Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630432020012

Keywords:

communication , education , participation

Abstract

This paper aims to discuss the pertinent characteristics for the design of a participatory
model in the communicational, didactic and cultural spheres. For this, it makes use of bibliographic
research, guided by a phenomenological look, resonant with the essayistic form of
expression. It takes different perspectives, of which stand out Martin Buber, Paulo Freire, Juan
Bustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggren and Vilém Flusser - the latter,
responsible for the theoretical lens through which we look at design processes. As a result,
it indicates the need for a dialogical and horizontal communication, guided by a model that
educates for participation, celebrates the engagement and the discussion of the agreements
and the necessary stimuli for the teaching-learning contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tadeu Rodrigues Iuama, Centro Universitário Belas Artes

Doutor em Comunicação pela Universidade Paulista - UNIP. Professor no Centro Universitário Belas Artes. Mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade de Sorocaba - UNISO. Integrante dos Grupos de Pesquisa Mídia e Estudos do Imaginário (UNIP), Narrativas Midiáticas (UNISO) e Mídias Lúdicas (UNISO).

Jorge Miklos, Universidade Paulista - UNIP

Doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Mestre em Ciências da Religião pela mesma instituição. Professor do PPGCOM UNIP. Vice-Presidente da ABCiber (Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura). Co-líder dos Grupos de Pesquisa Mídia e Estudos do Imaginário (UNIP) e Mídia, Religião e Cultura (INTERCOM).

References

BUBER, Martin. Eu e Tu. São Paulo: Moraes, 1974.

BUSTOS, Juan Carlos Miguel de. Comunicación sostenible y desarollo humano em la sociedade de la información. Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional, 2006. Disponível em: https://goo.gl/rRJ8KG. Acesso em: 11 mai. 2018.

CASTELLS, Manoel. A sociedade em rede: a era da informação, v. 1. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FLUSSER, Vilém. Jogos. Centro Interdisciplinar de Semiótica da Cultura, 9 dez. 1967. Disponível em: https://bit.ly/36ueGPL. Acesso em: 21 mai. 2020.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

FREIRE. Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Autores Associados/Cortez, 1982.

HAGGREN, Kristoffer et al.. Deltagarkultur. Gotebörg: Interacting Arts, 2009. Disponível em: https://goo.gl/oEtVsx. Acesso em: 13 mar. 2019.

KÜNSCH, D. A.; CARRARA, Renata. Comunicação e pensamento compreensivo: o ensaio como forma de expressão do conhecimento científico. Líbero, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 33-42, jun. 2012. Disponível em: https://goo.gl/jgz6Ru. Acesso em: 25 abr. 2018.

MARTINEZ, Monica; SILVA, Paulo Celso da. Fenomenologia: o uso como método em Comunicação. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação – E-compós. Brasília, v. 17, n. 2, mai./ago. 2014. Disponível em: https://bit.ly/2zj5EZX. Acesso em: 12 fev. 2016.

PERUZZO, Cicilia Maria Krohling. Apontamentos para Epistemologia e Métodos na Pesquisa em Comunicação no Brasil. Comunicação e Sociedade, Minho, v. 33, 2018, p. 25-40. Disponível em: https://goo.gl/zh9gbA. Acesso em: 28 nov. 2018.

PROSS, Harry. Economia dos sinais e economia política. Centro Interdisciplinar de Semiótica da Cultura, 26 ago. 1997. Disponível em: https://bit.ly/2TsnG2G. Acesso em: 21 mai. 2020.

ROMANO, Vicente. Ecología de la comunicación. Hondarribia: Editorial Hiru, 2004.

SCHWARTZ, Barry. O paradoxo da escolha: por que mais é menos. São Paulo: A Girafa Editora, 2007.

SOUZA, Mauro Araújo de. Brochard e Platão: sobre a teoria da participação (méthexis). Academos – Revista Eletrônica da FIA. São Paulo, v. 1, n. 1, jul.-dez. 2005, p. 70-79. Disponível em: https://bit.ly/2yrwJJM. Acesso em: 24 mai. 2020.

VENTOSA, Victor J.. Didática da participação: teoria, metodologia e prática. São Paulo: Edições SESC, 2016.

WRIGHT, Peter; MCCARTHY, John. Experience-Centered Design: Designers, Users, and Communities in Dialogue. San Rafael: Morgan & Claypool, 2010.

Published

2020-10-02 — Updated on 2020-10-01

Versions

How to Cite

IUAMA, Tadeu Rodrigues; MIKLOS, Jorge. Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 4, n. 3, p. 12–25, 2020. DOI: 10.5965/25944630432020012. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848. Acesso em: 21 nov. 2024.