./jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.33054/ABEM2018a4010. Acesso em: 18 maio 2023.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Sobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográfica. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 157-164, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700/6352. Acesso em: 18 maio 2023.

CONTIERO, Lucinéia. Narrativas memorialísticas de formação docente: do particular ao coletivo. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 4., 2018, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Editora Realize, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/edicao/detalhes/anais-iv-conedu. Acesso em: 23 maio 2023.

COSTA, Rodrigo Heringer. Notas sobre a educação formal, não-formal e informal. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PÓS-GRADUANDOS EM MÚSICA, 3., 2014, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro: SIMPOM, 2014. Disponível em: http://seer.unirio.br/index.php/simpom/article/view/4578. Acesso em: 23 maio 2023.

CRUZ, Pâmela Barroso de Araújo; ALMEIDA, Jéssica. A pesquisa (auto)biográfica no Brasil e suas interfaces com a educação musical: um estudo inicial. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 25., 2021, [s. l.]. Anais [...]. [Florianópolis]: ABEM, 2021. Disponível em: https://www.abem-submissoes.com.br/index.php/xxvcongresso/2021/paper/view/801. Acesso em: 23 maio 2023.

CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 609-626, jan. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000014. Acesso em: 23 maio 2023.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emilio. Pesquisas de histórias de vida na formação docente: vantagens, dilemas, paradoxos e tensões. In: BRITO, Vera Lúcia Ferreira Alves de. Professores: identidade, profissionalização e formação. 8. ed. Belo Horizonte: Argumentum, 2009, p. 241-252.

DOMINICÉ, Pierre. A epistemologia da formação ou como pensar a formação. In: MACEDO, Roberto Sidnei. Currículos e processos formativos: experiências, saberes e culturas. Salvador: EDUFBA, 2012, p. 19-38. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/16737. Acesso em: 23 maio 2023.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GOMES, Celso Henrique Souza. Educação musical na família: as lógicas do invisível. 2009. 214 f. Tese (Doutorado em Música) - Curso de Pós-graduação em Música, Universidade do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/15575. Acesso em: 23 maio 2023.

GREEN, Anne-Marie. Les comportements musicaux des adolescentes. Inharmoniques: musiques, identités, [s. l.], v. 2, p. 88-102, maio 1987. Disponível em: http://articles.ircam.fr/textes/Green87a/index.html. Acesso em: 23 maio 2023.

GREEN, Lucy. How popular musicians learn: a way ahead for music education. London: Ashgate Publishing, 2002.

GREEN, Lucy. Ensino da música popular em si, para si mesma e para “outra” música: uma pesquisa atual em sala de aula. Revista da ABEM, Londrina, v. 20, n. 28, p. 61-80, dez. 2012. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/104. Acesso em: 23 maio 2023.

HONÓRIO FILHO, Wolney. Velhas histórias coladas à pele: a importância das histórias de vida na formação do professor. Educação, v. 34, n. 2, p. 189-197, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8704. Acesso em: 23 maio 2023.

JOANA. Entrevista narrativa coletiva. [Entrevista cedida a]: Pâmela Barroso de Araújo Cruz. [Entrevista não publicada], Boa vista, UFRR, 2021.

JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: Editora da UFRN, 2010. p. 61-79.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.226. Acesso em: 23 maio 2023.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GOMÉZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007, p. 127-167.

MARIA. Entrevista narrativa coletiva. [Entrevista cedida a]: Pâmela Barroso de Araújo Cruz. [Entrevista não publicada], Boa vista, UFRR, 2021.

MOTTA, Thais da Costa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação: uma opção teórico-metodológica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 4, n. 12, p. 1034-1049, set./dez. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n12.p1034-1049 . Acesso em: 23 maio 2023.

NAIELY. Entrevista narrativa coletiva. [Entrevista cedida a]: Pâmela Barroso de Araújo Cruz. [Entrevista não publicada], Boa vista, UFRR, 2021.

NOVO, José Alessando Dantas Dias. Educação musical no espaço religioso: um estudo sobre a formação musical na Primeira Igreja Presbiteriana de João Pessoa - Paraíba. 2015. 147 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8422. Acesso em: 23 maio 2023.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A pesquisa (auto)biográfica: por uma hermenêutica descolonizadora. Coisas do gênero, São Leopoldo, v. 2, n. 2, p. 302- 314, ago./dez. 2016. Disponível em: http://revistas.est.edu.br/index.php/genero/article/view/457. Acesso em: 23 maio 2023.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma, v. 41, p. 57-79, jun. 2020. Disponível em: http://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p57-79.id929. Acesso em: 23 maio 2023.

PENNA, Maura. Não basta tocar? Discutindo a formação do educador musical. Revista da ABEM, Londrina, v. 15, n. 16, p. 49-56, mar. 2007. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/291. Acesso em: 23 maio 2023.

PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Licenciatura em música e habitus conservatorial: analisando o currículo. Revista da ABEM, Londrina, v. 22, n.32, p. 90-103, jul. 2014. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/464. Acesso em: 23 maio 2023.

PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Possibilidades e desafios em música e na formação musical: a proposta de um giro decolonial. Interlúdio, v. 6, n. 10, p. 10-22, dez. 2018. Disponível em: https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/interludio/article/view/1944. Acesso em: 23 maio 2023.

PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Ensino superior em Música, colonialidade e currículos. Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250054. Acesso em: 23 maio 2023.

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988. p. 65-77

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida. CETRANS - Centro de Educação Transdisciplinar, Porto Alegre, v. 1, n. 12, p. 1-9, nov. 1995. Disponível em: http://cetrans.com.br/assets/textos/a-autoformacao-no-decurso-da-vida.pdf. Acesso em: 23 maio 2023.

PODESTÁ, Natan Tejada de; BERG, Silvia Maria Pires Cabrera. Educação formal, não-formal e informal: em busca de novos modelos. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 28., 2018, Manaus. Anais [...]. Manaus: ANPPOM, 2018. p. 1-8. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2018/5356/public/5356-18159-1-PB.pdf. Acesso em: 23 maio 2023.

QUEIROZ, Luis Ricardo Silva. Cânones da educação superior em música no Brasil e faces da colonialidade no século XXI. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 24., 2019, Campo Grande. Anais [...]. Campo Grande: ABEM, 2019. p. 1-17. Disponível em: https://www.abem-submissoes.com.br/index.php/xxivcongresso/2019/paper/view/137/165. Acesso em: 23 maio 2023.

QUEIROZ, Luis Ricardo Silva. Traços de colonialidade na educação superior em música do Brasil: análises a partir de uma trajetória de epistemicídios musicais e exclusões. Revista da ABEM, Londrina, v. 25, n. 39, p. 132-159, jul./dez. 2017. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/726. Acesso em: 23 maio 2023.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y Modernidad/Racionalidad. Perú Indígena, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992. Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso em: 23 maio 2023.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 84-130.

RECK, André Müller. Práticas musicais cotidianas na cultura gospel: um estudo de caso no Ministério de Louvor Somos Igreja. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) ‒ Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6976. Acesso em: 23 maio 2023.

SARA. Entrevista narrativa coletiva. [Entrevista cedida a]: Pâmela Barroso de Araújo Cruz. [Entrevista não publicada], Boa vista, UFRR, 2021.

SOUZA, Jusamara. Educação musical e práticas sociais. Revista da ABEM, Londrina, v. 10, n. 10, p. 7-11, mar. 2004. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/356. Acesso em: 23 maio 2023.

TORRES, Maria Cecília de Araújo Rodrigues. Identidade musicais de alunas de pedagogia: músicas, memória e mídia. 2003. 176 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/4287. Acesso em: 23 maio 2023.

WILLE, Regiana Blank. Educação musical formal, não formal ou informal: um estudo sobre processos de ensino e aprendizagem musical de adolescentes. Revista da ABEM, Londrina, v. 13, n. 13, p. 39-48, set. 2005. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/323. Acesso em: 23 maio 2023.

Published

2023-06-17

How to Cite

CRUZ, Pâmela Barroso de Araújo; ALMEIDA, Jéssica de. Traces of coloniality in narratives of music graduates: (auto)biographical approaches as a bridge between life experiences and training. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0201, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22991. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.