Fashion, Image, and Consumerism: fashion editorials as a communication strategy for brands

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x13302020094

Keywords:

fashion editoria, image, communication, consumption

Abstract

This article aimed to address the theme of fashion editorials as a communication strategy and consumption for brands. Brings a general overview on consumption and fashion communication, as well as an explanation of what are editorials, how these are made and for what they serve. This article was based on the bibliography of several authors in order to clarify the area and the communicative potential of editorials for fashion brands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATTISTELLI, Piergiorgio. A psicologia e a moda. In: SORCINELLI, Paolo (org.); MALFITANO, Alberto; PRONI, Giampaolo (cols.). Estudar a Moda: corpos, vestuários, estratégias. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2008.

BRACCHI, Daniela. Contribuições da semiótica para a fotografia de moda.In: FAÇANHA, Astrid. MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

BRAGA, João. História da moda. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2004.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.

DUQUE-ESTRADA, Ana Cristina Puglia. Corpo, vestuário e atitude na construção d marcas de moda feminina. In: CASTILHO, Khatia. DEMETRESCO, Sylvia (orgs.). Consumo: práticas e narrativas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.

FAÇANHA, Astrid; MESQUITA, Cristiane. Styling e criação de imagem de moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

FERRAZ, Marilia F. Pesquisa e criação de imagem de moda: uma abordagem metodológico. In: FAÇANHA, Astrid. MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

FRANGE, Cristina. Styling: mapeando o território. In: FAÇANHA, Astrid. MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

GARCIA, Carol; MIRANDA, Ana Paula de. Moda é Comunicação: experiências, memórias, vínculos. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 11. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.

HOLZMEISTER, Silvana. Styling: guia básico. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2012. 104 p.

JOFFILY, Ruth. O Jornalismo e Produção de Moda. Rio deJaneiro: Nova Fronteira, 1991.

JOFFILY, Ruth; ANDRADE, Maria de. Produção de moda. Rio de Janeiro, Senac Nacional, 2011.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 2010.

MARRA, Claudio. Nas sombras de um sonho: história e linguagem da fotografia de moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2008.

MESQUITA, Cristiane. Para além do design: styling e criação de imagem de moda. In: FAÇANHA, Astrid; MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

MIRANDA, Ana Paula de. Consumo de moda: a relação pessoa-objeto. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2008.

NORMAN, Donald A. Design Emocional: por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia a dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

PEREIRA FILHO, Bernardo de Aguiar. Zeitgeist nas viradas dos séculos XX e XXI. In: FAÇANHA, Astrid; MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

PRONI, Giampaolo. A semiótica e a moda. In: SORCINELLI, Paolo (org.); MALFITANO, Alberto; PRONI, Giampaolo (cols.). Estudar a Moda: corpos, vestuários, estratégias. São Paulo: EditoraSenac São Paulo, 2008.

RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra. Moda também é texto. São Paulo: Edições Rosari, 2007.

ROBIC, Luciane Adário Biscolla. A Comunicação do Intangível: análise do elemento imaterial da marca. In: FAÇANHA, Astrid; MESQUITA, Cristiane. Stylinge Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

RONCOLETTA, Mariana. Revistas de moda sem mistérios: estruturas e abordagens. In: CASTILHO, Khatia; DEMETRESCO, Sylvia (orgs.). Consumo: práticas e narrativas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.

SANT’ANNA, Patricia. O desafio da criação de imagem de moda em um mundo global. In: FAÇANHA, Astrid; MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

TESSER, Priscilla. História da imagem publicitária feminina na moda. In: FAÇANHA, Astrid; MESQUITA, Cristiane. Styling e Criação de Imagem de Moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

Downloads

Published

2020-12-27

How to Cite

BELLO, Letícia Casagrande Dal; SCOZ, Murilo; DA ROSA, Lucas; SILVEIRA, Icléia; RECH, Sandra Regina. Fashion, Image, and Consumerism: fashion editorials as a communication strategy for brands. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 13, n. 30, p. 94–117, 2020. DOI: 10.5965/1982615x13302020094. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/18771. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Variata

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>