Fashion and Peripheral Consumption: The Construction of social identity from the actions promoted by the project ‘Periferia Inventando Moda’ in the city of Sao Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630512021198

Keywords:

Consumption, Educational Actions, Fashion in suburbs

Abstract

This study analyzes how fashion is linked to the construction of social and cultural identity in the suburbs of São Paulo. In order to do so, a bibliographic review about society, consumption and fashion was carried out. This research served as a basis for our research object, the social institution “Periferia Inventando Moda”, which, with educational and social actions, plays an important role in the fashion behavior of the suburb’s youth. By analyzing the performance of this entity, it was possible to understand consumption more clearly, but also of fashion production in the sense of pride, belonging and resignification of a geographical space recognized by poverty and lack of opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danilo Souza Moura, Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2019). Atualmente é analista de planejamento do Grupo MD Make a Difference. Tem experiência na área de Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: consumo, comunicação, sociedade, convergência e identidade.

Anderson Gurgel Campos, Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie

Anderson Gurgel Campos, pesquisador de comunicação, entretenimento e economia criativa e professor da Universidade Presbiteriana Mackenzie e Centro Universitário Belas Artes.

References

FOLHA DE SP. Projeto da própria favela distribui máscaras em Paraisópolis em São Paulo. São Paulo, SP, 21 Mai. 2020. Disponível em: < https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2020/05/projeto-da-propria-favela-distribui-mascaras-em-paraisopolis-em-sao-paulo.shtml> Acesso em 22 Jun. 2020.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2005.

HANSON, Keri. From the humble beginnings to stunning success. Manhattan, NYC, 12 Jun. 2017. Disponível em: <https://www.visitmacysusa.com/article/history-macys-humble-beginnings-stunning-success> Acesso em 11 Mai. 2019.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 3.0: As forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

LEWGOY, Júlia. Periferias Brasileiras devem girar mais de R$ 7 bilhões só neste ano. Valor Investe, São Paulo, SP. Disponível em: < https://valorinveste.globo.com/objetivo/empreenda-se/noticia/2019/08/28/periferias-brasileiras-devem-girar-mais-de-r-7-bilhoes-so-este-ano.ghtml>. Acesso em: 29 Jun. 2020.

LIPOVETSKY, Gilles. Da Leveza: Rumo a uma civilização sem peso. São Paulo: Amarylis Editora, 2016.

_____________, _____. Felicidade paradoxal: Ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras. 2008.

_____________, _____. O império do efêmero: A moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989

MAFFESOLI, Michael. O Tempo das tribos: O declínio do individualismo nas sociedades de massa. São Paulo: Forense Universitária, 2014.

PEREZ, Clotilde. Signos da Marca: Expressividade e sensorialidade. São Paulo: Thomson, 2004.

PUTINI, Rafaela. Projeto social em uma das maiores favelas de SP vira escola de moda certificada pela USP. G1, São Paulo, 23 abr. 2018. Disponível em: <https://g1.globo.com/olha-que-legal/noticia/projeto-social-em-uma-das-maiores-favelas-de-sp-vira-escola-de-moda-certificada-pela-usp.ghtml>. Acesso em 02 mar. 2019.

SANTOS, Alex. Agente Comunitário de Cultura – 2ª edição: Periferia Inventando Moda. SP Cultura, 2016. Disponível em <http://spcultura.prefeitura.sp.gov.br/projeto/157/> Acesso em 09 Mar. 2019.

QUINTANEIRO, Tania. Um toque de clássicos: Marx, Durkheim e Weber. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

Published

2021-02-01

How to Cite

MOURA, Danilo Souza; CAMPOS, Anderson Gurgel. Fashion and Peripheral Consumption: The Construction of social identity from the actions promoted by the project ‘Periferia Inventando Moda’ in the city of Sao Paulo. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 198–211, 2021. DOI: 10.5965/25944630512021198. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18162. Acesso em: 1 jul. 2024.