Digital video production in Mathematics Education: a proposal for teaching Probability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0102

Keywords:

video production, digital technologies, mathematics education, probability

Abstract

Digital media are gradually making their presence felt in people’s lives, with text messages, images, audio and videos being used frequently. In this scenario, digital videos have a unique place, as they present audiovisual stimuli that foster communication and encourage greater interest among those who watch them. The aim of this study is to analyze the aspects of video production by Vocational and Technological Education students that contribute to the teaching and learning process in the subject of Probability. This is a qualitative study of na applied nature and its procedures are based on the theoretical assumptions of Thiollent (2022). The research was carried out by students from a third-year secondary school integrated into the technical área of a technical located in the city of São Paulo. Ten videos were produced, and, after analysis, the results indicate that, in addition to the skills required to make appropriate use of digital technologies, the production of digital videos demands authorship on the part of the students, requires research and participatory action in their teaching and learning process

Downloads

Download data is not yet available.

References

BICUDO, Maria Aparecida Viggiane. A pesquisa em Educação Matemática: a prevalência da abordagem qualitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, [Ponta Grossa], v. 5, n. 2, p. 15-26, 2012.

BORBA, Marcelo de Carvalho; OECHSLER, Vanessa. Tecnologias na educação: o uso dos vídeos em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, [Ponta Grossa], v. 11, n. 2, p. 391 -423, 2018.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola (org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. 6. ed. [Belo Horizonte]: Autêntica Editora, 2019.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Daise Lago Pereira; CANEDO JUNIOR, Neil da Rocha. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. [Belo Horizonte]: Autêntica Editora, 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Brasília, DF: INEP, [2009?]. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem. Acesso em: 11 maio 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Brasília, DF: MEC, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/estrutura-organizacional/orgaos-especificos-singulares/secretaria-de-educacao-profissional/educacao-profissional-e-tecnologica-ept. Acesso em: 11 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 25 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB) – Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 fev. 2024.

BRITO, Gícia Cavalcante de; SANTOS, Ernani Martins. Cartilha digital navegando pelo TPACK: um modelo teórico para planejar aulas com tecnologias digitais no contexto da BNCC. Revista BOEM, [Florianópolis], v. 11, e0119, 2023. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/24819. Acesso em 01 set. 2024.

DOMINGUES, Nilton Silveira. Festival de vídeos digitais e educação matemática: uma complexa rede de sistemas seres-humanos-com-mídias. 2020. 279 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2020.

FONTES, Bárbara Cunha. Vídeo, comunicação e educação matemática: um olhar para a produção dos licenciandos em matemática da educação a distância. 2019. 187 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LENARES, Emanoel Conceição. Tecnologia móveis: o uso do aplicativo GeoGebra no aprendizado de conceitos de matemática nos anos finais do ensino fundamental. 2022. 99 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Programa de Pós-graduação em Ensino – PPGEn, Vitória da Conquista, 2022.

KLEIMAN, Angela Bustos; MARQUES, Ivoneide Bezerra de Araújo Santos. Letramentos e tecnologias digitais na educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2, n. 15, p. 1- 20, 2018.

OLIVEIRA, Luana Pedrita Fernandes de. Paulo Freire e a produção de vídeos em educação matemática: uma experiência nos anos finais do Ensino Fundamental. 2018. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Unesp, Rio Claro, 2018.

SANTOS, Maria Eliane Vasconceos; PEREIRA, Kariston. AnimAção - guia para produção de vídeo com técnicas de animação. Revista BOEM, [Florianópolis], v. 11, e0102, 2023.

SANTOS, Renan Pereira; SANT’ANA, Claudinei de Camargo; SANT’ANA, Irani Parolin. Produção de vídeos digitais em educação matemática: um olhar sobre teses e dissertações. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 10, n. 29, p. 01-18, 2023.

SOUSA, Rosangela Pereira; CARVALHO, Raquel Leal. Educação e pandemia: os desafios para o ensino de língua portuguesa. Dialogia, São Paulo, n. 46, p. 1-11, 2023.

TEIXEIRA, Jaylson; DINIZ, Leandro do Nascimento. Contribuições da produção de vídeos para o ensino de matemática. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 6. n. 3, p. 125-145, 2022.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2022.

VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Políticas de tecnologia na educação no Brasil: visão histórica e lições aprendidas. Education Policy Analysis Archives, Tempe, v. 28, n. 94, p. 1-35, 2020.

Published

2024-10-15

How to Cite

MEIRELES, Sílvia Mourão; SCHIMIGUEL, Juliano. Digital video production in Mathematics Education: a proposal for teaching Probability. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0102, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0102. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0102. Acesso em: 21 nov. 2024.