The discipline of Agroecology in the curriculum of undergraduate courses in Animal Science in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/223811712232023520

Keywords:

epistemic rupture, holistic science, paradigmatic turn, university education

Abstract

The purpose of this note is to characterize the degree of inclusion of Agroecology in the curricula of undergraduate courses in Zootechnics offered in public institutions of higher education in Brazil, thus assessing the presence as well as the absence of disciplines in their curricular matrices. Of the 74 Brazilian institutions that offer undergraduate courses in Zootechnics, only 24 have Agroecology in their curricula. The offer of Agroecology and related disciplines is present in 16 states, in all regions of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Eduardo Rolim Campos, Bahia State University

.

Marcelo Casimiro Cavalacante, University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony

.

Luciana Melo de Mederios Rolim Campos, Federal University of Pernambuco

.

Vilmar Luiz Lermen, Federal University of São Francisco Valley

.

References

BRASIL. 2022. e-MEC. Instituições de educação superior e cursos cadastrados - Agroecologia. Disponível em: < http://emec.mec.gov.br > Acesso em: 25 set. 2022.

HECHT SBA. 1989. evolução do pensamento agroecológico. In: ALTIERI M. (Ed.) Agroecologia as bases científicas da agricultura alternativa. Rio de Janeiro: FASE. 237p.

HOLMGREN D. 2007. Os Fundamentos da Permacultura. Tradução: PIERGILI AVP & FREITAS AR. Austrália: Holmgren Design Service. 27p.

IFAC. 2018. Projeto Pedagógico de Curso – Bacharelado em Zootecnia. Sena Madureira: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre. 68p.

IFCE. 2009. Projeto Político Pedagógico do Curso Bacharel em Zootecnia. Crato: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. 100p.

IFES. 2020. Projeto do Curso de Bacharelado em Zootecnia. Colatina: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. 319p.

IFGoiano. 2017. Projeto Pedagógico dos Cursos Superiores - Bacharelado Zootecnia. Ceres: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano. 122p.

IFMA. 2023a. Projeto Pedagógico Curso de Graduação: Bacharelado em Zootecnia. São Luís: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão. 234p.

IFMA. 2023b. Projeto Pedagógico do Curso Superior de Graduação em Zootecnia. São Raimundo das Mangabeiras: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão. 151p.

IFMT. 2015. Projeto Pedagógico do Curso Superior Bacharelado em Zootecnia. Alta Floresta: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso. 199p.

IFRO. 2017. Projeto Pedagógico do Curso Superior Bacharelado em Zootecnia. Cacoal: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. 226p

IFSudesteMG. 2012. Projeto Pedagógico de Curso Bacharelado em Zootecnia. Rio Pomba: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais. 256p.

PRIMAVESI A & PRIMAVESI AM. 1964. A moderna agricultura intensiva. Vol.1. A biocenose do solo na produção vegetal. Santa Maria: Ed.Pallotti, 218p.

SALES MNG. 2013. A atividade pecuária na perspectiva da transição agroecológica. In: ALMEIDA JUNIOR et al. (Orgs.) Zootecnia com Sustentabilidade. Alegre: CAUFES. 121p.

UDESC. 2008. Projeto Político Pedagógico do Curso de Zootecnia - ênfase em Produção Animal Sustentável do Centro de Educação Superior do Oeste. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina. 17p.

UDESC. 2023. Centro de Educação Superior do Oeste – Zootecnia. Disponível em: https://www.udesc.br/ceo/zootecnia > Acesso em: 25 jan. 2023.

UEMA. 2017. Projeto Pedagógico do Curso de Zootecnia-Bacharelado. São Luís: Universidade Estadual do Maranhão, 82p.

UESPI. n.d. Fluxograma de Cursos > Bacharelado em Zootecnia- Campus Poeta Torquato Neto. Teresina: Universidade Estadual do Piauí. 2p.

UFBA. 2017. Lista de Cursos: Zootecnia- Salvador - Lista de Disciplinas - Agroecologia. Salvador: Universidade Federal da Bahia. 1p.

UFERSA. 2006. Projeto Político-Pedagógico: Curso de Zootecnia. Mossoró: Universidade Federal Rural do Semiárido. 65p.

UFJ. 2018. Projeto Pedagógico do Curso Graduação em Zootecnia. Jataí: Universidade Federal de Jataí. 53p.

UFLA. 2019. Projeto Pedagógico do Curso de Zootecnia. Lavras: Universidade Federal de Lavras. 112p.

UFMS. 2014. Projeto Pedagógico do Curso de Zootecnia (Anexo 5. Currículo). Campo Grande: Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. 36p.

UFPB. 2007. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Graduação em Zootecnia. Areia: Universidade Federal da Paraíba. 37p.

UFPI. 2018. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Zootecnia-Campus Ministro Petrônio Portela. Teresina: Universidade Federal do Piauí. 154p.

UFRB. 2019. Matriz Curricular: Bacharelado em Zootecnia. Cruz das Almas: Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. 9p.

UFRB. 2017. Plano de Curso - Componente Curricular - Criação de aves em sistema agroecológico. Cruz das Almas: Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. 2p.

UFRGS. 2022. Zootecnia - Currículo. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. n.p.

UFSC. 2022. Curso de Graduação em Zootecnia-Currículo do Curso. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina. 20p.

UFVJM. 2018. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Zootecnia. Diamantina: Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri. 136p.

UFVJM. 2022. Projeto Pedagógicos do Curso de Graduação em Zootecnia. Unaí: Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri. 150p.

UTFPR. 2012. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Zootecnia. Dois Vizinhos: Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 100p.

UNIR. 2015. Projeto Pedagógico do Curso de Zootecnia. Presidente Médici: Universidade Federal de Rondônia. 199p.

Published

2023-08-04

How to Cite

CAMPOS, Paulo Eduardo Rolim; CAVALACANTE, Marcelo Casimiro; CAMPOS, Luciana Melo de Mederios Rolim; LERMEN, Vilmar Luiz. The discipline of Agroecology in the curriculum of undergraduate courses in Animal Science in Brazil. Revista de Ciências Agroveterinárias, Lages, v. 22, n. 3, p. 520–528, 2023. DOI: 10.5965/223811712232023520. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/agroveterinaria/article/view/23021. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Research Note - Multisections and Related Areas