Right, inclusion and art education: a experiment turned to the construction of the critical consciousness

um experimento voltado à construção da consciência crítica

Authors

  • Selma Machado Simão Instituto de Artes da Unicamp (IA UNICAMP)
  • Ana Elisa Spaolonzi Queiroz Assis
  • Alan Isaac Mendes Caballero

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782012024e0063

Keywords:

Direitos fundamentais, Ensino de artes, Habitus, Moral existencialista, Cidadania

Abstract

This article presents a set of reflections on the educational action entitled: Fundamental Rights and Contemporary Art: a multidisciplinary dialogue aimed at public high school students. The development of the creative process and knowledge about human rights enabled students to deepen their critical awareness of important issues arising from themselves and their collectivity. Their reports demonstrated aspects of the recognition and affirmation of themselves and their groups, in addition to the awareness of the symbolic violence to which they are subjected. The results denoted the achievement by students of a certain level of opposition to the barrier that impedes the exercise of citizenship provided for as the foundation of the Democratic Rule of Law in the Brazilian Federal Constitution/1988.

 

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Author Biographies

Selma Machado Simão, Instituto de Artes da Unicamp (IA UNICAMP)

Possui: Graduação em Lic. Educação Artística com Hab. Artes Plásticas pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo (1980), Especialização em Arte e Tecnologia pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo (2002), Especialização em Expressões Criativas pela Faculdade de Ciências da Saúde (2013), Mestrado em Artes Visuais pelo Instituto de Artes da Unesp (2005), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - FE Unicamp (2012) e Pós-doutorado pela Unesp de Rio Claro com Bolsa PNPD - Capes SP (2015). É professora do Instituto de Artes da Unicamp e artista visual.

Ana Elisa Spaolonzi Queiroz Assis

Pedagoga, Jurista, Mestre e Doutora em Educação. Estágio Pós-Doutoral em Educação na Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Professora da Graduação e da Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (FE/UNICAMP) e da Faculdade de Direito do Sul de Minas (FDSM).

Alan Isaac Mendes Caballero

Mestre na linha de Ciências Sociais e Educação na Faculdade de Educação da UNICAMP. Participante do Grupo de Pesquisas e Estudos em Políticas Públicas, Educação e Sociedade (GPPES). Atualmente pesquisa temas voltados a políticas de diversidade, currículos de gênero e gestão escolar.

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Published

2024-08-29

How to Cite

SIMÃO, Selma Machado; SPAOLONZI QUEIROZ ASSIS, Ana Elisa; ISAAC MENDES CABALLERO, Alan. Right, inclusion and art education: a experiment turned to the construction of the critical consciousness: um experimento voltado à construção da consciência crítica. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. e0063, 2024. DOI: 10.5965/198431782012024e0063. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/19642. Acesso em: 3 dec. 2024.