The body, the architectural space and the city: performative experiences in Centro Cultural São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0112

Keywords:

Body, Contextual, Dance, Architectura, City

Abstract

This article is based on performative experiences of Corpo e Paisagem, an artistic project held at Centro Cultural São Paulo (CCSP), in order to reflect on the relationships drawn between the body, the architectural space and the city. Starting with the historical context of the construction of CCSP and its architectural project, the text seeks to understand how the sensorial experiences of Corpo e Paisagem provided a sensitive reading of CCSP spaces, in order to perceive it not only in its evidences, but also in its implicit meanings. By accessing a kind of unconscious of the architecture, the contextual creations resulting from the project designed possibilities for action and occupation of spaces that do not reproduce patriarchal, colonialist and capitalist values present in CCSP architectural forms and in their rules of use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laila Renardini Padovan, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Psicologia Clínica no Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo `(USP). Artista e pesquisadora da dança, desenvolve criações contextuais em paisagens urbanas e da natureza, investigando novas formas de relação entre artista e espectador. É fundadora e integrante da Cia. Damas em Trânsito e os Bucaneiros.

References

ALICE, Tania; ARAÚJO, Antônio. A Ação Disruptiva no Espaço Urbano: Um Treinamento Ativista. In: ALICE, Tania. Performance como Revolução dos Afetos. São Paulo: Annablume, 2016, p.77-85.

ANSELONI, C. C. Centro Cultural São Paulo: En tiempos de represión y desarrollo urbano. In: Registros, Vol. 14 (1), enero-junio, p.48-60, 2018. Disponível em: https://revistasfaud.mdp.edu.ar/registros/article/view/207. Acesso em: 28 out. 2022.

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. Coleção Os Pensadores. Ed. Victor Civita. Trad. Antônio da Costa Leal e Lídia do Valle Santos Leal. São Paulo: Abril Cultural, 1974, p.181-354.

BARDET, Marie. A Filosofia da Dança: um encontro entre dança e filosofia. Trad. Regina Schöpke e Mauro Baladi. São Paulo: Martins Fontes – selo Martins, 2014.

BESSE, Jean-Marc. O Gosto do Mundo: Exercícios de Paisagem. Trad. Annie Cambe. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.

CALDAS, Paulo e GADELHA, Ernesto (org.). Dança e Dramaturgias. Trad. Nathália Mello, Rosa Ana Druot de Lima, Sylvain Druot. Fortaleza: São Paulo: Nexus, 2016.

CARERI, Francesco. Caminhar e Parar. Trad. Aurora Fornoni Bernardini. São Paulo: Gustavo Gili, 2017.

CARERI, Francesco. Walkscapes: O Caminhar como Prática Estética. Trad. Frederico Bonaldo. São Paulo: Editora Gustavo Gili, 2013.

CARREIRA, André. Teatro de invasão do espaço urbano: a cidade como dramaturgia. São Paulo: Hucitec, 2019.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano: 1. Artes de Fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 11a. Edição, 2005.

DARDEL, Eric. O Homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. Trad. Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2015.

DEBORD, Guy. Théorie de la dérive. In: Internationale Situationniste, núm. 2. Paris, 1958.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 5. Trad. Peter Pal Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Editora 34, 1997.

FERRER, M. C. Olhar para aquilo que não se vê. Ensaio sobre uma poética das distâncias nas práticas cênicas de Lia Rodrigues e Antônio Araújo. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p.1-24, 2020.

DOI: 10.5965/14145731023820200014. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277.

Acesso em: 28 out. 2022.

HALL, Edward T. A Dimensão Oculta. Trad. Sônia Coutinho. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora S. A., 1977.

JACQUES, Paola B. Elogio aos Errantes. 2a. Edição – Salvador: EDUFBA, 2014.

JACQUES, Paola B. O Grande Jogo do Caminhar. In: CARERI, F. Walkscapes: O Caminhar como Prática Estética. Trad. Frederico Bonaldo. São Paulo: Editora G. Gili, 2013, p.07-16.

KONRATH, G. FÁBULAS E FRONTEIRAS NA POÉTICA URBANA DE FRANCIS ALŸS. Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 18, p.106-127, 2017. Disponível em:<https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/10489>. Acesso em: 28 out. 2022.

KERN, Leslie. Cidade Feminista. A luta pelo espaço em um mundo desenhado por homens. Trad. Thereza Roque da Motta. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2021.

LEPECKI, André. Planos de Composição. In: GREINER, Christine; SANTO, Cristina E.; SOBRAL, Sonia (Org.). Cartografia Rumos Itaú Cultural Dança 2009-2010: Criações e Conexões. São Paulo: Itaú Cultural, 2010, p.13-20.

LEPECKI, André. Coreopolítica e Coreopolícia. In: Ilha, v. 13, n. 1, jan./jun., p. 41-60, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8034. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2011v13n1-2p41>. Acesso em: 28 out. 2022.

LEPECKI, André. Errância como Trabalho: Sete notas dispersas sobre dramaturgia da dança. In: CALDAS, Paulo e GADELHA, Ernesto (org.). Dança e Dramaturgias. Trad. Nathália Mello, Rosa Ana Druot de Lima, Sylvain Druot. Fortaleza: São Paulo: Nexus, 2016, p.61-83.

MESQUITA, André. Contra a gravidade. In: MESQUITA, André (org.). Trisha Brown: Coreografar a vida. São Paulo: MASP, 2020, p.30-47.

NASCIMENTO, Gislaine; BUENO, Marisa. Centro Cultural São Paulo: Cartografias de Usos. In: Centro Cultural São Paulo: Cartografia de Usos. Org: SIAA Arquitetos Associados, para a 11a. Bienal de Arquitetura de São Paulo. São Paulo: Editora Centro Cultural São Paulo, 2018.

PADOVAN, L. R. A visão encarnada do espectador: Formas de perceber, habitar e criar paisagens: The embodied view of the spectator: Ways to perceive, inhabit and create landscapes. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p.1-33, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18165.

Acesso em: 28 out. 2022.

PALLASMAA, Juhani. Os Olhos da Pele. A Arquitetura e os Sentidos. Trad. Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Bookman, 2011.

ROPA, E. C.; DE ANDRADE, T. .-. M. A dança urbana ou sobre a resiliência do espírito da dança. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 19, p.113-119, 2019. DOI: 10.5965/1414573102192012115. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/3199. Acesso em: 28 out. 2022.

ROSA, Marcos. A 11a. Bienal: Uma constelação de ações. In: Centro Cultural São Paulo: Cartografia de Usos. Org: SIAA Arquitetos Associados, para a 11a. Bienal de Arquitetura de São Paulo. São Paulo: Editora Centro Cultural São Paulo, 2018.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4a. Ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Trad. Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2012.

Published

2022-12-12

How to Cite

PADOVAN, Laila Renardini. The body, the architectural space and the city: performative experiences in Centro Cultural São Paulo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–34, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0112. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22690. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Cidades, espaços teatrais e experiências artísticas