Who Influences Digital Influencers? Communication, trends and fashion forecast on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x12242019007

Keywords:

fashion, digital influencers, instagram

Abstract

This article seeks to describe and analyze the fashion digital influencers, famous characters on social media that uses their influence on people to promote fashion items. We will oppose the idea of fashion sense as a personal thing and talk about it as a coercive process imposed by the society we live in. We will highlight how the computer-mediated communication changes the way fashion itemsare sold for the ones that follow those Instagram celebrities and how fashion brands are using them to advertise. Despite using a well known way to advertise –photography –we cannot deny that the consumers see those in a different way, as influencers are not famous people (models, actresses or singers) and the publicity is done on social media (not a fashion magazine). Some of the consumers don’t even notice that they are advertising those things. We associate this phenomenon to the theory of “micro-celebrity” (BRAGA, 2008), to comprehend the relation between digital influencers and fashion production chain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olívia Blanc Gomes Coelho Gentil, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Graduada em Design pela PUC - Rio de Janeiro, hoje é mestranda na mesma instituição

Alberto Cipiniuk, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Possui Licenciatura com Habilitação Plena em História da Arte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Filosofia Estética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) e doutorado em Filosofia e Letras - Université Libre de Bruxelles (1990). Professor Associado e aposentado do Departamento de Teoria e História da Arte do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professor Assistente da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Desenho de Produto e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: campo do design, design, historia social da arte, comunicação visual e representação social da imagem. Lider de grupo de pesquisa registrado no Diretório do CNPq.

http://lattes.cnpq.br/3763621130181471

References

BRAGA, Adriana A. Corpo-Verão: jornalismo e discurso na imprensa feminina. Rio d janeiro: Ed. PUC-Rio, 2016.

_______________. Microcelebridades: entre meios digitais e massivos. Revista Contrampo. Niterói, número 21, agosto de 2010. pp. 40-53.

________________. Personas Materno-Eletrônicas: feminilidade e interação no blog Mothern. Porto Alegre: Sulina, 2008.

________________. “Todo mundo pode ter blog? Práticas de legitimação na blogsfera”. In: RODRIGUES, C. (Org.). Jornalismo On-line: modos de fazer. Rio de Janeiro/ Porto Alegre: Editora PUC-Rio/Sulina, 2009.

BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2004, p 17 - 111

CASTELLS, Manuel. A cultura da virtualidade real. In: Sociedade em Rede – A Era da Informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo, Paz e Terra, 1999 pp. 412-466.

______________. Conclusão: a sociedade em rede. In: Sociedade em Rede – A Era da Informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo, Paz e Terra, 1999 pp. 565-574.

GOFFMAN, Erving. Introdução/Representações. In: A Representação do Eu na Vida Cotidiana. Petrópolis, Vozes, 1998. pp. 11-75.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do Efêmero - A moda e seus destinos nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

WU, Tim. A internet contra todos. In: Impérios da Comunicação: do telefone à internet, da AT&T ao Google. Rio de Janeiro, Zahar, 2012, pp. 307 – 384.

Published

2019-03-31

How to Cite

GENTIL, Olívia Blanc Gomes Coelho; CIPINIUK, Alberto. Who Influences Digital Influencers? Communication, trends and fashion forecast on Instagram. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 12, n. 24, p. 7–22, 2019. DOI: 10.5965/1982615x12242019007. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/11928. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Variata