How to do research with children in pandemic times? Let's ask them.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/23580925242020029

Keywords:

childhood studies, Covid-19, children´s methodologies of research, theatre pedagogy, social markers of difference

Abstract

This article is about questions: how and what to ask children in a pandemic situation, and about the questions-answers they gave to our questions. I describe, initially, the process of development shared between adults and children of a questionnaire aimed at children from 6 to 12 years who experienced the social isolation resulting from the Covid 19 pandemic. Next, I analyze some of the answers that were given format of questions. These questions emerge as a challenge, a doubt, a reflection of the children about the adult categories, demands and perceptions. The objective of this article is to problematize the child-adult relationship at the confluence of theater and anthropology research and to value the role of the question in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Hartmann, Universidade de Brasília

Professora Associada do Departamento de Artes Cênicas e do Programa de Artes Cênicas da Universidade de Brasília. Antropóloga e contadora de histórias. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Cnpq - nível 2.

References

ALDERSON, Priscilla. As crianças como pesquisadoras: os efeitos dos direitos de participação sobre a metodologia de pesquisa. Educação e Sociedade. Campinas, v. 26, n. 91, p. 419-442, 2005.

ARMAGNAGUE, Maïtena; RIGONI, Isabelle. Saisir le point de vue de l’enfant. Enquêter sur la participation socioscolaire des élèves migrants. Recherches Qualitatives – Hors-série – n. 20, p. 311-329, 2016.

BUSS-SIMÃO, Márcia. Relações sociais de gênero na perspectiva de crianças pequenas na creche. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 148, p. 176-197, 2013.

CARDOSO, Daniel. Notas sobre a Criança transviada: considerações queerfeministas sobre infâncias. Periódicus – Revista de estudos indisciplinares em gêneros e sexualidades, Salvador, n. 9, v. 1, p. 214-233, 2018.

DESGUALDO, Paula. “Quando a gente podia sair de casa”: A cidade na voz das crianças em período de distanciamento social. Dissertação (Mestrado em Educação). Florianópolis,

UFSC, 2020.

FREIRE, Paulo, FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

HARTMANN, Luciana. Interfaces entre a Pedagogia do Teatro e os Estudos da Performance. Educação. Santa Maria/RS, v. 39, p. 515-528, 2014.

___________________. Desafios da diversidade em sala de aula: um estudo sobre performances narrativas de crianças imigrantes. Cadernos Cedes, v. 37, p. 45-64, 2017.

___________________. Vozes em diáspora: como crianças imigrantes contam suas histórias. Revista del Museo de Antropologia, Córdoba/Argentina, v. 11, p. 83-90, 2018.

MARCHI, Rita de Cássia. Gênero, infância e relações de poder: interrogações epistemológicas. Cadernos Pagu, n. 37, p, 387-406, 2011.

MILLER, Daniel. Notas sobre a pandemia: como conduzir uma] etnografia durante o isolamento social. Disponível em: https://blogdolabemus.com/2020/05/23/notas-sobre-a-pandemia-como-conduzir-uma-etnografia-durante-o-isolamento-social-

por-daniel-miller/

MOTTA, Flávia; PAULA, Claudemir de. Questões Raciais para Crianças: resistência e denúncia do não dito. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 2, p. 1-18, 2019.

NERUDA, Pablo. Livro das perguntas. Tradução de Olga Savary. Porto Alegre: L&PM, 2004.

NIÑEZ PLURAL. Las infancias ante la pandemia: reflexiones y desafíos desde las ciencias sociales. Marcha – una mirada popular y feminista de la Argentina y el mundo, publicado em 17.05.2020. Disponível em: https://www.marcha.org.ar/las-infancias-ante-la-pandemia-reflexiones-y-desafios-desde-las-ciencias-sociales/

NIÑEZ PLURAL. Niñez, alteridad y cuidado: reflexiones para un campo en construcción. DesIdades, n. 25, año 7, p. 48-58, 2019.

PIRES, Flávia, “Ser adulta e pesquisar crianças”. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 50, n. 1, pp. 225-70, 2007.

PONTE, Vanessa Paula. “Embelezamento, mídia e construção do corpo em narrativas de crianças: Nuances de uma etnografia nos salões”.

RUNA - Archivo para las Ciencias del Hombre, Buenos Aires, p. 131-48, v. 40, 2019.

PONTE, Vanessa Paula; NEVES, Fabrício. Vírus, telas e crianças: entrelaçamentos em época de pandemia. Simbiótica, Edição Especial, vol.7, n.1, p. 87-106, 2020.

PRETTO, Zuleica; LAGO, Mara C. de S. Reflexões sobre infância e gênero a partir de publicações em revistas feministas brasileiras. Revista Ártemis, v. XV, n. 1, p. 56-71, 2013.

RUBINSTEIN, Edith. A pergunta no processo de ensino-aprendizagem. Revista Psicopedagogia, v. 36, n. 111, p. 317-31, 2019.

SILVA, Petronilha B. G. Crianças negras entre a assimilação e a negritude. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 2, p. 161-187, 2015.

SOARES, Natália Fernandes; SARMENTO, Manuel Jacinto; TOMÁS, Catarina. Investigação da infância e crianças como investigadoras: metodologias participativas dos Mundos sociais

das crianças. Nuances: estudos sobre educação – ano XI, v. 12, n. 13, p. 49-64, 2005.

SOUZA, Érica Renata de. Marcadores sociais da diferença e infância: relações de poder no contexto escolar. Cadernos Pagu, n. 26, p.169-199, 2006.

Published

2020-12-22

How to Cite

HARTMANN, Luciana. How to do research with children in pandemic times? Let’s ask them. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 29–52, 2020. DOI: 10.5965/23580925242020029. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/18827. Acesso em: 2 jul. 2024.