The look, listening and the act of writing as a methodological process of research in arts
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0205Keywords:
Look, Listen, Write, Research in artsAbstract
This article is the result of the classes taught in the discipline Acts of Scripture for master's students in the Graduate Program in Arts PPGARTES-UFPA, in 2021. It aims to reflect on the methodological processes of research in the field of arts and its multiple languages, proposing deepening on the acts of looking, listening and writing as research techniques necessary for the investigation of creative processes, whose emphasis is on dialogical actions between subjectivities and intersubjectivities of the subjects involved in the process. The epistemological basis used as a guiding thread in the construction of the article is based on authors of ethnography (Geertz, 2008; Oliveira, 2000; Peixoto, 1999), Phenomenology (Merleau-Ponty, 2003; Rangel, 2009; Salles, 1998) and Cartography (Deleuze, 1992, 1997, 1997; Foucault, 2004, 1997; Martin-Barbero, 2002), in addition to other authors who assist in the reflection.
Downloads
References
BARROS & SILVA. Deuses e Ritos no antigo Egito: Novas perspectivas. São Paulo: Novas edições acadêmicas, 2017.
BARTHES, R. Aula. Aula inaugural da cadeira de Semiologia Literária do Collège de France. São Paulo: editora Cultrix, 1977.
CANEVACCI, G. Comunicação visual. São Paulo: Editora Brasiliense, 2009.
DELEUZE, G. Crítica e clínica. São Paulo: ECD.34, 1997.
FOUCAULT, M. Resumo dos cursos do Collège de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1997.
FOUCAULT, M. Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, M. A Hermenêutica do sujeito. São Paulo: Marins & Fontes, 2004a.
FOUCAULT, M. O Retorno da moral. In: Ditos & Escritos V-ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2004b.
FONSECA, T.M.G; NASCIMENTO, M.L.do. MARASCHIN,C. (orgs). Pesquisas na diferença; um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2014.
FUGANTI, L. Apresentação In: FONSECA, T.M.G; NASCIMENTO, M.L.do. MARASCHIN,C. (orgs). Pesquisas na diferença; um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2014.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
KÉRENYI, K. A mitologia dos gregos. Vol. I: A história dos deuses e dos homens. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2015.
MARTIN-BARBERO, J. Ofício do cartógrafo – travessias latino-americanas de comunicação na cultura. São Paulo: Edições Loiola, 2002.
MENDES, C. Apresentação. In: RANGEL, S. Olhar desarmado; objeto, poética e trajeto criativo. Salvador: Solisluna Desing Editora, 2009.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins & Fontes, 2003.
OLIVEIRA, R. C.. O Trabalho do Antropólogo. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
RANGEL, Sonia. Olho descarnado. Objeto poético e trajeto criativo. Salvador: Solisluna Design Editora, 2009.
RAMOS, A. Fisiologia da visão – um estudo sobre o “ver” e o “enxergar”. Módulo I. PDF, 2006.
RONILK, S. Cartografia sentimental; transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Editora UFRG, 2006.Bertrand Brasil, 2001.
SALLES, C. Redes de criação – construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.
SERRES, M. Os cinco sentidos. Filosofia dos corpos misturados. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
WULF, C; BORSARI, A. (orgs). Cosmo, corpo, cultura. Enciclopédia antropológica. Milano: Bruno Mondadoi, 2002.
Sites:
mitomaislogia.blogspot.com acesso em 02 de dezembro de 2022
www.todamateria.com.br acesso em 02 de dezembro de 2022
www.infopedia.pt acessado em 31 de maio de 2021
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.