Pandemic Pills: The Absence of the Body During the Pandemic and the Reconfiguration of the Body Through Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e114

Keywords:

literature, performance, body, reading, COVID-19

Abstract

This article aims to problematize the absence of bodies as presence during the COVID-19 pandemic, in order to demonstrate how art served as a means of resistance and erasure, allowing us to once again perceive corporeality through artistic productions. To this end, the article analyzes the Pandemic Pills project, discussing the boundaries between literature, theater, reading, performance, mise-en-scène, and perceptions of the motionless body that writes and becomes present in front of the camera through its movements. Theoretical foundations include the works of Antonin Artaud, David Le Breton, and Paul Zumthor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Gustavo Bieberbach Engroff, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Doutorado e Mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Artes Cênicas pela UFSC. Professor dos cursos de Artes Visuais, Pedagogia e Teatro da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).

Maria Isabel Teixeira Brisolara , Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestrado em Literatura pela UFSC.  Graduada em Letras e Literatura Portuguesa pela UFSC.C.

References

ARTAUD, Antonin. O ator e seu duplo. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BLANCHOT, Maurice. A parte do fogo. Trad. Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

BRISOLARA, Maria Isabel Teixeira. A Cuidadora. 2023. No prelo.

BRISOLARA, Maria Isabel Teixeira. A Velha. In: Pandemia em contos. Florianópolis: Editora da UFSC, 2023, p. 83-84.

BRISOLARA, Maria Isabel Teixeira. Os Amantes. In: Pandemia em contos. Florianópolis: Editora da UFSC, 2023. p. 279-280.

CIA. EMBRÓGLIO. Conexão Brasil-Guatemala: agência de desemprego. Disponível em: https://www.facebook.com/CiaEmbroglio/videos/958932117849423. Acesso em: 03 set. 2024.

CIA. EMBRÓGLIO. Pílulas pandêmicas. Disponível em: https://www.youtube.com/@CiaEmbroglio. Acesso em: 10 set. 2024.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução: Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

GALINDO, Regina José. Agencia del desemprego. Disponível em: https://www.reginajosegalindo.com/agencia-del-desempleo. Acesso em: 03 set. 2024.

GOLDIN, Nan. The Ballad of Sexual Dependency. 1980-1986. In: MoMA. Nan Goldin: The Ballad of Sexual Dependency. Disponível em: https://www.moma.org/calendar/exhibitions/1651? Acesso em: 23 ago. 2024.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. Trad. Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 2013.

SINGER, Ben. Modernidade, hiperestímulo e o início do sensacionalismo popular. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. (Orgs.). O cinema e a invenção da Vida Moderna. Trad. Regina Thompson. São Paulo: Cosac Naify, 2004, p. 95-123.

THE Whale. [S. l.], 2023. 1 vídeo (1h 57min). Direção: Darren Aronofsky. Roteiro: Samuel D. Hunter. Intérpretes: Brendan Fraser, Sadie Sink, Ty Simpkins e outros. Drama.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naif, 2007.

Published

2024-12-18

How to Cite

ENGROFF, Luiz Gustavo Bieberbach; BRISOLARA , Maria Isabel Teixeira. Pandemic Pills: The Absence of the Body During the Pandemic and the Reconfiguration of the Body Through Art. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e114. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26105. Acesso em: 22 dec. 2024.