Regionalized video lesson: a teaching tool in the process of teaching the fundamental principle of counting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0109

Keywords:

information and communication Technologies, video lessons, mathematics education, combinatorial analysis

Abstract

This article presents an excerpt from an undergraduate research whose objective is to analyze the production of a video lesson with regionalized themes on Combinatorial Analysis content, with a view to its use as a teaching instrument inside and outside the classroom. This production is a continuation of the VideoMat Project, from PIBID/IFPA/Campus Belém. The study was established on the theoretical references of Ethnomathematics and Information and Communication Technologies, such as: D'Ambrósio (2002; 2009), Ponte (1995; 2000 ), Moran (1995),among others. This theoretical basis, with the support of PIBID, allowed the production of a high quality regionalized video lesson, recorded in the main tourist attraction of Pará (Ver-o-peso), with typical Pará language, situations, soundtrack, making the (future) student perceives content that is closer to their reality, with more meaning; promoting better fixation of the topics covered, being able to access it as many times, wherever and whenever you want. This video lesson is available on YouTube and can be used both by teachers, as a teaching tool, and by students. Thus, we hope to contribute so that education professionals can take advantage of this educational product in order to provide a more qualified education, with more meaning and that prepares them for life in a society that is increasingly technological.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: proposta preliminar: terceira versão. Brasília, DF: MEC, 28 jan. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCCpublicacao.pdf. Acesso em: 15 mar. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: matemática. Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

CARNEIRO, V. O educativo como entretenimento na TV cultura: Castelo Rá-Tim-Bum, um estudo de caso. 1997. Tese (Doutorado em Educação) – USP, São Paulo, 1997.

D’AMBRÓSIO, U. A matemática nas escolas. Educação Matemática em Revista, São Paulo, ano 9, p. 29-33, mar. 2002. Edição especial.

D’AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 17. ed. Campinas. Papirus, 2009.

FERNANDES, M. B. M. O Pará que «Treme»: Compreendendo o Tecnobrega como Património Cultural Imaterial. CEM Cultura, Espaço & Memória, [s. l.], n. 11, p. 284-293. 2021.

FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, n. 4, p. 1-37, nov. 1995.

IPHAN - Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Brasília, DF: Iphan, 2018. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/828#:~:text=Inaugurado%20em%201901%2C%20com%20o. Acesso em: 17 mar. 2018.

LEITE, W. S. S; RIBEIRO, C. A. N. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Revista Magis Internacional de Investigación en Educación, Bogotá, v. 5, n. 10, p. 173-187, 2012. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28102489601. Acesso em: 24 jan. 2018.

MENDES, A. TIC – Muita gente está comentando, mas você sabe o que é? In: Portal iMaster, [s.l.] mar. 2008. Disponível em: http://imasters.com.br/artigo/8278/gerencia-de ti/tic-muita-gente-esta-comentando-mas-voce-sabe-o-que-e/. Acesso em: 14 fev. 2018.

MIRANDA, G. L. Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo: Revista de ciências da educação, [s. l.] n. 03, p. 41-50, maio/ago. 2007.

MORÁN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 2, p. 27–35, 1995.

ONU. Sustainable development goal 4: educação de qualidade. Brasília, DF: Onu Brasil, 2018. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4. Acesso em: 17 mar. 2018.

PONTE, J. P. Tecnologias de informação e comunicação na educação e na formação de professores: Que desafios? Revista Iberoamericana de Educación, Madri, v. 24, p.63-90, 2000.

PONTE, J. P. Novas tecnologias na aula de Matemática. Revista Educação e Matemática: n. 34. Lisboa: Ed. APM, 1995.

ROSENBLATT, V. Tecnobrega - The Religion of Soundsystems. Vincent Rosenblatt. 2017. Disponível em: https://vincentrosenblatt.photoshelter.com/image/I0000RafUmRcrpCc. Acesso em: 10 mar. 2024.

SILVA, G. M. Vídeo Aula: ferramenta pedagógica no ensino da matemática no subprojeto Matemática, do PIBID/IFPA/Campus Belém. Monografia (Licenciatura em Matemática) – IFPA, Belém. 2016.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. Matemática ensino médio. 6 ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

Published

2024-10-15

How to Cite

MARTINS, Matheus dos Santos; GIL, Rita Sidmar Alencar. Regionalized video lesson: a teaching tool in the process of teaching the fundamental principle of counting. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0109, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0109. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0109. Acesso em: 21 nov. 2024.