When video production moves into the Mathematics classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0112

Keywords:

digital technology, video production, multimodality

Abstract

How do public school students express mathematical content through digital video? This question promoted reflections on the production ‘Complex Numbers’, prepared by high school students, which we analyzed in light of multimodality, in addition to conducting the investigation based on a qualitative approach. To this end, we narrate the wanderings of a public school character we call Chico, we highlight some of his memories and we list excerpts from Pitty’s music. The data suggest that carrying out the activity is associated with an experience ‘totally different from the common classroom’, something ‘interesting’ for the students, which required attention, organization, creativity, and spontaneity. In our understanding, the demonstrations of these students announce that the engagement with the video production activity enabled learning, the deepening of themes, the meeting of groups, as well as the recognition that digital technology brings people together and plays ‘a role extremely important’ in education networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALTRUSCHAT, A. A interpretação de filmes segundo o método documentário. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 151-181.

BORBA, M. de C.; SCUCUGLIA, R. R. da S.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BORBA, M. de C.; SOUTO, D. L. P.; CANEDO JUNIOR, N. da R. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

BORBA, M. de C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. New York: Springer, 2005.

FONTES, B. C. Vídeo, comunicação e educação matemática: um olhar para a produção dos licenciandos em matemática a distância. 2019. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2019.

HALLIDAY, M. A. K. Language as social semiotic: the social Interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold, 1978.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Geelong: Deakin University Press, 1985.

O’HALLORAN, K. L. Historical changes in semiotic landscape: from calculation to computation. In: JEWITT, C. The routledge handbook of multimodal analysis. New York: Routledge, 2011. p. 98-113.

O’HALLORAN, K. L. Mathematical discourse: language, symbolism and visual images. London: Continuum, 2005.

O’HALLORAN, K. L. The language of learning mathematics: a multimodal perspective. The Journal of Mathematical Behavior, [ s. l.]: Elsevier, v. 40, p. 63-74, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/journal/the-journal-of-mathematical-behavior/vol/40/part/PA. Acesso em: 08 nov. 2023.

SANTOS, D. I. de O.; NEVES, L. X. Reflexões sobre a produção de vídeos na educação matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (ENEM), 14., 2022, Online. Anais [...]. [S.l.: s. n.]: SBEM, 2022. p. 4317-4327. Disponível em: https://even3.blob.core.windows.net/anais/XIVENEM2022.pdf. Acesso em: 10 maio 2024.

SCHIMMELPFENNIG, T. K.; FELCHER, C. D. O.; FERREIRA, A. L. A. A produção de vídeos de matemática na formação inicial do professor. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (ENEM), 14., 2022, Online. Anais [...]. [S.l.: s. n.]: SBEM, 2022. p. 4016-4025. Disponível em: https://even3.blob.core.windows.net/anais/XIVENEM2022.pdf. Acesso em: 10 maio 2024.

SILVA, F. de J.; LORENZONI, C. A. C. de A.; CARETA, A. P. A. M. Uma experiência educomunicativa com a mostra de vídeos “Curta Matemática” do Ifes, Campus Vitória. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (ENEM), 14., 2022, Online. Anais [...]. [S.l.: s. n.]: SBEM, 2022. p. 2665-2665. Disponível em: https://even3.blob.core.windows.net/anais/XIVENEM2022.pdf. Acesso em: 11 maio 2024.

SILVA, F. T. da. Uso de tecnologia digital: criando vídeos em educação matemática. In: FEIRA ESTATUAL DE CIÊNCIAS DE RORAIMA, 29., 2022, Boa Vista. Anais [...]. [S. l.: s. n., 202-]. No prelo.

SOUZA, M. B. de. Vídeos digitais produzidos por licenciandos em matemática a distância. 2021. 242 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2021.

SOUZA, M. B. de; BELO, E. do S. V. Seeds that germinate, sprout, grow and develop in their own time: productions of educational actors inserted in different spaces. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (RIPEM), [s. l.]: SBEM, 2023. v. 13, p. 1-19, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.37001/ripem.v13i3.3533. Acesso em: 02 jan. 2024.

SOUZA, M. B. de; FONTES, B. C.; BORBA, M. de C. A coparticipação da tecnologia digital na produção de conhecimento matemático. Sisyphus, Lisboa, v. 7, n. 1, p. 62-82, 2019. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/issue/view/949. Acesso em: 10 nov. 2023.

SOUZA, M. B. de; GAMA, M. A. P. da; LIMA, J. I. de. Produção de vídeos digitais: uma possibilidade para a sala de aula de Matemática. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S.l.] v. 9, p. 898-913, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.51891/rease.v9i1.8318. Acesso em: 08 nov. 2023.

SOUZA, M. B. de; SILVA, S. R. P. da. Mostra de vídeos digitais no âmbito da Educação Matemática: um lugar de conhecimento. In: BORBA, M. de C.; XAVIER, J. F.; SCÜNEMANN, T. A. (org.). Educação matemática: múltiplas visões sobre tecnologias digitais. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2023. v. 1. p. 115-127.

VIEIRA, S. da S. A contribuição da produção de vídeos digitais por discentes de uma escola municipal na construção do conhecimento contextualizado no ensino de ciências. 2017. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.

MEMÓRIAS, Intérprete: Pitty, Compositora: Pitty. In: ANACRÔNICO. Intérprete: Pitty. [S. l.]: Deckdisc Polysom, 2005. faixa 4 (4 min.). Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/0yfrIZmkRV80l28gDcz8nU?si=c9c391c6ae2243b9. Acesso em: 05 out. 2023.

Published

2024-10-15

How to Cite

SOUZA, Marcelo Batista de; REIS, Diógenes Rocha; BELO, Edileusa do Socorro Valente. When video production moves into the Mathematics classroom. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0112, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0112. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0112. Acesso em: 23 nov. 2024.