The look, listening and the act of writing as a methodological process of research in arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0205

Keywords:

Look, Listen, Write, Research in arts

Abstract

This article is the result of the classes taught in the discipline Acts of Scripture for master's students in the Graduate Program in Arts PPGARTES-UFPA, in 2021. It aims to reflect on the methodological processes of research in the field of arts and its multiple languages, proposing deepening on the acts of looking, listening and writing as research techniques necessary for the investigation of creative processes, whose emphasis is on dialogical actions between subjectivities and intersubjectivities of the subjects involved in the process. The epistemological basis used as a guiding thread in the construction of the article is based on authors of ethnography (Geertz, 2008; Oliveira, 2000; Peixoto, 1999), Phenomenology (Merleau-Ponty, 2003; Rangel, 2009; Salles, 1998) and Cartography (Deleuze, 1992, 1997, 1997;  Foucault, 2004, 1997; Martin-Barbero, 2002), in addition to other authors who assist in the reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivone Maria Xavier de Amorim, Federal University of Para

Doutora em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2010). Mestre em Antropologia Social pela Universidade Federal do Pará (1998). Bacharel em Ciências Sociais, com ênfase em Sociologia e Antropologia, pelas Faculdades Integradas Colégio Moderno - FICOM (1984). Professora Adjunta da Universidade federal do Pará (UFPA), lotada no Instituto de Ciências e Artes (ICA), vinculada à Escola de Teatro e Dança (ETDUFPA). Professora do Programa de Pós-graduação em Artes em Rede Nacional (UFPA) e do Programa de Pós-Graduação em Artes (Mestrado e Doutorado) PPGARTES-UFPA.

Bene Martins, Federal University of Para

Pós-doutorado em Estudos de Teatro, 2016, Universidade de Lisboa-PT. Doutorado em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG - 2004). Mestrado em Letras: Linguística e Teoria Literária pela Universidade Federal do Pará (UFPA - 1997). Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA - 1987)Professora associada da Faculdade de Dança; do Programa de Pós-graduação em artes (PPGARTES), da Universidade Federal do Pará.

References

BARROS & SILVA. Deuses e Ritos no antigo Egito: Novas perspectivas. São Paulo: Novas edições acadêmicas, 2017.

BARTHES, R. Aula. Aula inaugural da cadeira de Semiologia Literária do Collège de France. São Paulo: editora Cultrix, 1977.

CANEVACCI, G. Comunicação visual. São Paulo: Editora Brasiliense, 2009.

DELEUZE, G. Crítica e clínica. São Paulo: ECD.34, 1997.

FOUCAULT, M. Resumo dos cursos do Collège de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1997.

FOUCAULT, M. Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. A Hermenêutica do sujeito. São Paulo: Marins & Fontes, 2004a.

FOUCAULT, M. O Retorno da moral. In: Ditos & Escritos V-ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2004b.

FONSECA, T.M.G; NASCIMENTO, M.L.do. MARASCHIN,C. (orgs). Pesquisas na diferença; um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2014.

FUGANTI, L. Apresentação In: FONSECA, T.M.G; NASCIMENTO, M.L.do. MARASCHIN,C. (orgs). Pesquisas na diferença; um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2014.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

KÉRENYI, K. A mitologia dos gregos. Vol. I: A história dos deuses e dos homens. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2015.

MARTIN-BARBERO, J. Ofício do cartógrafo – travessias latino-americanas de comunicação na cultura. São Paulo: Edições Loiola, 2002.

MENDES, C. Apresentação. In: RANGEL, S. Olhar desarmado; objeto, poética e trajeto criativo. Salvador: Solisluna Desing Editora, 2009.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins & Fontes, 2003.

OLIVEIRA, R. C.. O Trabalho do Antropólogo. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

RANGEL, Sonia. Olho descarnado. Objeto poético e trajeto criativo. Salvador: Solisluna Design Editora, 2009.

RAMOS, A. Fisiologia da visão – um estudo sobre o “ver” e o “enxergar”. Módulo I. PDF, 2006.

RONILK, S. Cartografia sentimental; transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Editora UFRG, 2006.Bertrand Brasil, 2001.

SALLES, C. Redes de criação – construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.

SERRES, M. Os cinco sentidos. Filosofia dos corpos misturados. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

WULF, C; BORSARI, A. (orgs). Cosmo, corpo, cultura. Enciclopédia antropológica. Milano: Bruno Mondadoi, 2002.

Sites:

mitomaislogia.blogspot.com acesso em 02 de dezembro de 2022

www.todamateria.com.br acesso em 02 de dezembro de 2022

www.infopedia.pt acessado em 31 de maio de 2021

Published

2023-07-24

How to Cite

AMORIM, Ivone Maria Xavier de; MARTINS, Bene. The look, listening and the act of writing as a methodological process of research in arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–19, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0205. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22966. Acesso em: 21 nov. 2024.