Fashion with purpose: Somos Numa a brand case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x15362022035

Keywords:

Fashion, Porpouse, Sustainability

Abstract

In the economic and business context in which we live, characterized by several changes and advances, mainly in consumption, we can see that creative and purposeful businesses and entrepreneurs have been consolidated. Fashion is one of the markets that has shown such changes evidenced by some brands that are concerned with issues of sustainability and purpose. The main objective of this article is to identify the applicability and uses of the concepts of entrepreneurship, fashion and purpose, based on a case study of the Somos Numa brand. The methodology used is descriptive, with the case study of the brand. The data were collected through in-depth interviews with the owners and documentary analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza Lippo Barbiero, Feevale University

Mestra em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale

Claudia Schemes, Feevale University

Doutora em História pela PUCRS. Professora e pesquisadora da Universidade Feevale

Maria Cristina Bohnenberger, Feevale University

Doutora em Economia de la Empresa pela Universidade das Ilhas Baleares- Espanha (2006), título revalidado pela Universidade São Paulo - USP. Professora e pesquisadora da Universidade Feevale.

References

BREDA, Thiago. Entrevista concedida e L.L.Barbiero. Novo Hamburgo, 2019.

CARVALHAL, André L. Braga. A Moda Imita a Vida. Como Construir Uma Marca de Moda. Rio de Janeiro: Senac, 2014.

CARVALHAL, André L. Braga. Moda com propósito: Manifesto pela grande virada. São Paulo: Paralela, 2016.

CARVALHAL, André L. Braga. Viva o fim. Almanaque de um novo mundo. São Paulo: Paralela, 2018.

CHIAVENATO,Idalberto. Empreendedorismo: dando asas ao espírito empreendedor: empreendedorismo e viabilização de novas empresas: um guia compreensivo para iniciar e tocar seu próprio negócio. 3. ed. rev. e atual. São Paulo: Saraiva, 2008.

CIETTA, Enrico. A economia da moda. Tradução Adriana Tulio Bagio. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

DORNELAS, José Carlos Assis. Empreendedorismo: transformando idéias em negócios. 3. ed., rev. e atual. Rio de Janeiro: Campus, 2012.

FIALHO, Francisco Antonio Pereira; et al. Empreendedorismo na era do conhecimento. Florianópolis, SC: Visual Books, 2006.

FILION, Louis Jacques. Diferenças entre sistemas gerenciais de empreendedores e operadores de pequenos negócios. Revista de Adm. De Empresas, v.39 n.4. São Paulo, Out/Dez 1999.

FIORINI, Yasmine Holanda. Trabalho com propósito: conheça empreendedores que mudaram a lógica do mercado em SC. 2018. Disponível em:<https://www.revistaversar.com.br/trabalho-com-proposito/>. Acesso em 09 mar. 2019.

FLETCHER, Kate e GROSE, Lynda. Moda e sustentabilidade: design para a mudança. São Paulo: Senac, 2011.

FURLAN, José Davi. Business Transformation: Reinventando os negócios para uma era de transformações exponenciais. 3. Ed. São Paulo: Business Transformation, 2018.

HISRICH, Robert D.; PETERS, Michael P.; SHEPHERD, Dean A. Empreendedorismo. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

KRZNARIC, Roman. Como encontrar o trabalho da sua vida. Trad. Daniel Estill. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

NOVELLI, Ana Lucia Romero et al. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2006

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

PRODANOV, Laura Schemes. Entrevista concedida e L.L.Barbiero. Novo Hamburgo, 2019.

REIMAN, Joey. Propósito: Porque ele engaja colaboradores, constrói marcas fortes e empresas poderosas. Tradução Marcela Andrade. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.

SEBRAE. Relatório de Inteligência: Moda com propósito, consumo responsável e consciente. 2018. Disponível em: <https://atendimento.sebrae-sc.com.br/inteligencia/relatorio-de-inteligencia/moda-com-proposito-consumo-responsavel-e-consciente>. Acesso em 09 mar. 2019.

YIN, Robert K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 2 ed. Porto Alegre, RS: Bookman, 2001.

Published

2022-04-18

How to Cite

BARBIERO, Luiza Lippo; SCHEMES, Claudia; BOHNENBERGER, Maria Cristina. Fashion with purpose: Somos Numa a brand case study . ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 35–60, 2022. DOI: 10.5965/1982615x15362022035. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/20271. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Variata