Diary of a strategic teacher: complex constitution in teaching in art
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630832024e5397Keywords:
complexity, teaching action, teaching of visual artsAbstract
Based on theoretical interlocutions with complex thinking, proposed by Edgar Morin, the article will analyze the process of complex constitution of a teacher, based on excerpts from her logbook, in order to verify her strategic actions in the face of doubts and uncertainties, resulting from the educational process in the early years of elementary school. The strategies found in imagination and laughter in Gianni Rodari (1982), served as a bet on complex didactic action in the learning of drawing. As a textual genre, the diary will be mobilized as a rhythmic counterpoint, between past and present, since the narrative voice will be made in the first person, distanced only by the temporal interval between before and now.
Downloads
References
GUÉRIOS, Ettiène; BATISTELLA, Michelle Padilha. Programa, estratégia, movimento, criatividade: eixos na ação didática em uma perspectiva de complexidade. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 665-676, Set/Dez.
ISSN 2175-6600. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/9952 Acesso em: 22/05/23.
MORIN, Edgar. Complexidade e ética da solidariedade. In: Ensaio de complexidade. Coord. Gustavo de Castro...et. at. Porto Alegre: Sulina, 1997.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. - 6ª Ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2002.
MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. (Orgs) Maria da Conceição de Almeida, Edgard de Assis Carvalho - 4ª Ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MORIN, Edgar. O método 6: ética. Tradução de Juremir Machado da Silva, 3ª Ed. Porto Alegre: Sulina, 2007b.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Eliane Lisboa, 5ª Ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
RODARI, Gianni. A gramática da fantasia. São Paulo: Summus, 1982.
SANTOS, Akiko. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação [online]. 2008, vol.13, n.37, pp.71-83. ISSN 1413-2478. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782008000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=pt Acesso em:24/04/24
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elisângela de Freitas Mathias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.