The Ponto de Partida Group: Theatre and Music unite Communities in a Restored Silk Factory in Barbacena

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0202In

Keywords:

artistic practices, industrial heritage, sustainability, community

Abstract

Based on concepts from Nogueira and Cruz, Bezelga, and Menezes, this article examines the practices of the theatre group which is based in a former silk factory in Barbacena, helping to make these listed buildings sustainable. After the factory closed government agencies took over the buildings. However, in the 1990s, the buildings were unoccupied until taken over by the Ponto de Partida Group in 1998. To restore the deactivated industrial heritage, the group involved the community of Barbacena in fund-raising and competitions, moving into Pavilion 1 in 2004. After the restoration of Pavilion 2, Bituca Music University was opened there, a tribute to the musician Milton Nascimento. Finally, the group established a community library in Pavilion 3.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evelyn Furquim Werneck Lima, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Post-Doctorate from Université Paris X (CAPES) and a Senior Internship from Collège de France (CNPq), in addition to periods as a Visiting Scholar at various European universities. She holds a Ph.D. in Social History from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), a Master’s in Visual Arts from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ-1988), and a Postgraduate degree in Urban Planning (UFRJ). She holds a Bachelor of Arts in Architecture and Urbanism from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ-1968). Since 1989, she has taught at UNIRIO, from where she retired in 2020 as a Full Professor of the Centre for Letters and Arts. She is a Permanent Professor at PPGAC/UNIRIO and Deputy Coordinator of the Laboratory of Theatrical Space and Urban Memory Studies, which she created and directed for 26 years. She is Researcher 1-A at CNPq and a FAPERJ Scientist of Our State.

Claudio Guilarduci, Federal University of São João del-Rei

Has a Post-Doctorate in Education (PUC/RJ), a Post-Doctorate in Performing Arts (UNIRIO – CNPq/PDJ), a PhD (UNIRIO – Fapemig/PCRH), a Master's in Theatre (UNIRIO). He holds a Bachelor of Arts in Philosophy from the Federal University of São João del-Rei (UFSJ). He is Professor of the Postgraduate Program in Performing Arts (PPGAC) at the Federal University of São João del-Rei (UFSJ).   

References

BERTOLA, Regina. A cidade de Barbacena e o Ponto de Partida - Entrevista da diretora e encenadora Regina Bertola concedida a EBC. Empresa Brasil de Comunicação, Brasília, 28 ago. 2015. Disponível em: https://tvbrasil.ebc.com.br/artedoartista/post/a-cidade-de-barbacena-e-o-ponto-de-partida. Acesso em: 22 nov. 2023.

BRUZZI, Tereza. Entrevista da arquiteta e cenógrafa Tereza Bruzzi concedida a Evelyn Lima. Belo Horizonte, 18 mar. 2023.

CRUZ, Hugo; BEZELGA, Isabel; MENEZES, Isabel. Para uma tipologia da participação nas práticas artísticas comunitárias: A experiência de três grupos teatrais no Brasil e em Portugal. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 10, n. 2, 2020.

FERNANDES, Fernanda. A cultura como recurso na criação do Grupo de Teatro Ponto de Partida. In Anais XXXII Congresso Brasileiro de Comunicação. Curitiba, PR – 4 a 7 de setembro de 2009, Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-3594-1.pdf. Acesso em: 20 dez. 2023.

FREDERICK, Marianne; MARIUZZO, Patrícia. Grupo Ponto de Partida celebra 35 anos de cultura brasileira. Ciência e Cultura, vol. 67, no.3, 2015, São Paulo, Jul/Set. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v67n3/v67n3a20.pdf. Acesso em: 18 mar. 2023.

KERSHAW, Baz. The Politics of Performance: Radical Theatre as Social Intervention. Londres: Routledge, 1992.

NOGUEIRA, Marcia Pompeu. A Opção pelo Teatro em Comunidades: alternativas de pesquisa. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, n. 10, 2008, pp. 127-136.

NOGUEIRA, Marcia Pompeu. Tentando definir o Teatro na Comunidade. Anais da IV Reunião Científica de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas. Belo Horizonte: UFMG, 2007.

ROMANO, Dayane B. História local e patrimônio industrial: visitando e aprendendo com a Estação Sericícola de Barbacena. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História), Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro: UNIRIO, 2019.

RUFFORD, Juliet. Architecture, Theatre and Culture in the Late Capitalism. Conference Paper. Third International Conference in Architecture, Theatre and Culture. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=92XP1XJtq-o&t=62s. Acesso em: 15 dez. 2023.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

VALLE, Mônica G. M. Vida, Arte e Atitude: um estudo sobre o Grupo Ponto de Partida. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas), Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro: UNIRIO, 2005.

Published

2024-04-28

How to Cite

LIMA, Evelyn Furquim Werneck; GUILARDUCI, Claudio. The Ponto de Partida Group: Theatre and Music unite Communities in a Restored Silk Factory in Barbacena. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–18, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0202In. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25494. Acesso em: 4 dec. 2024.