Libras teaching as a fundamental experience for inclusive design: graphic design of complementary material for the bilingual literacy of deaf children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630732023e3948

Keywords:

inclusive editorial design, deaf children, LIBRAS teaching

Abstract

At the beginning of 21st century, Brazilian Sign Language (LIBRAS) became a mandatory subject for teacher training courses at public and private universities in Brazil. A necessary measure to reduce social inequality between deaf and hearing people. While it is optative for a Graphic Design bachelor degree, the subject of LIBRAS also provides the student with relevant subsidies for the development of projects that aim to make the world more inclusive. This is true for the two Design graduation works that this article presents. By means of an applied exploratory qualitative research, the students developed editorial products for deaf children, in order to expand the possibilities of access to information. In both works, Participatory Design methodology guided data collection and interpretation procedures. The researches resulted in a bilingual illustrated children's book about the local June festivities and complementary didactic material for the bilingual literacy of children with deafness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Germana de Araujo, Federal University of Sergipe

Doutora em Cultura e Sociedade (UFBA). Mestre em Desenho Cultura e Interatividade (UEFS). Graduada em Desenho Industrial (UFPB). Professora Efetiva da Universidade Federal de Sergipe (UFS) vinculada ao Curso de Graduação em Design Gráfico do Departamento de Artes Visuais e Design (DAVD-UFS) e ao Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI-UFS).

Raquel Lima, Federal University of Sergipe

Mestra em Letras Língua Portuguesa (UFS). Especialista em Libras (FANESE). Graduada em Língua Portuguesa (UFRN) e Libras (UFS). Professora na Universidade Federal de Sergipe (UFS) lotada no Departamento de Libras. 

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/cCivil_03/LEIS/2002/L10436.htm. Acesso em: 15 jun. 2023.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm. Acesso em: 15 jun. 2023.

COSTA, B. R.; PAES, C. A. Design de material didático complementar para o auxílio da alfabetização de crianças surdas. Orientadora: Germana Gonçalves de Araujo. Coorientadora: Raquel P. Lima. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design Gráfico) — Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2023.

DONDIS, D. A. Sintaxe da linguagem visual. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

FÉLIX, J. S.; ASSIS, V. P. A voz do desenho: produção de livro ilustrado para crianças surdas. Orientadora: Germana Gonçalves de Araujo. Coorientadora: Raquel P. Lima. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design Gráfico) — Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022.

FROST, Adam. Exemplos da escrita em SignWriting com base em padrões da palma de mão e dedos. 26 ago. 2018. 1 fotomontagem. Citado por Almir Cristiano. Disponível em: https://www.libras.com.br/ct__images/artigos/signwriting/exemplos-de-sinais-escritos-em-signwriting.png. Acesso em: 21 jun. 2023.

HISTÓRIA da Libras: saiba como surgiu a Língua Brasileira de Sinais. Academia de Libras, [S. l.], 2019. Disponível em: https://academiadelibras.com/libras/historia-da-libras/. Acesso em: 2 jun. 2023.

INSTITUTO LOCOMOTIVA. Raio-X da surdez no Brasil. São Paulo, set. 2019. Disponível em: https://brasil.estadao.com.br/blogs/vencer-limites/wp-content/uploads/sites/189/2019/09/RaioXSurdez_InstitutoLocomotiva_30setembro2019_blogVencerLimites.pdf. Acesso em: 1 ago. 2023.

MARGOLIN, V. O Designer Cidadão. Revista Design em Foco, [s. l.], v. III, n. 2, jul./dez., p. 145-150, 2006.

PEREIRA, A. Libras 2020. 2020. Fonte tipográfica. Disponível em: https://www.dafont.com/font-comment.php?file=libras_2020. Acesso em: 1 jun. 2023.

PRIMEIRA escola de surdos no Brasil 1857 (INES). Academia de Libras, [S. l.], 2019. Disponível em: https://academiadelibras.com/blog/primeira-escola-de-surdos-no-brasil-1857/. Acesso em: 2 jun. 2023.

RODRIGUES, V. A. Design no âmbito social da contemporaneidade: discurso, política e engajamento. Orientador: Luís Américo Silva Bonfim. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design Gráfico) — Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2019.

SALLES, H. M. M. L. et al. Ensino de língua portuguesa para surdos: caminhos para a prática pedagógica. Brasília: MEC/SEESP, 2005. v. 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lpvol1.pdf. Acesso em: 12 dez. 2022

SANTA ROSA, J. G.; MORAES, A. M. Design Participativo: técnicas para a inclusão de usuários no processo de ergodesign de interfaces. Rio de Janeiro: Rio Book’s, 2012.

SOUZA, E. L. Educação inclusiva: os desafios das crianças surdas no processo de alfabetização. Monografias Brasil Escola, [s. l.], 2019. Disponível em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/educacao/educacao-inclusiva-os-desafios-das-criancas-surdas-no-processo-alfabetizacao.htm. Acesso em 2 jun. 2023.

SOUZA, G. F. Processo de alfabetização bilingue para surdos: garantindo direitos, efetivando a educação. 2014. Orientadora: Aluska Peres Araújo. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) — Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Resumo do componente curricular (Língua Brasileira de Sinais – Libras). Sistema Integrado de Gestão de Atividades Acadêmicas. São Cristóvão, SE, c2009-2023. Disponível em: https://www.sigaa.ufs.br/sigaa/public/departamento/componentes.jsf. Acesso em: 20 jun. 2023.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniel Bueno. Revisão técnica de Dirceu da Silva. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2023-10-01

How to Cite

DE ARAUJO, Germana; LIMA, Raquel. Libras teaching as a fundamental experience for inclusive design: graphic design of complementary material for the bilingual literacy of deaf children. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 1–26, 2023. DOI: 10.5965/25944630732023e3948. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23948. Acesso em: 21 nov. 2024.