Traces of coloniality in narratives of music graduates: (auto)biographical approaches as a bridge between life experiences and training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0201

Keywords:

music education, degree in music, (auto)biographical research

Abstract

This article aims to present partial data from a master's research that analyzed the influence of institutionalized and non-institutionalized music education environments on the training of students in a music degree course at a university in the North of the country, from the perspective of the students themselves. The research that originated such data covered (auto)biographical theoretical-methodological assumptions and was designed from a narrative construction inspired by educational and music-educational biography. The study of this biographical material was carried out based on Discourse Analysis, in which were considered traces of coloniality present in the research participants' discourses that seem to hinder dialogues and musical creations from a counter-hegemonic perspective. In order for this difficulty to be minimized, there is a need for a bridge between musical experiences that occurred in different musical learning spaces, which can be accomplished through the exploration of (auto)biographical methodologies in training contexts.

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Author Biographies

Pâmela Barroso de Araújo Cruz, Federal University of Roraima

Graduada em Música pela Universidade Federal de Roraima (2019.1).  Mestrado em Educação (UFRR 2020) com bolsa Capes - DS. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação Musical (GEPAEM), vinculado à PRPPG-UFRR. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino. Atuou como professora voluntária (sem vínculo empregatício) de Canto coral em São Gabriel da Cachoeira - Amazonas, cidade mais indígena do Brasil, durante o ano de 2021.

Jéssica de Almeida, University of Brasília

Professora do Curso de Licenciatura em Música da Universidade de Brasília (UnB) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima (UFRR). Doutora em Educação (Linha de Pesquisa Educação e Artes) pela Universidade Federal de Santa Maria (2019), Mestre em Educação (2016) e Licenciada em Música (2012) pela mesma instituição. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação Musical (GEPAEM) a partir do qual desenvolve pesquisas sobre a formação e atuação de professores, especialmente, de música, em diferentes contextos a partir de abordagens (auto)biográficas. Integra a diretoria da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) como secretária e representa o estado Roraima no Fórum Latinoamericano de Educação Musical (Fladem).

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Published

2023-06-17

How to Cite

CRUZ, Pâmela Barroso de Araújo; ALMEIDA, Jéssica de. Traces of coloniality in narratives of music graduates: (auto)biographical approaches as a bridge between life experiences and training. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0201, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0201. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22991. Acesso em: 17 jul. 2024.

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