Formative assessment of videos in Calculus classes: an enriching experience during the pandemic era

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0108

Keywords:

formative assessment, feedback, differential and integral calculus teaching, remote classes, student video production

Abstract

The aim of this article is to report on a case study of formative assessment carried out using videos, with two classes, one in Calculus I and the other in Calculus 2, at a Brazilian university, during the covid-19 pandemic between 2020 and 2021. The methodology used to analyze the activities developed was qualitative. In order to assess learning in the subject, students sent videos to the teacher every week, showing the answers they had produced to the activities and explaining how they had developed each one. As feedback, the teacher commented oneach resolution on the Teams platform. We concluded that assessment through videos produced by the students favored learning from a formative perspective, with two main characteristics: firstly, it allowed students not only to write down their resolutions, but also to explain them orally, exposing their thoughts in the development of the answers; secondly, it gave the teacher a better understanding of the students' cognitive process, through their speeches, allowing them to provide more precise feedback inrelation to the aspects that needed to be improved for academic success in the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEZERRA, W. W. V.; GONTIJO, C. H. Avaliação para as aprendizagens: Uma abordagem a partir do trabalho com limites de funções reais num curso de Cálculo 1. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 22, n. 56, p. 261-276, out./dez. 2017.

BEZERRA, W. W. V.; GONTIJO, C. H.; FONSECA, M. G. Fostering Mathematical Creativity in the Classroom through Feedbacks. Acta Scientiae, Canoas, v. 23, n. 2, 88-112, Mar./Apr. 2021.

BROOKHART, S. M. Address Learning loss: formative assessment tools aid in remote learning. Learning Sciences International, [s. l.], p. 1-18, out. 2020.

FERNANDES, D. Avaliação Formativa. In: FOLHA DE APOIO À FORMAÇÃO: Projeto de Monitorização Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação, 2021. p. 01-11.

FERNANDES, D. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

HOFFMANN, J. Avaliação mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 43. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013.

MACHADO, E. A. Feedback. In: FOLHA DE APOIO À FORMAÇÃO: Projeto de Monitorização Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação, 2021. p. 01-15.

MINAYO, M. C. de S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2007. Cap. 1. p. 9-28.

OECHSLER, V.; FONTES, B. C.; BORBA, M. de Carvalho. Etapas da produção de vídeos por alunos da educação básica: uma experiência na aula de matemática. Revista Brasileira de Educação Básica, Cidade, v. 2, n. 2, p. 1 -9, jan./mar. 2017.

PEREIRA, J. et al. A produção de vídeo como prática pedagógica no processo de ensino-aprendizagem. Educitec, Manaus, v. 04, n. 08, p. 208-223, nov. 2018.

SANTANA, C. A. S. C. de; SANT´ANA, C. de C. Produção de vídeo estudantil e aprendizagens matemáticas: um estudo segundo os pressupostos da teoria das inteligências múltiplas. Olhar de Professor, Cidade, v. 21, n. 1, p. xx-xx, mar./jun. 2018.

SOUSA, E. R.; GONTIJO, C. H. Os vídeos como ferramenta didática para o ensino-aprendizagem da Matemática Financeira. Research, Society and Development, [s. l.], v. 10, n. 2, e18010213195, 2021.

SOUZA, M. F. de; OLIVEIRA, S. R. de. Um olhar para as pesquisas sobre o uso de vídeo no ensino de matemática. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 23, n. 2, p. 245-277, 2021.

TENORIO, J. S.; COSTA, C. J. de S. A.; SANTOS, G. O. O uso de vídeos como recurso avaliativo para aprendizagem: uma experiência na educação do Ensino Superior. Rica – Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada, Petrópolis, v. 6, n. 10, p. 37-43, 2022.

VILLAS BOAS, B. M. de F. (org.). Avaliação: políticas e práticas. 3. ed. Campinas: Papirus, 2002.

VILLAS BOAS, B. M. de F. Portifólio, Avaliação Formativa e Feedback. In: VILLAS BOAS, B. M. de F. (org.). Avaliação: Interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2017.Parte II. cap. 4. p. 157-167.

Published

2024-10-15

How to Cite

BEZERRA, Wescley Well Vicente; SANTOS, Rogério César dos; GONTIJO, Cleyton Hércules. Formative assessment of videos in Calculus classes: an enriching experience during the pandemic era. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0108, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0108. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0108. Acesso em: 21 dec. 2024.