Fashion editorial based on relational art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630512021175

Keywords:

Relational art, Artistic field, Fashion Photography

Abstract

The research studies the fashion editorial as a photographic narrative and analyzes the concepts of relational art, comparing in time the positioning and creative freedom of fashion editorials with their collaborators. More and more art has been building a field that values ​​the image as the place of experiences, in which the viewer is invited to be a participant in the work and to assume the same importance as the artist. The work is only complete with the fruit of this relationship. The authors studied are Nicolas Bourriaud, Anne Cauquelin and Vilém Flusser. Descriptive research is used with a focus on fashion editorials, where the relationship between editorials, employees and their viewers is observed. Finally, we seek to understand how a fashion editorial, the result of a dialogue between inspiration and shared relationships during the artistic process, can be considered a relational form.

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Author Biographies

Vanilson Luis de Melo Coimbra, Centro Universitário Belas Artes de São Paulo

Centro Universitário Belas Artes - mestrando em Arquitetura, Urbanismo e Design 

Centro Universitário Belas Artes - Professor e idealizador do Curso Livre Básico Digital de Fotografia - desde 2020

Centro Universitário Belas Artes - Professor e idealizador  do Curso Livre de Fotografia e Editorial de Moda  - desde 2016

Encontros Fotográficos Práticos - Idealizador - desde 2019

Editoria Gemeco Itália – de 2013 a 2018 – editoria e colaboração de moda

Office Im  – desde 2005 – Proprietário, internacional manager

 

Jose Ronaldo Mathias, Centro Universitário Belas Artes de São Paulo.

Possui Doutorado pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP) em 2006. Mestrado pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC-SC) em 2001 e Graduação em Direito pela Presidente Antônio Carlos (UNIPAC-MG) em 1995. Coordenador da Iniciação Científica da Belas Artes e Coordenador da Extensão Universitária entre os anos de 2009 a 2011 no Centro Universitário Belas Artes de São Paulo. Pesquisador Colaborador da Universidade de São Paulo FFLCH-USP. Professor da Graduação Antropologia, Direitos Humanos e História da Arte. Coordenador da Pós em História da Arte, Arte Educação e Comunicação e Retórica. Autor do livro Antropologia e Arte (2014), Editora Claridade, e Antropologia Visual (2016), Editora Nova Alexandria. Coordenador do Curso de Comunicação Social - Publicidade Propaganda e Licenciatura em Artes. Editor da Revista Arte 21 e Revista Belas Artes..

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Published

2021-02-01

How to Cite

COIMBRA, Vanilson Luis de Melo; MATHIAS, Jose Ronaldo. Fashion editorial based on relational art. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 175–197, 2021. DOI: 10.5965/25944630512021175. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18031. Acesso em: 21 nov. 2024.