Visual Management: mapping experiences from service blueprints in the remote scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14312021244

Keywords:

visual management, service blueprint, human resources

Abstract

Visual Management combined with Service Design tools is a good strategy for implementing process mapping in remote scenarios. The general objective of this study was to present its concepts and implement the service blueprint as a facilitating tool for mapping the experiences of processes in the Human Resources area. To provide the best interaction and practice of actions, an action research was carried out at the company Jungle Devs, mapping the entire journey of the selection process for new candidates. The methodological procedure was oriented by the guidelines of the exploratory research, starting from a systematic understanding of the processes that took place in person and from the analysis of the activities performed by the company. A greater understanding of the activities of the company's employees and of the interaction with the candidates was sought, thus identifying the problematic points and from these, the development of recommendations for improvement and formalization of the process in the remote mode. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Wernke, Santa Catarina State University

Mestranda em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Júlio Monteiro Teixeira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Desenvolveu parte da sua pesquisa por meio de Doutorado Sanduíche na University of Wuppertal (Alemanha) no departamento de Industrial Design. É Mestre em Gestão de Design pela UFSC (2011) e possui graduação em Design pela UDESC (2005) . Atualmente é Professor Adjunto II da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Site Pessoal: www.juliomontex.com.br Site Grupo de Pesquisa (LemmeLab): https://lemme.ufsc.br/

References

DIÁRIO DO COMÉRCIO. Home office será mantido por mais de 70% das empresas no pós-crise. Disponível em: https://dcomercio.com.br/categoria/gestao/home-office-sera-mantido-por-mais-de-70-das-empresas-no-pos-crise. Acesso em 1 ago. 2020.

ECHOS. Gestão de projetos: como o design thinking pode ajudar? Disponível em: https://escoladesignthinking.echos.cc/blog/2018/03/gestao-de-projetos-como-o-design-thinking-pode-ajudar/. Acesso em 1 ago. 2020.

FINANCIAL TIMES. Why HR chiefs must rethink talent management after Covid-19. Disponível em: https://www.ft.com/content/71ad5416-a4a4-11ea-81ac-4854aed294e5. Acesso em: 31 jul. 2020.

KALBACH, J.. Mapeamento de Experiências, Um guia para criar valor por meio de jornadas, blueprints e diagramas. Rio de Janeiro: Alta Books Editora. 2017

SANTOS, Lucas Almeida dos et al. Mapeamento de processos: um estudo no ramo de serviços. Iberoamerican Journal Of Industrial Engineering. Florianópolis, p. 108-128. jan. 2015.

PMI. Um guia do conhecimento em gerenciamento de projetos (guia PMBOK®). Project Management Institute, 5. ed, Saraiva, 2013.

QUINTÃO, Fernanda S.; TRISKA, Ricardo. Design de informação em interfaces digitais: origens, definições e fundamentos. Revista Brasileira de Design da Informação , São Paulo, v. 10, n. 2, p. 105-118, 2013.

ROBERT HALF. Home office agrada a maioria: como será a volta ao escritório? Disponível em: https://www.roberthalf.com.br/blog/tendencias/home-office-agrada-maioria-como-sera-volta-ao-escritorio. Acesso em 2 ago. 2020.

SANTOS, Aguinaldo dos. Seleção do método de pesquisa: guia para pós-graduando em design e áreas afins / Aguinaldo dos Santos. - Curitiba, PR : Editora Insight, 2018. 230 p.

SHEDROFF, N. Information interaction design: a unified field theory of design. In: JACOBSON, Robert (ed.). Information design. Cambridge (MA): The MIT Press, 2000.

SCHEIN, Edgar H. Organizational culture and leadership. San Francisco, Jossey Bass, 1989.

SIBBET, D.. Reuniões Visuais: como gráficos, lembretes autoadesivos e mapeamento de ideias podem transformar a produtividade de um grupo. Rio de Janeiro: Alta Books, 2013.

STICKDORN, Marc; SCHNEIDER, Jakob (Org.). Isto é Design Thinking de Serviços. Porto Alegre: Bookman, 2014.

TALENSES. Pesquisa | Processos de admissão, onboarding e treinamento no cenário COVID-19. Disponível em: https://talenses.com/pt/publicacoes/news-that-matter/pesquisa-processos-de-admissao-onboarding-e-treinamento-no-cenario-covid-19. Acesso em 1 ago. 2020.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. 18a ed. São Paulo: Cortez, 2011.

VIANNA, M. et al. Design Thinking: Inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2012. 161 p.

Downloads

Published

2021-01-29

How to Cite

WERNKE, Débora; TEIXEIRA, Júlio Monteiro. Visual Management: mapping experiences from service blueprints in the remote scenario. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 244–267, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14312021244. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/19504. Acesso em: 11 may. 2024.