Digital videos for teaching geometry using the quadriculated mesh: report of experience in the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0106Keywords:
video production, geometry, checkered mesh, early yearsAbstract
The aim of this article is to present an experience report on the production of digital videos for teaching geometry with the support of the grid in the early years of elementary school. An intervention was carried out in a public school in Maceió, in the fifth year of the early years of elementary school. The videos were produced by the teacher and made available in the virtual environment as a digital learning resource for the classes involved. The videos deal with the teaching of geometry, with the object of knowledge being the enlargement and reduction of polygonal figures on checkered meshes: recognizing the congruence of angles and the proportionality of the corresponding sides. And as a skill (EF05MA18) "recognizing the congruence of angles and the proportionality between the corresponding sides of polygonal figuresin situations of enlargement and reduction on checkered grids and using digital technologies". With this, we point out that the videos provide learning that involves creativity and the possibility of re-signifying geometry concepts, which emerge from themes and environments in the student's daily life, promoting greater involvement and engagement in math classes.
Downloads
References
BORBA, M. Educação matemática crítica: uma reflexão sobre as práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2006.
BORBA, M.; SCUCUGLIA, R. S.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
BORBA, M.; SOUTO, D. L. P; CANEDO JUNIOR, N. da R. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Revista Comunicação & Educação, São Paulo: ECA-Ed. Moderna, v. [2], p. 27-35, jan./abr. de 1995.
OLIVEIRA, C.A. Estratégias didáticas nos processos de ensino e de aprendizagem em matemática no mundo digital virtual em 3D Open Sim. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Alagoas, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maceió, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista BOEM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Direito Autoral
Os artigos publicados pela Revista BOEM são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. As/os leitoras/es são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista BOEM, desde que sempre haja menção explícita ao/s autor/es e à BOEM e que não haja qualquer alteração no trabalho original.
Todos os direitos autorais são atribuídos à revista BOEM. Ao submeter um artigo à Revista BOEM e tê-lo aprovado, as/os autoras/es concordam em ceder, sem remuneração, os direitos autorais à revista BOEM e a permissão para que a revista BOEM redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BOEM.
O BOEM adota a licença Creative Commons - Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional.