Professional Schools in the State of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.5965/259446306712023e3271Keywords:
fashion design, craftsman, professional schools, embroideryAbstract
Abstract
This article discusses the creation of Schools for Artificer Apprentices and Professional Education in the 19th century, which gave rise to the Professional Technical Schools in the state of São Paulo in the early 20th century. With the growth of cities at the turn of the century, motivated by factory workers and newly arrived immigrants, the impact on the city of São Paulo was significant, motivating the state government to meet the new urban and social needs and, to redefine the processes of instruction for the formation of qualified labor, beyond gender roles, in this social configuration. We researched from the Professional Schools for Women and Men (1911), in the capital of São Paulo, the expansion of a significant network of professional schools created in the interior of the state, such as Sorocaba, Franca and Ribeirão Preto. The result of the research confirmed the hypothesis that these institutions and courses, through the knowledge generated and the specific knowledge destined for men and women, are at the base of the training of superiors who constituted the universe of Fashion and Fashion Design, at the end of the 20th centuryin Brazil.
Downloads
References
BARBOSA, Rui. O desenho e a arte Industrial In: Obras Completas de Rui Barbosa, vol. 9. Rio de Janeiro, 1948.
BARDI, Pietro Maria. História da Arte Brasileira. São Paulo: Melhoramentos, 1975.
BATISTA, E.L.; MULLER, M.T.; CARMO, J.C.do (org.) Instituições de Educação Profissional no Estado de São Paulo. Marília (SP): Lutas Anticapital, 2020.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: DIFEL/Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. Coleção Memória e Sociedade.
CARVALHO, Maria Lucia Mendes de (org.) Patrimônio, currículos e processos formativos, memórias e história da educação profissional. São Paulo: Centro Paula Souza, 2013.
CARVALHO, Maria Lucia Mendes de (org.) Cultura, Saberes e Práticas: Memória e História da Educação Profissional. São Paulo: Centro Paula Souza, 2011.
CARAPONALE, Priscila Ferrer. Cotidiano Escolar: a Escola Profissional de Franca (1924-1942). Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2009.
COSTA, Angela Marques da; SCHWARCZ, Lilia Moritz. 1890-1914. No tempo das certezas. São Paulo: Companhia das Letras, 2000 (coleção Virando Séculos).
CUNHA, Luiz A. O ensino dos ofícios artesanais e manufatureiros no Brasil escravocrata. São Paulo: UNESP, 2000.
CUNHA, Luiz A. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. São Paulo: UNESP: FLACSO, 2005.
DEL PRIORI, Mary. Histórias da gente brasileira. vol. 2; Império. São Paulo: LeYa, 2016.
DEL PRIORI, Mary. Histórias da gente brasileira. vol. 3; República – Memórias (1889-1950). Rio de Janeiro: LeYa, 2017.
ETEC RIBEIRÃO PRETO. História da Escola, 2017. Disponível em:
<http://www.industrialrp.com.br/institucional/historia>. Acesso em: 26 abr 2022.
FERNANDES, Antonia. Terra de Calazans. Memória de Ofício em São Paulo. São Paulo:
Intermeios – USP Programa de Pós-graduação em História Social, 2017.
FERRETI, C.J.; SILVA JUNIOR, J. dos R. O Ensino de Ofícios Artesanais e Manufatureiros no Brasil Escravocrata; O Ensino de Ofícios nos primórdios da Industrialização; O Ensino Profissional na Irradiação do Industrialismo. Resenha. Luiz Antônio Cunha. São Paulo, Brasília: Editora da Unesp, Flacso, 2000. Cadernos de Pesquisa, n.115, p. 263-276, março/2002.
FOUCAUL, Michel. Vigiar e Punir. São Paulo: Vozes, 1987.
GARCIA, Ana Keila dos Reis. Artes Manuais Femininas na Escola Profissional Mixta em Ribeirão Preto (1927-1970). Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Centro Universitário Moura Lacerda, Ribeirão Preto. 2018.
LOURO, Guacira Lopes; MEYER, Dagmar. A escolarização do doméstico. A construção de uma escola técnica feminina (1946-1970). Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 87, 1993. p. 45-57
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, Mary (org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2001. p. 443-481.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
MATOS, Odilon Nogueira de. Café e Rodovias – a evolução ferroviária de São Paulo e o
desenvolvimento da cultura cafeeira. São Paulo: Arquivo Público do Estado, 1981.
MATTOS, Maria de Fátima da S.C.G. de. Pesquisa e Formação em Moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015.
PANTALEÃO, L.F.; PINHEIRO, O.J. O design no contexto histórico da arte: uma visão da arte e do design a partir do ornamento. Revista Arcos Design 5, dez 2009.
PEREIRA, Paulo Roberto Acorsi. O Fazer e o Aprender – uma interação singular na produção de mobiliário artístico da Escola de Artes e Ofícios de Amparo. Dissertação de Mestrado. PPGA do Instituto de Artes. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho /UNESP. 2007.
Relatório de 1908-1909. Apresentado pelo Dr. Carlos Augusto Pereira Guimarães. São Paulo: Casa Garraux, 1912.
Relatório apresentado ao Exmo. Sr. Dr. Jorge Tibiriçá, Presidente do Estado de São Pau-
lo, pelo Secretário de Estado dos Negócios do Interior, Dr. Gustavo de Oliveira Godoy, anno de 1907-1908. São Paulo: Duprat & Comp. 1908.
RUSKIN, John; PINHEIRO, Maria Lucia Bressan. A Lâmpada da Memória. São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.
SAVIANI, Demerval [et al.]. O Legado Educacional do século XX. 2 ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
SCHUELER, Alessandra Frota de. Representações da docência na imprensa pedagógica
na Corte Imperial (1870-1889): o exemplo da Instrução Pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, p. 379-390, set/dez 2005.
SENNETT, Richard. O Artífice. Tradução Clóvis Marque. 8ª edição. Rio de Janeiro: Record, 2020.
SILVA, Marcos. Educação Escolar na Época do Império Brasileiro. História da Educação Brasileira. Aula 6. p. 88-104
SOUZA, Rosa Fátima. Inovação Educacional no século XIX: a construção do currículo da escola primária. Caderno CEDES, ano XX, n 51, novembro de 2000.
SOUZA, Rosa Fátima. Templos de Civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo, Ed. UNESP, 1998.
TEIXEIRA, Rosely Aparecida. Inscritas em linho branco: os concursos públicos para candidatas às vagas das Escolas Mistas e Femininas de São Paulo (1893 – 1897). VII Congresso de História da Educação. Universidade Federal do Mato Grosso 2013.
TANURI, Leonor Maria. História da Formação de Professores. Revista Brasileira de Educação. nº 14, Ago 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria de Fátima da S.C.G. de Mattos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.