- Steps, + Dance: implementation ofa teaching method in ballroom dancing
DOI:
https://doi.org/10.5965/19843178182022e0022Keywords:
ballroom dancing, teaching method, dance teachingAbstract
Ballroom dancing has grown in demand recently. The students' profiles are the most varied, which implies the teachers' pedagogical practice. This article, in addition to problematizing the question of the methods of teaching ballroom dancing (LIBÂNEO, 1999; SANTOS, 2009; GRANGEIRO, 2014; ZAMONER, 2005), in na unprecedented way, presentes a teaching method, entitled “- Steps, + Dance”, which was structured by the first author of this article, being implemented in a ballroom dance class in the Southern Brazil. Among its main features are: working more than one dance style per class, not using the mirror, constant Exchange of pairs and students from diferente periods of learning time are part of the same class. A survey of sources on the subject was made, in addition to a semi-structured interview with twelve apprentices who had contact for at least six months, with the proposal used in ballroom dance classes. The results point to a significant adaptation of the students with the method “- Steps, + Dance” that reverberated not only in learning of new body techniques, but also in new opportunities for social relationships and new ways of reflecting on the world.
Downloads
References
AQUINO, Ricardo D’; GUIMARÃES, Adriana Coutinho de Azevedo; SIMAS, Joseane Paulini Neves. Dança de salão: motivos dos indivíduos que procuram essa atividade. EFDeportes, Buenos Aires, v.15, n.88, p. 01-01, set. 2005. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd88/danca.htm>. Acesso em: 07 jan. 2021.
AQUINO, Sheila. Papo de Salão com Sheila Aquino. Cia. da Dança, 8 set. 2019. Registro do 3º Encontro de Dança de Salão – Diego Houwes realizado em Pelotas/RS. Entrevista concedida aos participantes do evento.
BRASILEIRO, Lívia Tenorio; NASCIMENTO FILHO, Márcio José do. A contribuição de Isabel Marques nas produções sobre “dança” e “ensino de dança” na Educação Física. Rev Bras Educ Fís Esporte, São Paulo, v.31, n.1, p.223-233, jan./mar. 2017. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/141774/136802>. Acesso em: 13 jan. 2021.
CASTRO, Lina Frazão de. O corpo em estado de transparência: abordagens didáticas em dança. 2014. 123p. Dissertação (Mestrado em Artes), Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: <http://www.repositorio.unb.br/bitstream/10482/15771/1/2014_LinaFrazaoCastro.pdf>. Acesso em: 26 jan. 2021.
DICKOW, Katiusca. Contextualizando a dança de salão. In: PERNA, Marco Antonio. (Org.). 200 Anos de Dança de Salão no Brasil – Vol. 2. Rio de Janeiro: Amaragão Edições de Periódicos, 2012. p. 11-7.
FABIANO, Henrique Ricardo Gazzi; DEUTSCH, Silvia. A personalidade de alunos de danças de salão. EFDeportes, Buenos Aires, v.17, n.172, p. 01-01, set. 2012. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd172/a-personalidade-de-alunos-de-dancas-de-salao.htm>. Acesso em: 22 fev. 2021.
FERREIRA, Debora Pazetto; SAMWAYS, Samuel. Para além de damas e cavalheiros: uma abordagem queer das normas de gênero na dança de salão. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.14, n.3, p.157-79, jul./set. 2018. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/10172/pdf>. Acesso em: 27 jan. 2021.
GONZÁLES, Ana Inês; STIES, Sabrina Weiss; MARA, Lourenço Sampaio; CARVALHO, Tales de. Influência da dança na saúde cardiovascular e função sexual. Revista Brasileira de Medicina, São Paulo, v.72, n.4, p. 161-5, abr. 2015. Disponível em: <http://www.moreirajr.com.br/revistas.asp?fase=r003&id_materia=6084>. Acesso em: 22 fev. 2021.
GRANGEIRO, M. Ai, pisaram no meu pé. 2. ed. São Paulo: Scortecci, 2014.
GUALDA, Luciano Rosa; SADALLA, Ana Maria Falcão de Aragão. Formação para o ensino de dança: pensamento de professores. Diálogo Educacional, v.8, n.23, p. 207-20, jan./abr. 2008. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4021/3937>. Acesso em: 13 mar. 2021.
HIGA, Lucas; MATIAS, Jéssica; MADUREIRA, Fabricio; COLANTONIO, Emilson; GUERRA, Lais; SCORCINE, Claudio. Nível de estresse entre sedentários e praticantes de atividade física de diferentes modalidades. R. bras. Ci. e Mov, v.22, n.4, p. 22-6, out./dez. 2014. Disponível em: <https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/4736/3489>. Acesso em: 22 fev. 2021.
KARNAL, Leandro. Todos contra todos: o ódio nosso de cada dia. Rio de Janeiro: Leya, 2017.
KNOWLES, Malcolm S. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. New York (USA): Cambridge, 1980.
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
LIB NEO, Daniela Leonardi. Ensinando dança flamenca. 1999. 165p. Dissertação (Mestrado em Artes), Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284182>. Acesso em: 15 jan. 2021.
LIB NEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.
MARQUES, Isabel. Notas sobre o corpo e o ensino da dança. Caderno Pedagógico, Lajeado, v.8, n.1, p. 31-6, 2011. Disponível em: <http://univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/827/816>. Acesso em: 13 mar. 2021.
MARTINS, Cairo Amarildo Batista; DIAS, Renata Flávia Nobre Canela; SILVA, Erika Pereira. A importância da didática na prática educativa e na formação docente. Revista Triângulo, Uberaba, v.9, n.2, p.04-14, jul./dez. 2016. Disponível em: <http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/1602/1842>. Acesso em: 18 fev. 2021.
McKEE, Eric. Decorum of the minuet, delirium of the waltz: a study of dance-music relations in ¾ time. Bloomington: Indiana University, 2012.
NUNES, Bruno Blois. O Fascínio das Danças de Corte. Curitiba: Appris, 2016.
NUNES, Bruno Blois; FROEHLICH, Márcia. O corpo sob a ótica de Foucault e sua influência na dança de salão. In: Seminário Internacional Michel Foucault – Cinquentenário de As Palavras e as coisas, 2, 2016, Pelotas. Anais – vol. 2. Pelotas: NEPFIL online, 2016. p. 388-401. Disponível em: <http://nepfil.ufpel.edu.br/publicacoes/1-seminario-foucault-2.pdf>. Acesso em: 03 jan. 2021.
NUNES, Bruno Blois; FROEHLICH, Márcia. Um novo olhar sobre a condução na dança de salão: questões de gênero e relações de poder. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.14, n.2, p.91-116, jan./abr. 2018. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/10172/pdf>. Acesso em: 27 jan. 2021.
PERNA, Marco Antonio. Samba de gafieira: a história da dança de salão brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Edição do autor, 2005.
PORTO, Robson. Gafieira Club: um olhar sobre a formação de professores de Dança de Salão no espaço não-formal de ensino. 2017. 118p. Monografia (Graduação em Dança), Faculdade de Dança, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017. Disponível em: <https://wp.ufpel.edu.br/danca/files/2014/06/Porto_-Vers%C3%A3o-Final.pdf>. Acesso em: 13 jan. 2021.
QUEIROZ, Lela. A subversão do balé. Ensaio Geral, Belém, v.2, n.4, p. 93-105, ago./dez. 2010. Disponível em: <http://www.revistaeletronica.ufpa.br/index.php/ensaio_geral/article/viewFile/131/56>. Acesso em: 26 jan. 2021.
REHFELD, Kathrin et al. Dancing or fitness sport? The effects of two training programs on hippocampal plasticity and balance abilities in healthy seniors. Front. Hum. Neurosci., Lausanne (Switzerland), v.11, p. 01-9, june 2017. Disponível em: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5475381/pdf/fnhum-11-00305.pdf>. Acesso em: 07 jan. 2021.
ROCHA, Márcio Donizetti; ALMEIDA, Cleusa Maria de. Dança de salão: instrumento para a qualidade de vida. Movimento & Percepção, Espírito Santo do Pinhal, v.7, n.10, p.76-89, jan./jun. 2007. Disponível em: <http://ferramentas.unipinhal.edu.br/movimentoepercepcao/viewarticle.php?id=102&layout=abstract>. Acesso em: 07 jan. 2021.
SANTOS, Maycon. Saiba quais são as 3 técnicas para dançar bem os diversos ritmos da dança de salão. Dance Mais Online, Joinville, 2016a. Disponível em: <http://dancemaisonline.com.br/saiba-quais-sao-as-3-tecnicas-para-dancar-bem-os-diversos-ritmos-da-danca-de-salao/>. Acesso em: 14 jan. 2021.
SANTOS, Maycon. Técnica de inter relação para dança de salão. Youtube, 14 abr. 2016b. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=65YsgtR21vs>. Acesso em: 14 jan. 2021.
SANTOS, Solange Gueiros. “Penso, logo danço”: método para ensino de dança de salão. 2009. 115p. Monografia (Licenciatura em Pedagogia), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: <http://www.dancadesalao.com/agenda/METODOPARAENSINODEDANCADESALAO-TCC-SOLANGE-FINAL17Fev2009.pdf>. Acesso em: 26 jan. 2021.
SILVA, Gabriela Sanders da. Tango: um olhar sobre o processo de ensino. 2013. 77p. Monografia (Graduação em Dança), Faculdade de Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/87647/000911897.pdf;sequence=1>. Acesso em: 13 jan. 2021.
ZAMONER, Maristela. Dança de salão: a caminho da licenciatura. Curitiba: Protexto, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bruno Blois Nunes, Maitê Peres de Carvalho, Viviane Adriana Saballa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.