Teaching Arte: Semiotics contributions
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630512021156Keywords:
Art, Education. Semiotics, Teaching arts, Image readingAbstract
This article presents some reflections on the teaching of art, focusing on the construction of educational materials that were conceived within French semiotic’s theory - individually or collectively by the author. From the conjecture of the two disciplines, art and semiotics, parameters were established for the production of the referred materials, always with the objective of proposing a deepening of the students' understanding of art, as well as expanding the way of learning and teaching art. Thus, the image reading guided by the theoretical and methodological framework of French semiotics, as will be presented in the article, was the starting point for the production of the materials discussed in this work: “arte br”, the collection “O leitor de imagens” (The image reader), “Eco Arte”, “Todo passado dentro do presente” (All past within the present) and “Arte na Escola” (Arts at school).
Downloads
References
BUORO, Anamelia Bueno. O olhar em construção: uma experiência no ensino e aprendizagem de arte na escola. São Paulo: Cortez, 2001.
BUORO, Anamelia Bueno. Olhos que pintam: a leitura da imagem e o ensino de arte. São Paulo: Educ/Cortez, 2003.
BUORO, A. B.; KOK, Elizabeth Porto; COSTA, Bia; ATIHÉ, Eliana Braga Aloia; FRANGE, Lucimar Bello Pereira; REBOUÇAS, Moema Martins. arte br. 1. ed. São Paulo: Instituto Arte na Escola,2003. v. 13. 8p.
BUORO, Anamelia Bueno; KOK, Beth; ATIHÉ, Eliana Aloia. O leitor de imagens. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2007.
BUORO, Anamelia Bueno. Todo o passado dentro do presente: pontos de vista de diferentes artistas e intelectuais sobre a trajetória da produção artística contemporânea desde a Revolução Industrial. São Paulo: Instituto Arte na Escola, 2003. n.p.
BUORO, Anamelia Bueno; ALY, Andrea; AMAR, Karen Greif. Coleção Arte na Escola. São Paulo: SM Didático, 2019. 5 vol.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CALVINO, Ítalo. Palomar. Trad. Ivo Barroso. São Paulo, Companhia das Letras, 1994.
GALEANO, Eduardo. “A função da arte /1”. In O livro dos abraços. Trad. Eric Nepomuceno. Porto Alegre: Editora L&M, 1997.
GREIMAS, Algirdas Julien. Da Imperfeição. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
LANDOWSKI, Eric; DORRA, Raul; OLIVEIRA, Ana Claudia de (Eds.). Semiótica, estesis, estética. São Paulo: Educ/Puebla: UAP, 1999.
LANDOWSKI, E. Modos de presença do visível. In OLIVEIRA, A.C. de (ORG.), Semiótica plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004, p.97-112.
OLIVEIRA, Ana Claudia de (Org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004.
OLIVEIRA, Ana Claudia Mei Alves de; LANDOWSKI, Eric (Eds.). Do inteligível ao sensível: em torno da obra de Algirdas Julien Greimas. São Paulo: Educ, 1995.
OLIVEIRA, Sandra Regina Ramalho e; OLIVEIRA, Ana Claudia de. Entrevista com Ana Claudia de Oliveira. Revista Palíndromo, Florianópolis, UDESC, v. 5, n. 10, pp. 178-197, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Anamelia Buoro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.